• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84408
+
-

تعیین تکلیف استانداردهای جدید خودرویی

تعیین تکلیف استانداردهای جدید خودرویی

شمارش معکوس برای اجرای استانداردهای اجباری 85گانه جدید خودرو تا ابتدای دی‌ماه امسال در حالی آغاز شده که مشکلات تامین قطعات و افت شدید تیراژ تولید، شرکت‌های خودروسازی را با مشکل مواجه ساخته است. با نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

روند اجرای استانداردهای جدید خودرویی چگونه است؟
گزارش شرکت‌های خودروسازی در مورد نحوه آماده‌سازی‌ خودروهای پرتیراژ برای اجرای استانداردهای 85گانه اجباری جدید به سازمان ملی استاندارد ارائه شده که پس از جمع‌بندی در این سازمان، این گزارش طی هفته جاری برای تصمیم‌گیری در مورد کم و کیف اجرای این استانداردها به شورای‌عالی استاندارد ارائه و در این زمینه تصمیم‌ نهایی اتخاذ می‌شود. بنابراین هر تصمیمی که شواری‌عالی استاندارد در مورد اجرای استانداردهای جدید خودرویی اتخاذ کند، سازمان ملی استاندارد نیز آن را به خودروسازان ابلاغ و اجرایی خواهد کرد.

تأثیر تامین قطعه بر اجرای استانداردها چیست؟
اینگونه نیست که مشکلات تامین قطعه مانع اجرای این استانداردها شود؛ چرا که تامین همه قطعات مورد نیاز برای اجرای این استانداردها توسط خودروسازان با مشکل مواجه نشده بلکه تامین تعداد محدودی در حد3تا4قطعه یا مجموعه‌های قطعات خودرو که استفاده دوگانه دارد به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با مشکل مواجه شده است و روند تامین این قطعات نیز در حال بررسی است اما اینکه به‌دلیل تحریم‌های مذکور اجرای استانداردهای اجباری متوقف شود، قطعا اینگونه نخواهد بود و شواری‌عالی استاندارد با توجه به شرایط روز کشور و وضعیت تولید خودرو در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

امکان استاندارد‌سازی‌ خودروها مطابق زمان‌بندی وجود دارد؟
اجرای این استانداردها براساس زمان‌بندی اعلام شده صورت می‌گیرد و همانطور که با اجرای استانداردهای 63گانه قبلی تولید برخی خودروها به‌دلیل ناتوانی در پشت سرگذاشتن استانداردهای اجباری متوقف شد، خودروسازان برای تولید محصولات پرتیراژ خود باید استانداردهای جدید را تا دی‌ماه امسال پاس کنند. با اجرایی شدن این استانداردها فهرست خودروهایی که قرار است به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید متوقف شوند، توسط سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید