• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84661
+
-

پرداخت 177 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به روستاهای قزوین

قزوین از نظر جذب و پرداخت اعتبارات اشتغال‌زایی  بین 4 استان برتر کشور قرار دارد

روستا
پرداخت 177 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به روستاهای قزوین

باران پورکاظم| قزوین ـ خبرنگار: 

ضرورت توجه به اقتصاد روستایی یکی از مهم‌ترین رکن‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ موضوعی که سبب می‌شود افراد در روستا ماندگار شوند. در سال‌های اخیر، نبود شناخت از جامعه روستایی سبب شده است مهاجرت روستاییان به شهرها و در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی به حاشیه شهرها به یکی از چالش‌های مدیران در برنامه‌‌ریزی کلان توسعه کشور بدل شود. 

در این زمینه الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی مطرح شده است. توجه به اشتغال پایدار برای جامعه روستایی با توجه به تغییر فرم زندگی در این مناطق و البته توجه به گردشگری روستایی به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم در تولید درآمدهای پایدار در روستاها سبب شده است تسهیلاتی در این بخش به روستاییان داده شود. 


  تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها 

رئیس مجمع نمایندگان استان در گفت‌وگو با همشهری درباره طرح اشتغال روستاییان گفت: قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در تابستان 96 به دولت ابلاغ شد.

در این قانون به‌منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت‌امنای صندوق، معادل ریالی یک‌ میلیارد و ‌پانصد ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به ‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود. 

سیده حمیده زرآبادی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون را آبان همان سال اسحاق جهانگیری‏، معاون اول رئیس‌جمهوری، ابلاغ کرد و اجرای آن در کشور آغاز شد. دولت برای سازوکار برداشت از این صندوق، تبدیل ارز به ریال، توزیع عادلانه استانی، هماهنگی با شبکه بانکی برای پرداخت، نظارت بر روند اختصاص تسهیلات به کارآفرینان روستایی و اجرایی شدن طرح‌های اشتغال‌زا تدابیر لازم را اندیشید و دستورالعمل اجرایی آن را به استانداران ابلاغ کرد. 

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نظارت و مراقبت در روند اعطای تسهیلات در این بخش توضیح داد: اعتبارات و منابع تسهیلات روستایی برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی متعلق به جامعه روستایی است. افرادی که از این منابع استفاده می‌کنند باید با هدف اشتغال‌زایی و کارآفرینی در روستاها گام بردارند. 


  اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین میزان تسهیلات اشتغال‌زایی ارائه‌شده را به روستاییان قزوینی 177 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد از این تسهیلات در بخش کشاورزی هزینه شده است. 

اکرم نجفی افزود: ۲۰ میلیارد تومان از این تسهیلات در بخش صنعتی، ۱۱ میلیارد تومان در حوزه گردشگری، 7/1 میلیارد تومان در حوزه ارتباطات، 170 میلیون تومان در حوزه ورزش و جوانان و باقی در سایر بخش‌ها هزینه شده است. 

به گفته وی، قزوین در ارزیابی عملکرد و رصد ماهانه از نظر جذب و پرداخت اعتبارات اشتغال‌زایی، همواره بین 4 استان برتر کشور قرار دارد. به نظر می‌رسد این نظام رده‌بندی و رتبه‌بندی می‌تواند یکی از انگیزش‌های رقابتی و شتاب‌بخشی توسعه روستایی و ایجاد اشتغال محسوب شود. 


  پیشگامی آبیک 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین با بیان این‌که امیدواریم با این میزان اشتغال‌زایی بیش از هزار شغل پایدار برای روستاییان استان ایجاد شود، تصریح کرد: بین شهرستان‌های استان، آبیک با 268 طرح اشتغال‌زایی روستایی در رتبه اول قرار دارد. 

نجفی گفت: روند اجرای اعطای این تسهیلات و اشتغال‌زایی در روستاها اگرچه در همه سال‌های گذشته کند بوده است، اما حمایت مدیران ستادی و استانی حوزه اشتغال و روستا و تمام بخش‌های مرتبط، تسهیل‌سازی روند تصویب طرح‌ها و اعطای تسهیلات با همکاری شبکه بانکی انگیزشی است که می‌تواند به تحقق اهداف این طرح شتاب دهد. 

وی ادامه داد: اگرچه ارتباطات و حوزه ورزش و جوانان ظرفیت‌های جذاب و بالقوه‌ای در جذب تسهیلات اشتغال‌زایی و توسعه روستایی دارند، اما در حال حاضر فقط 10 درصد این تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند که باید با تبلیغات هدفمند جلسات توجیهی و تسهیل امور بانکی و اداری، کارآفرینان در این حوزه‌ها نیز به سمت روستاها سوق داده شوند. 


  اقامتگاه‌های بوم‌گردی 

یکی دیگر از حوزه‌های اقتصادی بکر در روستاها توجه به موضوع گردشگری روستایی و راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی برای عرضه محصولات روستایی و البته صنایع‌ دستی است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در این باره از افزایش 5 برابری اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان خبر داد. 

نادر محمدی تعداد اقامتگاه‌های فعال را در استان 6 مجموعه ذکر کرد و گفت: موافقت اصولی 25 اقامتگاه بوم‌گردی جدید نیز صادر شده که در مرحله ساخت، تجهیز یا استانداردسازی هستند. بیشتر این اقامتگاه‌ها در مناطق روستایی آوج و آبگرم، الموت و طارم سفلی راه‌اندازی خواهند شد. 

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران و متقاضیان راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را که موافقت اصولی برای طرح آنها صادر شده است، برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان این‌که فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی رونق گردشگری و اشتغال‌زایی را در روستاها به دنبال خواهد داشت، افزود: حفظ آداب و رسوم سنتی و محلی با انگیزه جذب مسافر از دیگر دستاوردهای فعالیت این مراکز اقامتی و پذیرایی است. 


توسعه راه‌های روستایی 

یکی از شروط اولیه ایجاد زیرساخت‌های لازم در موضوع گردشگری روستایی، راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های اقامتی همچون تامین آب شرب سالم و انرژی است. 

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: به ۲۷۸ روستای استان گازرسانی شده است و زیرساخت‌های استان در بخش روستایی مطلوب است. در حال حاضر ۸۵ درصد از جمعیت روستاهای استان از نعمت گاز بهره‌‌مند شده‌اند و تقریبا روستای بالای5 خانوار بدون برق در استان نداریم. 

علی فرخزاد همچنین از اقدامات انجام‌شده در حوزه راه روستایی در استان خبر داد و افزود: 51 درصد از 5500 کیلومتر راه روستایی استان آسفالت است و با ایجاد خط انتقال ۳۳۶ کیلومتری آب هم‌اکنون ۸۶ درصد از خانوارهای روستایی استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید