• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84884
+
-

سمنان، میزبان جشنواره ملی ایل سنگسر

استاندار: ایل سنگسر در زمینه غذا، صنایع‌ دستی و محصولات لبنی، فعالیت‌های بسیار ارزشمند و مطلوبی دارد

جشنواره
سمنان، میزبان جشنواره ملی ایل سنگسر

جشنواره ملی ایل سنگسر در استان سمنان در آبان امسال برگزار خواهد شد.
استاندار سمنان با بیان این‌که ایل سنگسر یکی از بزرگ‌ترین ایل‌های عشایری کشور محسوب می‌شود، گفت: بیشترین طول کوچ با 1۴۰۰ کیلومتر متعلق به عشایر استان سمنان است.

به گزارش مهر «علیرضا آشناگر» در دیدار با رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: یکی از اقدامات مطلوب در حوزه معرفی عشایر، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های عشایر و تقویت اقتصاد آنهاست.
وی اضافه کرد: این ظرفیت بسیار ارزشمندی است که باید مورد توجه مخاطبان و گردشگران این حوزه قرار گیرد که امیدواریم جشنواره ایل سنگسر فرصت خوبی برای این امر قلمداد شود.

استاندار سمنان با بیان این‌که عشایر علی‌رغم توانمندی و ظرفیت ارزشمندی که دارند، باید مورد توجه مسئولان واقع شوند، اظهار کرد: موانع و مشکلات حوزه امور عشایر در استان باید رصد شود و به طور مستمر و جدی رفع این چالش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

آشناگر با بیان این‌که ایل سنگسر در بحث غذا، صنایع ‌دستی و محصولات لبنی، فعالیت‌های بسیار ارزشمند و مطلوبی دارد، اضافه کرد: این موهبت‌ها باید در قالب همین جشنواره به اقصی‌نقاط مردم کشور شناسانده شود تا این اقدام بتواند به بهبود معیشت خانوارهای این بخش کمک کند.


پتانسیل‌های سمنان در حوزه عشایر

رئیس سازمان امور عشایر با بیان این‌که نیمی از اقتصاد عشایر به فعالیت زنان وابسته است، گفت: تنوع معیشت در حوزه عشایر دنبال می‌شود.
«کرمعلی قندالی» در این دیدار با بیان این‌که در شرایط جنگ اقتصادی دیگر نمی‌توان از معیشت تک‌محصولی به درآمد پایدار رسید، اضافه کرد: در عشایر ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که با احصای هر کدام از آنها به‌ویژه در گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع ‌دستی می‌توان به تنوع معیشت دست‌ یافت.

وی با بیان این‌که نیمی از اقتصاد خانوار عشایر به فعالیت زنان بستگی دارد، افزود: از این‌رو برای توجه به این ظرفیت گسترده ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود پایین به هر صندوق اعتباری خرد زنان پرداخت خواهد شد که افزایش این ظرفیت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان این‌که یکی از برنامه‌هایی که در حوزه عشایر به طور جد پیگیری می‌شود تجهیز این خانوارها به پنل خورشیدی است، اظهار کرد: در هدف‌گذاری 2 ساله، 2۵۰۰ خانوار عشایر به این پنل‌های خورشیدی تجهیز خواهند شد تا از این طریق بتوانند معاش خود را بهتر تأمین کنند.

قندالی برگزاری جشنواره ایل سنگسر را در آبان امسال فرصتی برای معرفی ظرفیت عشایر خواند و بیان کرد: استان سمنان از لحاظ عشایر، ظرفیت‌ها و ‌پتانسیل‌های فراوانی دارد و در این حوزه بسیار غنی و متنوع است که جشنواره ایل سنگسر یکی از اقدامات بسیار مطلوب در حوزه معرفی عشایر و همچنین توسعه و تقویت اقتصاد این قشر خواهد بود.

وی با بیان این‌که بالای ۵۰۰ هکتار مرتع به‌ازای هر خانوار عشایری در استان سمنان وجود دارد، افزود: سرانه دام عشایر استان، 3 برابر سرانه دام عشایر کشور گزارش می‌شود که این مهم بسیار ارزشمند و مطلوب است.


۱۵ درصد مدارس عشایری سمنان چادری است

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ۱۵ درصد مدارس عشایری استان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در چادر برپا می‌شود.

«مراد خادم» افزود: ۱۰۴ مدرسه عشایری در سمنان فعال است و 5۵۰۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد: اداره کل آموزش و پرورش سمنان در سال‌های گذشته اقدام‌های قابل توجه و مطلوبی برای بهبود شرایط تحصیل دانش‌آموزان عشایر انجام داد و جامعه عشایری استان قدردان شرایط کنونی نظام تعلیم و تربیت است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: بیشتر دانش‌آموزان عشایر استان در شهرستان میامی اسکان دارند و در فصل‌های سرد سال دانش‌آموزانی که در چادر تحصیل می‌کنند کانکس‌های باکیفیت در اختیارشان قرار می‌گیرد. خادم اضافه کرد: اگر فقط یک دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در بین جمعیت دانش‌آموزی عشایر باشد، اداره کل آموزش و پرورش برای تحصیل آن کودک با تامین امکانات و معلم اقدام می‌کند.
وی بیان کرد: امکانات آموزش و پرورش در بخش عشایری استان سمنان مطلوب است و با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای تحصیل دانش‌آموزان تلاش می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: در دوره‌های متوسطه اول و دوم در صورت خالی بودن ظرفیت، دانش‌آموزان مناطق مختلف عشایری استان تجمیع می‌شوند و در مدارس شبانه‌روزی و روزانه تحصیل می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید