• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84855
+
-

نقش رنگ ساختمان‌ها در شادی شهروندان

طرح رنگ‌آمیزی خانه‌های حاشیه رودخانه نواب قزوین با هدف نشاط اجتماعی اجرا شده است

شهری
نقش رنگ ساختمان‌ها در شادی شهروندان

رنگ مؤلفه‌ای بصری و بیانی بسیار مهم از زندگی معاصر شهری به شمار می‌رود که با بی‌توجهی به قابلیت‌های تعاملی آن در محیط از آن غفلت شده است. 

به گزارش مهر، رنگ علاوه بر این‌که بیان احساس ماست، بیان احساس شهر هم هست. رنگ‌ها می‌توانند زندگی شهری را سرزنده و شاد یا غمگین و سرد نشان دهند. به‌کارگیری رنگ‌های مناسب باعث برجسته کردن زیبایی‌های شهر یا در جایی باعث پنهان‌سازی عیوب طراحی می‌شود.

 به همین دلیل شهرداری قزوین نزدیک به یک سال پیش تصمیم گرفت، با رنگ‌آمیزی 3200 متر‌مربع از دیوارهای حاشیه رودخانه نواب، نگاه مردمان مینودری را به تاثیر رنگ در زیباسازی فضای شهری جلب کند تا بتواند ضمن قابل تحمل کردن چهره نقاط محرومی مانند محله نواب، زمینه بازآرایی نماهای شهری را با استفاده از رنگ در جای‌جای کهن‌شهر قزوین فراهم آورد. 


ارتقای نشاط اجتماعی 

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان قزوین با بیان این‌که وجود رنگ‌های شاد در ایجاد نشاط اجتماعی عاملی محرک است، گفت: برای الگوسازی و افزایش سطح نشاط اجتماعی در شهر قزوین با مطالعاتی که درباره شهرهای مختلف دنیا با فرهنگ و تاریخ مشابه داشتیم، طرح رنگ‌آمیزی حاشیه رودخانه نواب را اجرا کردیم. 

مهدیه سادات میرناصری با یادآوری این‌که محله نواب از نقاط کم‌برخوردار شهر است و در بافت فرسوده قرار دارد، افزود: در واقع هدف از اجرای این طرح ارتقای سطح نشاط اجتماعی اهالی و سکنه محله نواب قزوین است. 

وی با اشاره به آثار مثبت اجرای این طرح توضیح داد: اجرای چنین طرحی سبب به وجود آمدن انگیزه در ساکنان و در پی آن جلب مشارکت و احساس تعلق در شهروندان مینودری برای ادامه اجرای چنین طرح‌هایی و همین‌طور حفظ و نگهداری از محلات قدیمی و تاریخی می‌شود. 


افزایش فضای سبز

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان قزوین مداخله‌های کم‌هزینه در بافت‌های فرسوده، کهنه و ناکارآمد را در زمره شیوه‌های محرک توسعه در شهرها برشمرد و بیان کرد: قصد داریم در ادامه انجام این طرح، با همکاری اهالی محله میزان فضای سبز این منطقه را بیشتر کرده و کاربری‌های نشاط‌آور بیشتری را در این ناحیه تعریف و اجرا کنیم. 

میرناصری رشد و اعتلای چنین طرح‌هایی را در گرو مشارکت همگانی و همدلانه شهروندان دانست و گفت: همشهریان می‌توانند با انجام تمهیدات ساده‌ای مثل گذاشتن گلدان در کنار پنجرهایی که رو به شهر باز می‌شوند به زیبا شدن بناها و نماهای شهری کمک کنند. 

وی با ذکر این نکته که معماری ایرانی ذاتاً درون‌گراست، توضیح داد: اغلب رنگ‌های به‌کاررفته در ساختمان‌های ما شامل تونالیته‌های مختلف رنگ خاکستری و به دلیل استفاده از مصالحی مانند بتن و سنگ است که سبب شده مردم ما به چنین رنگ‌هایی در نماهای خود عادت کنند و کمتر به دنبال به‌کارگیری رنگ‌های شاد در نماهای ساختمان باشند.

 باید کاری کنیم که همه ساختمان‌های ما اعم از اداری، تجاری و مسکونی بیش از گذشته از رنگ‌های شاد در ظاهر و نمای خود استفاده کنند تا حداقل از این طریق بتوانیم قدری روحیه و نشاط به جامعه تزریق کنیم. 


انرژی مثبت 

یک سازنده مسکن با یادآوری این‌که زیباسازی فضای بیرونی ساختمان و نمای ساختمان به زیباتر شدن خیابان محله زندگی و شهر کمک می‌کند، گفت: این کار در بالا بردن کیفیت زندگی اثر بسزایی می‌گذارد و شهروندان می‌توانند با این کار روحیه‌شان را تغییر دهند و در فضای شهر انرژی مثبت ایجاد کنند. 

یاسر منصوری با ذکر این‌که انتخاب رنگ نامناسب برای نمای ساختمان می‌تواند موجب از بین رفتن جلوه نمای خانه و ناهمگونی آن شود، یادآور شد: در چند دهه اخیر، استفاده طراحان و معماران از نماهایی با طرح‌های متفاوت بسیار گسترش یافته و آرامش و زیبایی را به ارمغان آورده است. 


نبود تناسب

یک کارشناس معماری با بیان این‌که مطالعات هنری اجرای طرح‌های متفاوت نماهای شهری تضمین‌کننده بقای آنهاست، گفت: رنگ‌آمیزی دیوارها به شکلی که در محله نواب قزوین انجام شده است به تنهایی نمی‌تواند در ایجاد نشاط اجتماعی تاثیری ماندگار داشته باشد، چراکه در این طرح ظرف با مظروف متناسب نیست. 

سیدمحسن حسینی با تأکید بر لزوم آگاهی از فلسفه اجرای چنین طرح‌هایی برای اجرای درست آنها اظهار کرد: معمولاً این طرح‌ها در آن دسته از شهرها و روستاهای گردشگر‌پذیر جهان اجرا شده که در و نمای خانه رو به شهر است نه مانند خیابان نواب پشت به شهر. این مشکل سبب شده است اجرای این طرح بسیار پرعیب به نظر برسد. 

وی ادامه داد: اگر به خانه‌هایی که در کشورهای مختلف اروپایی با این طرح رنگ‌آمیزی شده‌اند، دقت کنیم متوجه می‌شویم این طرح برای خانه‌هایی اجرا شده است که اولاً از نظر ظاهری زیبا بوده‌، ثانیاً نمای آنها مبتنی بر هویت اصیل معماری آن منطقه طراحی شده و ثالثاً نما و ارتفاع منازل با هم هماهنگ و همسان بوده است. 

این کارشناس معماری همچنین وجود رودخانه، دریا و دریاچه را از جاذبه‌های اجرای چنین طرحی دانست و افزود: رودخانه‌ای که از میان محله نواب می‌گذرد به لحاظ حریم‌سازی اصلاً زیبا نیست و در بیشتر روزهای سال بدون آب است. در ضمن آب شفافی ندارد که بتواند با انعکاس نماهای رنگ‌آمیزی‌شده جلوه این طرح را دوچندان کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید