• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84462
+
-

حمایت آیت‌الله سیستانی از معترضان عراقی

رویداد
حمایت آیت‌الله سیستانی از معترضان عراقی


آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی دینی در عراق، قاطعانه از معترضان عراقی حمایت کرده و از دولت خواسته است درباره کشته‌شدن ده‌ها عراقی در اعتراض‌های اخیر در این کشور تحقیق کند. به گزارش ایسنا، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی و خطیب جمعه کربلا دیروز سخنان آیت‌الله سیستانی را نقل کرد. او در صحبت‌هایش به نقل از آیت‌الله سیستانی به این مسئله اشاره کرد که دولت عراق مسئول خون‌هایی است که طی روزهای اخیر ریخته شده است.
اعتراض‌ها به بیکاری، فساد و خدمات پایین دولتی در عراق طی روزهای گذشته، با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه شده و براساس گزارش‌ها، بیش از 100عراقی در این اعتراض‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
نماینده آیت‌الله سیستانی به نقل از این مرجع، گفت: «دولت نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند، چرا‌که مسئول کشته‌شدن تظاهرکنندگان به ضرب گلوله طرف‌های سرکش در مقابل دیدگان نیروهای امنیتی است.»
آیت‌الله سیستانی که پیش از این هم در حمایت از معترضان موضع‌گیری کرده بود، با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده و بر پیگیری خواسته‌های قانونی معترضان تأکید کرده است.
او همچنین از دولت و دستگاه قضایی درخواست کرده تا تحقیقات شفافی در مورد تمامی رخدادها‌ انجام دهد و افرادی را که به سمت مردم تیراندازی کرده‌اند، شناسایی کند. مرجعیت شیعه تأکید کرده است که این اقدامات باید در مدت زمان کوتاهی، چیزی در حدود 2هفته، انجام شود.
در همین حال، به گزارش الجزیره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم نسبت به استفاده از «قوای کشنده و غیرضروری» توسط دولت عراق در این تظاهرات اعتراض کرده و از دولت عراق خواسته ‌در این‌باره تحقیق کرده و مسئولان این برخورد را شناسایی کند.
مسئول امور خاورمیانه در این سازمان اعلام کرده است که دولت عراق بیش از 10 سال است که وعده داده درباره سوءرفتار نیروهای امنیتی خود تحقیق خواهد کرد اما هرگز در این باره تحقیقات را شروع نکرده است. او گفته است: «کشته شدن دست کم 150 نفر نیازمند تحقیقات شفافی است که در نهایت می‌تواند به آشکار شدن حقایق و بالابردن هزینه سوء رفتار منجر شود.»
هفته گذشته هزاران عراقی عموما جوان در شهرهای مختلف به خیابان‌ها ریختند و فریاد اعتراض سر دادند. این تظاهرات که رهبر مشخصی نداشت، از بغداد شروع شد اما خیلی زود به دیگر شهرهای عراق سرایت کرد و بصره را هم در بر گرفت.
دولت برای مقابله با این تظاهرات حکومت نظامی اعلام کرد و اینترنت را برای چند روز قطع کرد. ارتش عراق روز دوشنبه، برای اولین بار اعتراف کرد که در مقابله با معترضان افراط کرده است. ارتش در بیانیه‌ای وعده داده است که مسببان این رفتار را شناسایی و با آنها برخورد خواهد کرد.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره عراق همچنین به برخورد با رسانه‌ها هم پرداخته و به این خاطر، از دولت انتقاد کرده است.
در جریان اعتراض‌ها، برخی شبکه‌های تلویزیونی و کارکنان آنها به شدت تحت فشار قرار گرفتند و مورد حمله افراد نظامی قرار گرفتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید