• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84715
+
-

افزایش دوبرابری قیمت داروهای خاص داخلی

وزیر بهداشت درباره وضعیت بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی در لردگان توضیح داد


سعید نمکی، وزیر بهداشت با تأیید افزایش دوبرابری قیمت داروهای خاص داخلی در کشور گفت:« ما با داروهایی طرف بودیم که چون تولید آن صرفه اقتصادی برای تولید‌کننده نداشت با 5 برابر قیمت وارد کشور می‌شد. در این زمینه در مورد داروهای خاص قیمت‌ها تا دوبرابر افزایش پیدا کرد که منجر به آن شد تا تولید‌کننده دلگرم شود و ما از واردات دارو بی‌نیاز شویم. با این افزایش قیمت باز هم قیمت دارو یک‌پنجم قیمت واردات ماند. البته در این زمینه باید با بیمه همفکری‌هایی شود.»
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درخصوص افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نیز گفت: سابق بر این، اینگونه بود که برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی 2سهمیه وجود داشت که نفر اول در رتبه اول جذب شده و رتبه دوم از افراد سهمیه‌دار انتخاب می‌شد. این اتفاق 2‌اثر داشت؛ اول آنکه باعث سرخوردگی جوانان دارای زیر رتبه ۱۰ می‌شد و دوم آنکه ذهنیت نابه‌جا و غلطی درخصوص خانواده‌های شهدا ایجاد می‌شد که به هیچ عنوان ذهنیت روایی نبود. وی افزود: به همین علت بنده دستور دادم معادل سهمیه‌ها ظرفیت تحصیلات تکمیلی بالا رود؛ یعنی نخبه فکر نکند کسی جایش را گرفته است؛ یعنی اگر قرار بود به‌عنوان مثال ۲۰ نفر را پذیرش کنیم، گفتیم آن تعداد از سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا را کنار بگذارید و از بین داوطلبین آزاد زیر رتبه ۱۰ را جذب کنید.
به گزارش ایسنا، نمکی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان، گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اچ‌آی وی مثبت در کشور شناسایی شده‌اند که هیچ‌کس نمی‌داند که این افراد کجا هستند. بنابراین ما مَحرم مردم مملکت هستیم. درباره لردگان نیز این نخستین‌بار است که مشخص شده که بیماران مبتلا به این بیماری متعلق به یک منطقه خاص هستند که این را هم ما اعلام نکردیم، بلکه ما از چند‌ماه قبل در جریان این قضایا بودیم و داشتیم با شدت و به‌صورت چراغ خاموش با حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه، روی آن کار می‌کردیم. وی افزود: ناگهان به دلایلی که خیلی از آنها را باز نمی‌کنم، با بیان این موضوع از سوی یکی از عزیزان و جلب بهورز زحمتکش آن منطقه این ماجرا مطرح شد. ما می‌دانستیم که بحث انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست. من به‌عنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این حوزه معلمی می‌کنم، می‌دانم که چنین حرفی علمی نیست.
نمکی تصریح کرد: اتفاقی که افتاد بهره‌برداری ناصواب بیگانگانی بود که می‌خواستند پروژه خود را پیش ببرند و موضوع بلافاصله روی آنتن خبرگزاری‌های آن طرف رفت و بلافاصله برخی از عناصر ضد‌انقلاب در خارج مصاحبه کردند و این موضوع را به‌عنوان کار زشت نظام ارائه خدمت جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده به اچ‌آی‌وی در نظام ارائه خدمات کشور باعث این موضوع شده است.
نمکی در ادامه به نامه خود در ارتباط با موضوع لردگان هم اشاره کرد و گفت: اینکه نامه بنده را پررنگ کردند هم نوعی شیطنت بود. بنده اعلام کردم که این انتقال حاصل مواردی از قضا روابط نامطلوب بوده است که آن را برای مردم به‌عنوان روابط نامشروع جنسی تفسیر کردند. درحالی‌که من هیچ‌گاه چنین جسارتی را به مردمان آن منطقه نداشتم. وقتی ما از نامطلوب صحبت می‌کنیم منظورمان یک پروسه اقدامی و اجرایی است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت است. بچه 2ساله یا خانم پاکدامنی با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر دلیل چندین سال قبل آلوده شده، چطور می‌توان گفت که رابطه نامشروع داشته است. بنابراین در تفسیر این موضوع هم بدجنسی شده است.
نمکی با بیان اینکه ما مردم را تحت نظر داریم، گفت: به‌رغم تلخی این ماجرا یک پیام مثبت هم داشت و آن این بود که اچ‌آی‌وی مهم است. سال‌ها پیش ۲۵۰مورد اچ‌آی‌وی مثبت در این کشور داشتیم که بنده کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه انداختم. آن روز به ما حمله کردند که ۲۵۰ مورد اچ‌آی وی مثبت اینقدر بلوا می‌خواهد؟ گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی‌توجهی کنید غرق می‌شوید. خوشبختانه امروز حقانیت آن حرف ۳۰‌سال قبل مشخص شد که ما باید به این موضوع بپردازیم. ما باید متناسب با فرهنگ و اقلیم و اعتقادات‌مان اطلاع‌رسانی کنیم و به مردم آموزش دهیم و همه ازجمله رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا دامان مردم بیشتری را به‌دلیل ناآگاهی نگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید