• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84987
+
-

وقوع سیل پاییزی در شمال

به دنبال بارش شدید باران 3 پل‌ در مناطق مختلف گیلان شکسته و راه چند روستا در غرب مازندران مسدود شده است

حوادث
وقوع سیل پاییزی در شمال

شنبه شب و یکشنبه‌‌ گذشته مردم گیلان و مازندران باز شاهد بارش سیل‌آسای باران و در پی آن آبگرفتگی برخی معابر، طغیان رودخانه‌ها، تخریب 2 پل، مسدود شدن برخی راه‌ها و مفقود شدن یک نفر بودند.به گزارش ایرنا، به علت این بارش‌ها، پل روستای شبخوسلات املش و یک پل در حال ساخت در تنیان صومعه‌سرا زیر آب رفت و تخریب شد.مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان از مفقود شدن یک نفر و تخریب چندین پل به علت بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه‌ها در مناطقی از استان خبر داد. 

«رضا اسلامی» اظهار کرد: 2 کارگر مرغداری در روستای سه‌سار صومعه‌سرا که از محل کار خود در حال بازگشت بودند، به علت بارش شدید باران، بالاآمدن آب و جاری شدن سیلاب در رودخانه، از روی پل به داخل آب سقوط کردند. البته با کمک مردم، یک نفر از آنان نجات یافت، اما هنوز از سرنوشت کارگر دیگر، خبری در دست نیست.وی افزود: براساس گزارش‌هایی که تاکنون از استان دریافت شده در تاسکوه ماسال به سمت ییلاق اولسبلانگاه، آبگرفتگی داریم که موجب مسدود شدن راه و شکسته شدن پل اصلی اسالم شده است. 

طبق آمار از شنبه شب تا صبح یکشنبه ۲۰۰ میلی‌متر باران در حوضه آبریز املش و رودسر باریده است.اسلامی با اشاره به شدت بارش‌ها در شرق گیلان یادآور شد: در محور لنگرود-چمخاله و در حوزه شهری نیز به مسافت یک و نیم کیلومتر، شاهد آبگرفتگی بودیم.مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان توصیه کرد که مردم از ترددهای غیر ضروری در این شرایط جوی خودداری کنند، ضمن این‌که در صورت تردد، از توقف در حریم رودخانه‌ها و نهرهای خروشان بپرهیزند.این مسئول به بخشداران و دهیاران تاکید کرد تا با کمک مردم، تمهیداتی بیندیشند.

بررسی وضعیت املش
فرماندار املش نیز از تخریب پل شبخوسلات این شهرستان به علت بارندگی‌های شدید خبر داد و گفت: با تخریب این پل در بخش رانکوه، ارتباط 3 روستای گرکرود، گلستان‌سرا و رودگوابر قطع شده است.«یونس محمودی» ادامه داد: برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های مالی و جانی، پل‌های روستاهای لگموج، شکرپس و خرشتم تا اطلاع ثانوی مسدود است.وی اضافه کرد: یک واحد مرغداری نیز در روستای کشکلایه املش دچار آبگرفتگی شد و تلفاتی برجا گذاشت.

به دنبال بارش شدید باران، معابر شهری املش هم دچار آبگرفتگی شد و رانش زمین در روستای هلوسرای بخش رانکوه این شهرستان اتفاق افتاد.طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان، سامانه ناپایدار جوی که از عصر شنبه موجب بارندگی و وزش باد (در بعضی نقاط شدید یا خیلی شدید)، کاهش دما، رعد و برق و در برخی مناطق، بارش تگرگ شد، از قبل ظهر دیروز(یکشنبه)، از سمت غرب استان تضعیف و به تدریج خارج خواهد شد. 


مسدود شدن راه ارتباطی 4 روستای تنکابن 

 بارش شدید باران علاوه بر طغیان رودخانه چشمه‌کیله در مرکز شهر تنکابن، راه ارتباطی 4 روستای این شهرستان را مسدود کرد.معاون امور هماهنگی فرماندار تنکابن در این‌باره اظهار کرد: به علت بارش شدید باران راه ارتباطی روستاهای بوتندان و کاوی ملک تخریب شده است.«حسن باقری» افزود: برای ترمیم و بازسازی این مسیر روستایی نیروهای راهداری با تجهیزات به منطقه اعزام شدند تا هر چه زودتر نسبت به بازگشایی آن اقدام کنند.

وی گفت: مسیر روستای یوسف‌آباد هم به علت بارندگی شدید بسته شده است که امیدواریم پس از فروکش کردن آب در این مسیر به زودی بازگشایی شود. در این روستا که دارای 20 خانوار است، مشکل خاصی وجود ندارد.معاون امور هماهنگی فرماندار تنکابن افزود: پل باکسی توکله دهستان سلیمان‌آباد نیز دچار آسیب شده و تردد از روی آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است. از سمت غرب به سلیمان‌آباد هم مسدود شده ولی در محور دیگر مشکل خاصی وجود ندارد.

باقری در خصوص طغیان رودخانه چشمه کیله تنکابن هم گفت: این رودخانه به دلیل بارش شدید باران، طغیان کرده ولی خوشبختانه فعلا با مشکل خاصی مواجه نیست.وی افزود: این بارش علاوه بر آبگرفتگی برخی از خیابان‌های شهر تنکابن، منطقه بالا شیرود و کوچه‌های اطراف آن را نیز دچار آبگرفتگی کرده است و ساکنان به سختی تردد می‌کنند.این مسئول با اشاره به دیواره‌سازی در حاشیه رودخانه‌های سیل‌زده طی سال گذشته گفت: این دیواره‌سازی‌ها به خوبی جواب داده و بر اساس بازدیدهای میدانی که طی دو روز گذشته انجام شد، تاکنون هیچ مشکلی برای ساکنان این منطقه به وجود نیامده است.

 بر اساس گزارش هواشناسی، بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه‌های دینارسرا با 190، گانکسر 185، ماشاالله‌آباد 177 و رامسر 155 میلی‌متر ثبت شده که بیشتر از 10 درصد بارندگی سالانه ثبت شده در این ایستگاه‌هاست.همچنین دبی آب رودخانه‌های صفارود-رامسر ۶۸ متر مکعب بر ثانیه، سیمرود گاورمک ۵ متر مکعب بر ثانیه، گانکسر ۷۶ متر مکعب بر ثانیه، سرخرود-پلطان ۲۲ متر مکعب بر ثانیه، کاظمرود-ماشالله‌آباد ۳۹ ونیم متر مکعب بر ثانیه، ولمرود و چشمه‌کیله 150 متر مکعب بر ثانیه اعلام شده که 90 درصد آن مربوط به سرشاخه ولمرود است.


جاده‌های مازندران بارانی و مه‌آلود است

 کارشناس مدیریت راه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت: در حال حاضر در تمامی محورهای مواصلاتی داخلی استان با بارش باران مواجهیم و جاده‌ها نیز بسیار لغزنده هستند. «مهدی غلامیان» با اشاره به ترافیک سنگین به دلیل بارش باران در مسیرهای داخلی مازندران افزود: بارش باران در محورهای ساحلی بیشتر بوده که نیازمند احتیاط در رانندگی است.

وی ادامه داد: در محورهای کوهستانی استان نیز بارش باران و پدیده مه‌گرفتگی مشاهده می‌شود. مه‌گرفتگی در محدوده گدوک سوادکوه و کیاسر غلیظ‌تر و شعاع دید بسیار محدود است.  غلامیان با اشاره به این‌که اکثر جاده‌های مازندران در این ایام لغزنده هستند، از رانندگان خواست با احتیاط بیشتری در جاده‌های استان به خصوص جاده‌های کوهستانی رانندگی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید