• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84925
+
-

جاى خالى جوانان البرزی در تیم ملى فوتبال

قیچى‌وند، مربى البرزى: لیگ استان در چند سال گذشته بسیار مورد بی‌مهری مربیان پایه کشور قرار گرفته است

ورزش
جاى خالى جوانان البرزی در تیم ملى فوتبال

راضیه شعبانی| البرز- خبرنگار:

وقتى نام ورزش به زبان مى‌آید، فوتبال با حواشى بسیارى که دارد در ذهن‌ها تداعى مى‌شود. اما این‌که این رشته ورزشى که از هواداران بسیارى برخوردار است، در استان‌ها در چه سطحى قرار دارد، جای سوال است. حضور در تیم‌هاى نامى فوتبال کشور یکى از بزرگ‌ترین آرزوهاى پسران نوجوان استان است که علاقه بسیارى به این رشته دارند، اما حضور در تیم ملى نیز از بهترین اتفاق‌هاى این رشته براى فعالان و بازیکنان به شمار مى‌رود که متاسفانه با وجود استعدادهاى ویژه فوتبال در تیم‌هاى رده پایه البرز با اعلام اسامى اعضاى تیم ملى جوانان، نامى از البرزى‌ها در آن دیده نمى‌شود.

«على قیچى‌وند» مربى فوتبال رده پایه البرز از نادیده گرفته شدن فوتبالیست‌هاى استان مى‌گوید و همزمان با اعلام لیست اعضاى تیم ملى جوانان، این اقدام را مهر تاییدى بر صحبت خود مى‌داند. گفت‌وگوى همشهرى را با این مربى البرزى مى‌خوانید.

 از دوران مربیگرى خود در تیم‌هاى فوتبال بگویید.

از سال ۸۷ و در دوران جوانى خود وارد حوزه مربیگرى شدم. با توجه به این‌که در خانواده‌اى فوتبالی بزرگ شده‌ام و با عشق و علاقه‌اى که به این ورزش داشتم، بنابراین حضور در مستطیل سبز را همواره امرى واجب بر خود مى‌دانستم.

 تعامل مسئولان با رده پایه فوتبال را چطور ارزیابى مى‌کنید؟

امسال فوتبال استان دید بهترى به فعالان این رده سنى دارد و درواقع مى‌توان گفت که خون تازه‌اى وارد هیات فوتبال البرز شده است، اما همواره مشکلاتى از سوى فدراسیون وجود داشته که باعث نادیده گرفته شدن جوانان مستعد فوتبال بومى استان شده است.

مشکلاتى که مطرح کردید چه مواردی هستند؟

در روزهاى گذشته لیست بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم‌ ملی جوانان اعلام شد که بازیکنانی از استان‌های مختلف در آن قرار داشتند، اما عجیب این بود که از استان البرز حتی یک نفر را در این لیست ندیدم. این در حالی است که همگان می‌دانند که البرز از قطب‌های فوتبال کشور است و در تمام تیم‌های تهرانی و لیگ کشور، البرزی‌ها در تمام رده‌ها زبانزد هستند؛ ضمن این‌که بسیاری از استعداد‌های استان در لیگ خود استان مشغول هستند. همین موضوع از مهم‌ترین مشکلات این روزهاى فوتبال جوانان استان به شمار مى‌رود. از روزی که لیست تیم‌ ملی جوانان اعلام شد و آن را دیدم، از نبود بازیکن البرزی در این لیست ناراحت هستم و علامت تعجب در ذهنم ایجاد شده که مربیان و استعدادیابان تیم ‌ملی جوانان کدام بازی از لیگ جوانان استان البرز را پوشش دادند که لیست خود را بدون توجه به بازیکنان بااستعداد البرز اعلام کردند.

 چقدر اقدامات سرمربى تیم ملى در این تصمیم‌گیرى موثر بوده است؟

احترام به تصمیمات سرمربی تیم ‌ملی همیشه سرلوحه همه ما در فوتبال البرز است و در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد، اما وقتی فهرست جدید تیم ‌ملی جوانان را شنیدم، انتظار داشتم که وقتی اسامی را مرور می‌کنم به اسم حداقل یک بازیکن از البرز برخورد کنم. با احترام به همه بچه‌های دعوت‌شده به تیم ‌ملی و دیگر بازیکنان تیم‌های باشگاهی کشور، که همگی شایستگی حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را دارند، از ندیدن نام حتی یک البرزی در این لیست شگفت‌زده شدم.

تاکنون مسئولان فدراسیون و مربیان پایه کشور بازدیدى از لیگ البرز داشته‌اند؟

لیگ البرز در چند سال گذشته بسیار مورد بی‌مهری مربیان پایه کشور قرار گرفته است. چه خوب بود که فعالان و چهره‌هاى فوتبال پایه حداقل دیداری از لیگ البرز می‌کردند و در مقابل تلاش‌هایى که کشیده شده و زحماتى که بازیکنان و مربیان مى‌کشند عکس‌العملى نشان مى‌دادند.

برنامه‌اى براى آینده دارید؟

هدف من در تمام سال‌های مربیگرى‌ام تاکنون، در ابتدا پیشرفت و شکوفا شدن استعداد شاگردانم و در مرحله بعد، شرکت در لیگ‌هاى بالاتر برای بهتر دیده شدن باز هم بچه‌های بااستعداد البرز است.اکنون نیز که در باشگاه جوانان البرز شهر جدید مشغولم، همین برنامه را از ابتدا برای خودم و تیمم پیش‌بینی کرده‌ام که امیدوارم با اقداماتى که در تیم ملى به ویژه در انتخاب بازیکنان رخ داده، تغییرى در عملکرد ورزشکاران رده پایه استان صورت نگیرد و بیش از پیش شاهد ایجاد انگیزه در جوانان باشیم.


انتقاد انتخاب اسامى تیم ملى 

یک کارشناس فوتبال در استان درباره عملکرد بازیکنان رده پایه فوتبال البرز گفت: استان با برگزارى دوره‌هاى تخصصى مربیگرى توانسته تاکنون مربیان حرفه‌اى را براى فعالیت در رده پایه پرورش دهد.

«عباس مشایخى» ادامه داد: بازیکنان این رده نیز از عملکرد مطلوب و ویژه‌اى برخوردارند و همواره توانایى فعالیت و بازى در تیم‌هاى مطرح کشور را هم دارند. وى افزود: هیات فوتبال البرز با برنامه‌ریزى مداوم و ارائه طرح‌های پیوسته و گسترده، باعث پیشرفت این ورزش در استان شده است که با رفع برخى موانع، مى‌توان شاهد اتفاقات ویژه‌اى براى این ورزش بود. 

پیشکسوت ورزش فوتبال در البرز همچنین گفت: اکنون استان در بخش سخت‌افزارى و به‌ویژه زمین‌هاى فوتبال با مشکلات متعددى روبه‌روست که همواره مى‌تواند براى تمرین بازیکنان جوان مشکلاتى مثلا در امور تحصیلى به دلیل تداخل در ساعت تمرین و مدارس، ایجاد کند. 

وى با اشاره به نبود جوانان البرزى در لیست اعضاى تیم ملى کشور نیز گفت: اعضاى تیم ملى همواره با رصد بازى‌هاى کشورى و عملکرد بازیکنان در آن ارزیابى مى‌شوند، اما این در حالى است که بدون توجه به این بازى‌ها لیست اعضاى تیم ملى اعلام شده است.

وى ادامه داد: متاسفانه انتخاب بازیکنان حاضر در چند تیم مطرح کشور نه‌تنها مى‌تواند باعث آسیب به فوتبال کشور شود، بلکه در انگیزه جوانان و مستعدان این ورزش در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مشایخ افزود: البرز در تیم‌هاى گوناگون کشورى داراى ٧٠٠ نماینده است، اما با این حال انتظار مى‌رود که براى انتخاب اعضاى تیم ملى از تیم‌هاى بومى نیز استعدادیابى و استعدادگزینى صورت گیرد.

 وى گفت: ضرورى است تا هیات فوتبال استان در مورد چگونگى و نحوه گزینش اعضاى تیم ملى از مسئولان امر پیگیرى‌هاى لازم را انجام دهد تا در آینده‌اى نزدیک شاهد حضور استعدادهاى تیم‌هاى بومى در تیم ملى نیز باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :