• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8440
+
-

هیأت رئیسه خبرگان تغییر شکل می‌دهد؟

2سال پس از انتخابات 7اسفند94خبرگان رهبری، چهارمین اجلاسیه این نهاد روزهای 22و 23اسفندماه برگزار می‌شود؛ دستور کار مهم این دوره از اجلاس، انتخاب اعضای هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های خبرگان تا سال98است.

4خردادماه95و در افتتاحیه خبرگان پنجم آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله امینی 3کاندیدای ریاست خبرگان بودند. اعلام نامزدی همین 3نفر برای 2سال آینده خبرگان نیز محتمل به‌نظر می‌رسد.

 آیت‌الله جنتی در ابتدای دوره، اختلاف رأی بالایی نسبت به سایر نامزدها داشت و ریاست او در شورای نگهبان همچنان وی را در طراز اصلی‌ترین گزینه ریاست خبرگان قرار می‌دهد؛ هرچند که ممکن است جای نایب‌رئیس اول و دوم خبرگان یعنی آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی عوض شود. با فوت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی از اعضای خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شده و همین شانس وی را هم برای افزایش آرا در هیأت رئیسه خبرگان بالاتر برده است.

قوانین و آیین‌نامه خبرگان رهبری از سوی خود آنان تعیین می‌شود و براساس آیین‌نامه فعلی، انتخاب اعضای هیأت رئیسه هر 2سال یک‌بار انجام می‌شود. براساس همین آیین‌نامه نیز خبرگان سالی د‌وبار اجلاسیه می‌گذارند. در ابتدای دوره پنجم خبرگان از 86رأی اخذ شده،  آیت‌الله احمد جنتی 51رأی،  آیت‌الله ابراهیم امینی 21رأی و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی 13رأی به‌دست آورده بودند و یک رأی هم باطله بود. آیت‌الله احمد جنتی پنجمین فردی بود که از زمان تشکیل خبرگان در سال61بر مسند ریاست آن می‌نشست.

پیش از او علی مشکینی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا مهدوی کنی و محمد یزدی ریاست این نهاد قانون اساسی را برعهده داشتند. 3چهره نخست در قید حیات نیستند و آیت‌الله محمد یزدی نیز در انتخابات94از راهیابی به خبرگان پنجم در تهران بازماند. در ابتدای تشکیل پنجمین مجلس خبرگان رهبری، به‌مدت 2سال، آیت‌الله احمد جنتی که به عنوان آخرین نفر از تهران به مجلس خبرگان راه‌یافته بود به‌عنوان رئیس،  آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی به‌عنوان نایب‌رئیس اول، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نایب‌رئیس دوم، آیت‌‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی به‌عنوان منشی اول و آیت‌الله احمد خاتمی به‌عنوان منشی‌ دوم هیأت رئیسه خبرگان انتخاب شدند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام احمد خاتمی درباره برگزاری دور جدید اجلاس در روزهای 22و 23اسفندماه گفت: «دستور کار اجلاس سخنرانی آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری است که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه ایراد خواهد شد. 16نفر از نمایندگان نیز در نطق‌های پیش از دستور به سخنرانی می‌پردازند که در این نطق‌ها معمولا مشکلات کشور و حوزه انتخابیه مطرح می‌شوند.» او در پاسخ به یک انتقاد از شائبه کم‌کاری خبرگان رهبری گفته: «از آغاز دوره پنجم تاکنون مجموع تعداد جلسات هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها 182جلسه بوده است. گاهی گفته می‌شود که مجلس خبرگان سالی 2جلسه دارد و این کاری نیست، این بخشی از کار خبرگان است. کمیسیون‌ها همواره فعال هستند و جلسات خود را برگزار می‌کنند و هیأت رئیسه نیز ماهی یک‌بار جلسه دارد.»

 

محورهای سخنان مدعو احتمالی

عضو هیأت رئیسه خبرگان همچنین با بیان اینکه در این اجلاس نیز همانند اجلاس‌های قبلی مهمان مدعو خواهیم داشت ولی هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده است، گفت: مسائلی که مدعو در این اجلاس بیان می‌کند مسائل منطقه است. مجلس خبرگان نمی‌تواند در این مسائل غفلت کند.

در اغتشاشات اخیر پول عربستان معرکه‌گردان بود. طراحی توطئه‌ها علیه نظام و انقلاب توسط عاملان آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد. موضوع دوم که سخنران مدعو به آن اشاره می‌کند،  فساد در عرصه‌های مختلف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید