• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8452
+
-

شور مد و لباس ایرانی

مد
شور مد و لباس ایرانی

معصومه حیدری پارسا|خبرنگار:

تا همین چند سال پیش برای دیدن لباس‌های رنگ به رنگ با طرح‌ها و نقش‌های سنتی باید کیلومترها راه را در دل روستاها و شهرستان‌های دور طی می‌کردیم تا شاید زنی با طره‌ای موی خاکستری که شال قرمز ابریشمی منقوش شده به سر دارد یا دخترانی با پیراهن‌های گلدار، دامن‌های پرچین که لبه‌شان با یراق و گلابتون حاشیه‌دوزی شده‌اند، ببینیم. اما حالا هفتمین جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی فجر درحالی این روزها در پایتخت برگزار می‌شود که دیگر نه خبری از رنگ‌های تیره است و نه مد‌های غربی. هر آنچه هست لباس‌هایی است از تاریخ و تمدن کهن کشورمان با طراحی‌های جدید و مدرن شده و الگو برداشته شده از هویت ایرانی و اسلامی. به گفته بازدید‌کنندگان، آثار نمایش داده‌‌شده از نظر طراحی نسبت به سال‌های قبل رشد کرده و همین سبب استقبال بسیار خوب مردم و طراحان و علاقه‌مندان به صنعت مد و لباس شده است. با ما در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که روزهای پرشوری را به میزبانی تالار وحدت، برج میلاد و مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گذراند همراه شوید. هرکدام از این مکان‌های فرهنگی میزبان یک بخش از جشنواره است. تالار وحدت به‌عنوان میزبان اصلی این رویداد؛ بخش نمایش آثار، بین‌الملل و برپایی مسابقه زنده را در برمی‌گیرد و در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، لباس‌های استانی و محلی و... به عرضه مجموعه‌هایی پرداخته است.

انتظار برای طاووس طلایی

انتهای سالن طبقه دوم تالار وحدت در اختیار برندهای خارجی پوشاک از کشورهای اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، ایتالیا، هند، قزاقستان، افغانستان، قرقیزستان و دانمارک است. در این بخش با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تلاش شده تا از تکنیک‌ها و آموزش‌های طراحان خارجی استفاده شود، ضمن اینکه قرار است جایزه‌ای تحت عنوان «طاووس طلایی» به طراحان و فعالان مد و لباس خارجی که بهترین کارهایشان را در نمایشگاه ارائه کرده‌اند، اهدا شود. گوهر، طراح لباس قرقیزستانی می‌گوید: ایرانی‌ها خلاقیت بسیار بالایی در طراحی دارند.ضمن اینکه ما 2کشور همسایه هستیم و فرهنگ مشترک داریم. اکثر ایرانی‌ها کارهای ما را پسندیدند و ماهم همینطور و این موضوع می‌تواند سر‌آغاز کارهای مشترک شود. صالحی که از کرمان برای حضور در نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده است  می‌گوید: در 2کارگاه‌ آموزشی که توسط استادان دانشگاه «برارا» ایتالیا و دانشگاه «مدآرت» فرانسه برگزار شد شرکت کردم.اطلاعات بسیار خوبی هم به‌دست آوردم.ضمن اینکه برپایی نشست‌هایی چون اصول رنگ‌شناسی تخصصی مد و لباس، نشست تخصصی مد و زیبایی و سلامت، کارگاه سوزن‌دوزی سنتی و... که توسط طراحان و استادان ایرانی برگزار شد هم با استقبال بسیار خوبی همراه بود.

شور نمایش در تالار وحدت

پا به درون سالن که می‌گذاری ردیف مدل‌هایی می‌بینی با تن پوش‌هایی ازرنگ‌های شاد و زنده. کت کوتاه ابریشمی، نیم‌تنه‌ای بلندتر از کتی که گاه با ترمه منقش شده و گاه از دستاری به رنگ سفید و سرمه‌ای با پیراهن بلندتر از نیم تنه با طرح چاک در پهلو از پارچه زربفت قرمز با دامن یا دامن‌شلواری در رنگ‌های مختلف بسته به سلیقه طراح، دوخته شده است. لباس‌هایی که اگرچه همه پوشیده‌اند اما هویت ایرانی و اسلامی را با مد‌های جدید به رخ می‌کشند و نگاه هر بازدید‌کننده‌ای را دقایقی به سوی خود میخکوب می‌کنند. ردیف به ردیف سالن با لباس‌هایی پوشیده شده است با پارچه‌های مخمل سوزن‌‌دوزی شده یا پارچه‌های سنتی رنگارنگ که بیشترین بازدید‌کننده‌ها را به سوی خود جلب می‌کند؛ تماشاگرانی که در بین آنها زنان خارجی زیادی هم دیده می‌شوند. در کنارسالن هم ردیف مانکن‌هایی که انواع چادر‌ها و روسری‌های رنگ به رنگ به سر کرده‌اند دیده می‌شود؛ روسری‌ها و چادرهایی که هر سلیقه‌ای را می‌توانند با خود همراه کنند. البته دراین بخش‌ها انواع لباس‌ها از چادرها گرفته تا لباس‌های مجلسی و اداری، همه و همه فقط به‌صورت دکوری عرضه شده‌اند و علاقه‌مندان تنها می‌توانند با شماره تلفنی که روی هر مدل قرار دارد با صاحب اثر ارتباط برقرار کنند. طبقه دوم سالن‌های تالار وحدت هم خاص کیف و کفش و جواهرات است. در بخش کیف و کفش البته تنها چند مدل محدود عرضه شده است. در گوشه‌ای دیگر از تالار جعبه‌های خوش‌نقش و نگاری قرار دارند که جواهرات دست‌ساز از مدل‌های مختلف در آنها می‌درخشند؛ زیورآلاتی با نمادهای سنتی و باستانی ایران.

مسابقه زنده طراحی

درحالی‌که بازدید از غرفه‌های خارجی توسط بازدید‌کنند‌گان بسیار داغ است،  انتهای سالن طبقه دوم تالار وحدت، مسابقه طراحی زنده لباس در حال برگزاری است. طراحان، این بخش را مهیج‌ترین بخش جشنواره مد و لباس فجر می‌دانند. شرکت‌‌کنندگان در این رقابت با انتخاب پارچه‌های تولید داخل که در اختیارشان گذاشته شده است یک لباس را طراحی می‌کنند. رنگ پارچه‌هایی که در اختیار آنها قرار گرفته، طیف رنگ‌های بسیار شاد و جذاب است. مهلا غفاری، یکی از شرکت‌‌کنندگان بخش مسابقه طراحی زنده می‌گوید: خوشحالم زمینه‌ای فراهم شده تا مسئولان بدانند ما هم می‌توانیم کارهایی را تولید‌ کنیم که قابل رقابت با برندهای خارجی باشد. ضمن اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ها و مسابقاتی سبب شده تا طراحان و اهل فن به نقص‌ کارهای خود پی ‌ببرند.همچنین با حضور در این بخش به همه ما کمک شده تا تعداد افراد بیشتری با برندهای ایرانی آشنا شوند.

برج، میزبان فروشندگان پوشاک ایرانی  و اسلامی

این روزها، در گالری شرقی و غربی برج میلاد تهران صدها طراح و فروشنده لباس که با دست پر به جشنواره مد و لباس فجر آمده‌اند، حضور دارند؛ سالن‌هایی که همه‌روزه از 10صبح تا 23 میزبان علاقه‌مندانی است که برای خرید و تماشای جشنواره مد و لباس به این مجموعه می‌روند. نمایشگاهی که تا 25اسفند‌ماه ادامه خواهد داشت.در این محل از تولیدی‌های ارزان قیمت گرفته که برای بقایشان تلاش می‌کنند تا مزون‌های معروف که لباس‌هایشان را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند، دیده می‌شود. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گوید: «هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از ششم تا سیزدهم اسفندماه در تالار وحدت، برج میلاد و سالن حجاب تهران و همزمان 15استان برگزار می‌شود. در تالار وحدت مجموعه نمایشگاهی بخش مسابقه، مسابقه زنده، معرفی آثار برگزیده و بخش بین‌الملل برپا می‌شود. سالن میلاد در برج میلاد نیز به‌عنوان ویترین میزبان تعدادی از برندهای فعال ایرانی است. در سالن حجاب نیز بخش‌های علمی دانشگاهی، مؤسسات فرهنگی هنری و بخش صنعت به نمایش در می‌آید».

این خبر را به اشتراک بگذارید