• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84726
+
-

کاهش بودجه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا

آمریکا
کاهش بودجه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا


کاخ سفید در اقدامی بی‌سابقه و در راستای سیاست دونالد ترامپ برای کاهش کمک‌های خارجی، بخشی از بودجه وزارت خارجه این کشور را حذف کرده است.
وب‌سایت «فارین افرز» دیروز در گزارشی اعلام کرد که این اقدام شامل حذف 70میلیون دلار از بودجه اداره دمکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه می‌شود. به نوشته فارین افرز، این رقم به‌عنوان نمونه شامل حذف بودجه 10میلیون دلاری وزارت خارجه برای حمایت از جامعه مدنی و فعالیت‌های حقوق بشری در چین و بودجه 12میلیون دلاری برای فعالیت‌های مشابه در عراق می‌شود. این تصمیم کاخ سفید در شرایطی اجرایی می‌شود که دولت در حال تدوین بودجه سال آینده جهت ارسال آن به کنگره است. به نوشته فارین افرز، کاخ سفید نه‌تنها بودجه سال آینده اداره دمکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه را کاهش داده، بلکه از این اداره خواسته مبلغ باقی مانده از بودجه سال‌جاری خود را نیز به‌حساب وزارت خزانه‌داری آمریکا بازگرداند؛ اقدامی که نه‌تنها بی‌سابقه است، بلکه اعتراض مدیران ارشد وزارت خارجه آمریکا را هم به‌دنبال داشته است.
فارین افرز به نقل از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا آورده که این تصمیم ناگهانی کاخ سفید در راستای سیاست اعلام ترامپ برای کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه به دیگر کشورها قرار می‌گیرد. ترامپ از سال 2016که به قدرت رسید، تلاش داشت بودجه کمک‌های خارجی آمریکا را محدود کند و اکنون به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین گام در این رابطه برداشته شده است؛ موضوعی که از ابتدا با مخالفت نمایندگان کنگره از هر دو جناح دمکرات و جمهوریخواه روبه‌رو شد. کاخ سفید اما اصرار دارد که تعیین بودجه کمک‌های خارجی جزو اختیارات دولت است و دولت باید از اتلاف پول مالیات‌دهندگان آمریکایی جلوگیری کند.
کاخ سفید 2‌ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد از بودجه وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، 4میلیارد دلار کسر کند. کمک‌های مالی دولت آمریکا به دولت‌های دیگر کشورها در زمینه تقویت دمکراسی و سازوکارهای دمکراتیک در حکومت‌داری در چارچوب آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و کمک‌های مالی این کشور به نهادهای غیردولتی در زمینه تقویت حقوق بشر، آزادی مطبوعات و آزادی ادیان در چارچوب برنامه‌های وزارت خارجه انجام می‌شود. در وزارت خارجه آمریکا، اداره دمکراسی و حقوق بشر مسئول این برنامه است.
براساس اسناد منتشر شده در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، اداره دمکراسی و حقوق بشر این وزارتخانه در سال 2017، بیش از 415میلیون دلار بودجه برای برنامه‌های مختلف خود داشته که حدود 89میلیون دلار آن سهم برنامه‌های مربوط به حقوق بشر و دمکراسی است. عدم‌تخصیص 70میلیون دلار از این بودجه، ضربه بزرگی به برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا در این زمینه خواهد بود. تاکنون فشارهای نمایندگان کنگره، مانع اجرای سیاست‌های دولت آمریکا در زمینه کمک‌های خارجی شده اما اکنون گویا زمان اجرای این برنامه فرا رسیده است.
به نوشته وب‌سایت فارین افرز، دست‌کم 4سازمان غیردولتی مورد حمایت آمریکا در چین که در زمینه حقوق بشر فعالیت داشته‌اند، طی 2‌ماه آینده تعطیل خواهند شد. سازمان‌های مشابه در عراق نیز چنین سرنوشتی خواهند داشت. برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا در اتیوپی با 2.5میلیون دلار بودجه سالانه نیز در شرف تعطیلی است.
فارین افرز به برنامه‌های اداره دمکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در مورد ایران اشاره‌ای نکرده است اما کاهش ناگهانی 70میلیون دلار از بودجه 89میلیون دلاری این اداره برای تقویت نهادهای فعال در زمینه دمکراسی و حقوق بشر، بدون شک بر میزان حمایت این وزارتخانه از سازمان‌ها و نهادهای مخالف ایران در سال آینده میلادی اثر خواهد گذاشت.


مکث
سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا استعفا داد




دونالد ترامپ که این روزها به‌خاطر ماجرای استیضاحش با مجلس نمایندگان دست به گریبان است، دیروز مجبور شد استعفای سرپرست وزارت امنیت داخلی را هم که 6‌ماه پیش به این سمت گماشته شده بود، بپذیرد. کوین مک آلینان ۴۸ ساله چهارمین فردی است که مسئولیت وزارت امنیت داخلی را در زمان ریاست‌جمهوری آقای ترامپ بر‌عهده داشت. وزارت امنیت داخلی مسئول اجرای سیاست‌های مهاجرتی ترامپ است و گفته می‌شود مک آلینان با بسیاری از این سیاست‌ها مخالف بوده است. سختگیری در مورد مهاجرت غیرقانونی یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دولت ترامپ بوده و او وعده داده برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از طریق مرز آمریکا و مکزیک، بخشی از مرز 2کشور را دیوارکشی کند. کوین مک آلینان خود پس از استعفای خانم کرستن نیلسن به‌عنوان سرپرست وزارت امنیت داخلی منصوب شده بود. نیلسن و ترامپ نیز دچار اختلافات جدی بر سر اجرای سیاست‌های مهاجرتی دولت بودند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید