• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84419
+
-

یک پیشنهاد جالب برای تغییر الگوی کشت گندم

  خبر: در شرایطی که امسال تعیین قیمت غیرتعادلی، بازار گندم را با مشکل مواجه کرد، اسماعیل اسفندیارپور، مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی توصیه کرد: با توجه به ابتدای فصل کشت گندم نیاز است کشاورزان 
نسبت به کشت گندم دوروم مورد نیاز صنف و صنعت و کارخانجات ماکارونی توجه کنند. 
 
نقدخبر:
این نکته‌ای است که درست به‌نظر می‌رسد. امسال تعیین قیمت 1700تومانی برای خرید تضمینی گندم به افزایش قاچاق گندم به کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان منجر شد. تجار این کشورها با کمبود گندم مواجهند وحاضرند گندم تولیدی ایران را با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ تضمینی دولت ایران بخرند. ضمن اینکه تفاوت قیمت ارزهای خارجی، خرید گندم را از ایران برای بازرگانان کشورهای همسایه به‌صرفه کرده به همین دلیل برخی کشاورزان ایرانی که از نحوه تعیین قیمت گندم راضی نبودند، یا گندمشان را به واسطه‌ها فروختند یا آن را صرف خوراک دام کردند زیرا امسال قیمت خوراک دام، گران‌تر از قیمت تضمینی گندم بود. 
در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد پیشنهاد مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی بتواند بخشی از مشکلات پیش‌آمده در سال‌جاری را برای سال آینده مرتفع کند و حتی به کاهش قاچاق گندم از ایران منجر شود زیرا کشت گندم دوروم که عمدتا صرف تولید ماکارونی می‌شود، از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است و در بازار داخلی هم کارخانه‌های تولید ماکارونی از متقاضیان پر و پا قرص آن هستند. ازطرف دیگر به‌دلیل کاربرد‌های صنعتی گندم دوروم، این محصول عمدتا در کشور‌های همسایه ازجمله عراق و افغانستان بازار کمتری دارد، در نتیجه می‌توان گفت درصورت کشت این محصول، احتمال قاچاق آن به صفر خواهد رسید و گندم دوروم تولیدی عمدتا صرف تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر در داخل خواهد شد.
به همه این نکته‌ها باید این موضوع را هم اضافه کرد که ماکارونی یک محصول جایگزین به جای برنج است و تولید بیشتر آن می‌تواند بخشی از نیاز‌های غذایی برخی طبقات اجتماعی را مرتفع کند و هزینه‌های سبد غذایی آنها را کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید