• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84460
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BlAY
+
-

تنگ‌تر شدن حلقه استیضاح ترامپ

پلیس فدرال آمریکا 2نفر از حامیان مالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را بازداشت کرده است

آمریکا
تنگ‌تر شدن حلقه استیضاح ترامپ


بازداشت 2نفر از نزدیکان وکیل دونالد ترامپ از سوی پلیس فدرال آمریکا به جرم پولشویی و انتقال پول به آمریکا برای کمک به ستاد انتخاباتی او، پرونده استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.
«لو پارناس» و «ایگور فرومن» متهم هستند که در سال2016 در نقل و انتقال پول از خارج از آمریکا به این کشور برای کمک به ستاد انتخاباتی ترامپ در سطح ملی و ایالتی فعالیت داشته‌اند. طبق قوانین آمریکا، نامزدهای حاضر در انتخابات نمی‌توانند برای هزینه‌های تبلیغاتی خود از منابع مالی خارج از این کشور استفاده کنند.
لو پارناس تاجر و متولد اوکراین است. ایگور فرومن نیز تاجر و متولد بلاروس است. هر دوی آنها اما شهروند آمریکا هستند و سال‌ها قبل به این کشور مهاجرت کرده‌اند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دادستانی نیویورک، 2فرد بازداشت شده از نزدیکان رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و وکیل فعلی دونالد ترامپ، بوده و به او کمک کرده‌اند دادستانی اوکراین را ترغیب کند تا علیه جو بایدن که این روزها در اردوگاه دمکرات‌ها پیشتاز است، تحقیق کند.
درخواست تحقیق در مورد فرزند بایدن به جرم تخلفات مالی، در واقع خواسته دونالد ترامپ بوده است؛ خواسته‌ای که طی 3هفته اخیر، او را در آستانه استیضاح قرار داده است. این ماجرا با افشای محتوای مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین از سوی 2مأمور اطلاعاتی که هویت‌شان فاش نشده، آغاز شد و اکنون ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. ترامپ همچنین متهم است که پرداخت یک کمک مالی 400میلیون دلاری دولت آمریکا به اوکراین را به انجام تحقیقات در مورد فرزند بایدن، مشروط کرده است. دونالد ترامپ اتهام‌های مطرح شده را تکذیب می‌کند اما دمکرات‌های حاکم بر مجلس نمایندگان آمریکا، این اقدام او را سوءاستفاده از قدرت برای اثرگذاشتن بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده می‌دانند و طبق قانون اساسی تحقیقات برای استیضاح او را را آغاز کرده‌اند.
رودی جولیانی در بحران سیاسی که اکنون پای ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین را وسط کشیده، نقش محوری دارد. طبق اطلاعات فاش شده طی روزهای اخیر، جولیانی از طرف ترامپ مأمور به پیگیری انجام تحقیقات در مورد فرزند بایدن بوده است. به‌نظر می‌رسد جولیانی نیز بخشی از کار را به پارناس و فرومن سپرده بوده است. این دو که هنگام ترک آمریکا و در فرودگاه بازداشت شده‌اند، مسئول مذاکره با چندین دادستان در اوکراین بوده‌اند.
بخشی از اتهامات پارناس و فرومن مربوط به انتخابات کنگره در سال گذشته است. آنها با انتقال پول از اوکراین به آمریکا، برای پیروزی یکی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، فعالیت کرده‌اند؛ فردی که نامش به‌طور رسمی فاش نشده اما نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی اعلام کرد که احتمالا این فرد باید «پت سشنز»، یکی از نمایندگان تگزاس در مجلس نمایندگان باشد. به نوشته این روزنامه، سشنز در انتخابات سال گذشته میدان را به رقیب دمکرات خود واگذار کرد اما پیش از آن‌ خواسته افرادی را که تامین‌کننده هزینه تبلیغات او بوده‌اند تامین کرده است. براساس این گزارش، فردی که از اوکراین پول برای ستاد انتخاباتی سشنز فرستاده، خواستار برکناری سفیر آمریکا در اوکراین بوده است. به نوشته نیویورک تایمز، اسناد دادگاه نشان می‌دهد این فرد با روسیه در ارتباط بوده است. سشنز پیش از انتخابات در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستار برکناری خانم ماری یاوانوویچ، سفیر این کشور در اوکراین می‌شود؛ خواسته‌ای که اندکی بعد عملی شد. گفته می‌شود، یاوانوویچ با انجام تحقیقات در مورد فرزند جو بایدن مخالف بوده و سد راه تلاش‌های جولیانی و دوستانش بوده است.

جولیانی، متهم ردیف اول
طبق قانون اساسی آمریکا، روند استیضاح در مجلس نمایندگان آغاز می‌شود، اما تصمیم نهایی در مورد ماندن یا نماندن رئیس‌جمهور در سمتش بر عهده مجلس سناست. مجلس نمایندگان در کنترل دمکرات‌ها و مجلس سنا در کنترل جمهوریخواهان است. به همین دلیل، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که استیضاح در نهایت راه به جایی نخواهد برد. با این حال، دمکرات‌ها نشان داده‌اند در پیگیری پرونده استیضاح مصمم هستند. بر همین اساس، انجام تحقیقات از رودی جولیانی و سفیر برکنار شده آمریکا در اوکراین اکنون در دستور کار کمیته‌های مجلس نمایندگان قرار گرفته است.
چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا دیروز با اشاره به دستگیری 2 فرد نزدیک به جولیانی گفت: «او تا خرخره در این فاجعه‌ای که رخ داده گیر است؛ او باید در کنگره حاضر شود و به سؤال‌هایی که مطرح شده پاسخ دهد.» حضور جولیانی و یاوانوویچ در کنگره اما با شک و تردید روبه‌رو شده است؛ چرا که ترامپ همکاری کارمندان دولت با تحقیقات کنگره در زمینه استیضاح را ممنوع کرده است.

ترامپ در بحران
همه آنچه طی روزهای اخیر اتفاق افتاده، تکمیل‌کننده پازل پرونده استیضاح ترامپ است اما او سعی کرده با زیرکی بازی دمکرات‌ها را به هم بزند. او چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفت که نه‌تنها اوکراینی‌ها، بلکه چینی‌ها هم باید در مورد فساد مالی پسر بایدن تحقیق کنند. ترامپ جو بایدن را متهم کرده که با سوءاستفاده از مقامش در دولت باراک اوباما به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، مانع انجام تحقیقات قضایی از سوی دادستانی اوکراین در پرونده فرزندش شده است.
دونالد ترامپ دیروز هم سعی کرد در جمع هوادارانش، بار دیگر به جو بایدن اتهاماتی را وارد کند. او با فحاشی به بایدن، او را فردی ناکارآمد خواند و گفت: «دمکرات‌ها پاسخ تلاش برای سرنگون کردن دولت من را در صندوق آرا خواهند گرفت؛ پاسخی که هرگز در تاریخ این کشور سابقه نداشته است.»
این نخستین‌بار پس از آغاز تحقیقات کنگره برای استیضاح ترامپ است که او در میان هوادارانش حاضر می‌شود. سالن 20هزار نفری بسکتبال شهر مینیاپلیس در شمال آمریکا مملو از جمعیت هواداران او بود که شعار «اول آمریکا» سر می‌دادند. طبق گزارش گاردین، ترامپ 102دقیقه برای این جمع سخنرانی کرد و بیشتر زمان خود را هم به حمله به جناح مقابل اختصاص داد.
تجمع دیروز را باید قدرت‌نمایی ترامپ در برابر مخالفانش دانست اما نظرسنجی‌های مردمی طی روزهای اخیر، روایت تازه‌ای دارند. در اغلب نظرسنجی‌ها، رفته‌رفته بر شمار موافقان استیضاح افزوده می‌شود. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی تلویزیون فاکس نیوز، از موافقت 51درصدی مردم با استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا حکایت دارد. فاکس نیوز، به‌عنوان تریبون جمهوریخواهان و شبکه تلویزیونی محبوب ترامپ شناخته می‌شود و انتشار نتایج این نظرسنجی، واشنگتن را به‌لرزه‌ درآورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید