• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84786
+
-

در حاشیه سیاست

 احمدی نژاد، یکی از پایه‌های فتنه بود‌ 
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با برنامه «دستخط» در اشاره به حوادث پس از انتخابات‌88، گفت: «رئیس‌جمهور منتخب هم یکی از پایه‌های فتنه بود.» وی در توضیح نقش احمدی‌نژاد، گفت: «وقتی این فتنه آغاز شد، رئیس‌جمهور منتخب عامل این فتنه نبود، می‌توانست با کسانی همراه شود که در خواباندن فتنه کار می‌کردند. ما اقدام شایسته‌ای ندیدیم، بلکه گاهی حرف‌های تحریک‌آمیز ممکن بود زده شود.» ذوالنوری با اشاره به گفت‌وگوهای خود با کروبی، گفت: «برخی دیدند مذاکرات بنده و جناب آقای کروبی به جایی می‌رسد. سیاسیونی نمی‌خواستند این اتفاق رخ دهد، چون اگر حصر شکسته شود، چه بهانه‌ای برای تریبون‌ها دارند تا تحریک احساسات کنند، لذا نمی‌خواهند. این حصر کاسبانی دارد که نمی‌خواستند اجازه دهند این اتفاق بیفتد.» وی در بخشی از اظهارات خود به نقل قولی از کروبی پرداخته و گفته: «آقای کروبی خودشان در ملاقات‌هایی که با ایشان داشتم، فرمودند که امروز هم اگر همه کره زمین را بچرخیم و بگردیم کسی شایسته‌تر از مقام معظم رهبری برای رهبریت پیدا نمی‌کنیم.»

   خاطرات مرعشی از مسئولیت‌پذیری هاشمی رفسنجانی
 حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی به بازخوانی کارنامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نوع مواجهه نیروهای سیاسی با وی پرداخته است. مرعشی با ذکر خاطره‌ای از زندان اوین در سال‌های پس از 88 به ایرناپلاس می‌گوید: «یک جوان از آقای میردامادی پرسید بزرگ‌ترین اشتباه سیاسی زندگی شما چیست؟ جواب داد مخالفت با آقای هاشمی. طول کشید تا متوجه بشوند.» مرعشی گفت: «محمد قوچانی زمانی منتقد آقای هاشمی بود و به همین دلیل از من هم چندان خوشش نمی‌آمد، امروز ما با هم صمیمی هستیم ولی آن زمان جوان بود و من در جلسه افطاری در دانشگاه تهران به او گفتم محمد مشکل تو و بقیه بچه‌ها این است که آقای هاشمی را نشناخته‌اید. اگر می‌شناختید، مثل من مدافع او می‌شدید.» عضو کارگزاران سازندگی در خاطره دیگری می‌گوید: «در زمان مجلس چهارم فشارها بر آقای هاشمی بسیار سنگین بود. آقای هاشمی با نمایندگان مجلس جلسه می‌گذاشت و آنها از گرانی می‌نالیدند. او می‌گفت بروید و به مردم بگویید منِ هاشمی مسئول گرانی هستم. بگذارید کشور را بسازیم و اجازه دهید کشور راه بیفتد و اینقدر با سیاست‌های اصلی کشور مخالفت نکنید.»

   از رقیب یار نمی‌گیریم
جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، گفته است: تأکید رئیس دولت اصلاحات بر این است که اصلاح‌‌طلبان تحت هیچ شرایطی تصمیمی برای تحریم انتخابات ندارند، اما شرکت در انتخابات لزوما به این معنی نیست که اصلاحات در هر شرایطی خود را مقید به ارائه لیست انتخاباتی بداند؛ یعنی شرکت در انتخابات‌مان محدود به این نیست که فقط تأیید‌صلاحیت‌شده‌های شورای نگهبان را در لیست‌مان بگذاریم؛ دیگر قرار نیست افرادی را از جریان رقیب در لیست‌مان جای دهیم و از مردم بخواهیم رأی بدهند. با این توضیح که این تحریم نیست و فقط نمی‌خواهیم اصلاحات هزینه رد‌صلاحیت‌ها را بدهد.

   عضو حزب موتلفه: خلخالی هویدا را کشت
ابوالفضل توکلی بینا در نشستی به مناسبت سالروز ورود امام‌خمینی(ره) به نوفل لوشاتو در پژوهشکده امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤالی درخصوص اعدام هویدا گفت: هویدا خیلی آدم حرّافی بود. من در مدرسه رفاه او را به یک اتاق جدا برده بودم. حاج احمد آقا به من گفت می‌خواهم هویدا را ببینم. به او گفت این چه کارهایی است که کرده‌ای؟ گفت من کاره‌ای نبودم؛ سیستم بود. خیلی آدم کثیفی بود. حتی بازرگان از امام نامه می‌گیرد که فعلا هویدا را نکشند. آقای خلخالی خبر می‌شود و قبل از اینکه بازرگان وارد زندان قصر شود او را می‌کشد و می‌گوید دیر آمده‌اید.

   رفتار پوپولیستی احمدی‌نژاد برای جذب رأی بود
محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و نماینده مجلس هفتم که سال‌۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از اعضای ستاد محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حضور فعالی داشت، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور سابق ایران، به اعتمادآنلاین گفت:‌ احمدی‌نژاد می‌خواست توزیع پول کند. توزیع پول یک اقدام پوپولیستی است که در دنیا به‌عنوان یک سیاست اقتصادی پذیرفته‌شده نیست. باید کرامت تولیدکننده را حفظ و بستر تولید را برای او مهیا کرد تا کار کند و با حفظ کرامت انسانی‌اش پول دربیاورد، نه اینکه دولت پول تو‌جیبی به آنها بدهد. خوش‌چهره افزود: توزیع پول یک رفتار پوپولیستی است که با هدف جلب توجه برای جذب بیشتر آرای مردم انجام می‌شود. احمدی‌نژاد هم برای مرحله دوم انتخابات این کار را صورت داد؛ در دولت‌های بعد هم جلوی این اقدام گرفته نشد. ما بارها گفتیم این راه کمک به فقرا نیست و نباید مردم را تنبل و فراری از کار کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید