• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84366
+
-

طلای آذربایجان غربی شمش می‌شود

سرپرست سازمان صمت استان: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه استحصال شمش طلا  ۳ میلیون دلار است

معدن
طلای آذربایجان غربی شمش می‌شود

تولید کارخانه استحصال شمش طلا در ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی انجام شده است و در آینده نزدیک با حضور مقامات کشوری و وزارتی به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آذربایجان غربی در زمینه ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جزو رتبه‌های برتر کشور است و نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات باکیفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی به یدک می‌کشد. 

این استان از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده و ۵۲ نوع از ۶۸ ماده معدنی شناخته‌شده در کشور در آن شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع در مرحله بهره‌برداری است و فقط در سال ۹۷ بیش ۹۶۷ هزار و ۷۰۲ تن کانسنگ طلا از معادن این استان استحصال شده است که با بهره‌برداری از کارخانه استحصال شمش طلا در استان ظرفیت ویژه معادن طلای این استان، اتفاقی خوب برای توسعه این منطقه را رقم خواهد زد. 
 

۵۱ تنوع معدنی در استان

هم اکنون در آذربایجان غربی طبق گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت ۴۷۳ معدن وجود دارد که شامل ۵۱ تنوع معدنی است که مهم‌ترین آنها طلا، تیتان، کانسنگ باریت، فلدسپات، میکا، کانسنگ نقره و انواع سنگ‌های تزئینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است. 

معاون امور معدن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم عنوان می‌کند: معدن طلای اق‌دره تکاب که یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می‌شود، بیش از ۵ میلیون تن ذخیره قطعی دارد که در واحد استحصال و فرآوری ۷۰۰ کیلوگرم طلا با عیار ۹۹۹/۹ گرم در تن تولید می‌شود. «پریسا عابدپور» می‌افزاید: معدن طلای زره‌شوران تکاب هم ۲۷/۵ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا با عیار ۴ و ۲/۱ گرم در تن دارد. 

طبق گفته مسئولان، معدن باریکای ربط سردشت هم دارای ۷۶۳ هزار تن کانسنگ طلا با عیار طلای ۸/۱ گرم است که این معادن با اندیس‌های معدنی جالب توجه موقعیت استان به لحاظ تولید فلزات گران‌قیمت را به نحو چشم‌گیر تقویت می‌کند. وضعیت معدن طلا و نقره خرابه پیرانشهر نیز مشابه این معدن است. 

علاوه بر این معادن، در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین‌دژ و محدوده‌های دیگری از شهرستان تکاب رگه‌های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره‌برداری از این معادن، آذربایجان غربی به رتبه‌های جهانی در تولید طلا و نقره دست می‌یابد. وجود این استعداد، موجب شده از آذربایجان غربی به عنوان استان طلایی نام برده شود؛ اگرچه در حوزه‌های دیگر هم این استان دارای استعداد‌های کم‌نظیری است. 
 

تولید شمش طلا در خوی 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این باره می‌گوید: ظرفیت اسمی استخراج از معادن طلای استان بیش از یک میلیون و ۷۵ هزار تن است، که علاوه بر این، بیش از ۶۰۰ کیلوگرم نقره و 3 هزار کیلوگرم جیوه نیز هم‌زمان از این معادن استحصال می‌شود. 

«غلامرضا بابایی» بیان می‌کند: آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر در عرصه معدن است و از این رو ایجاد کارگاه‌های تبدیلی و زیورآلات، توجه به زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن و ایجاد بستر‌های لازم به منظور صادرات، تجارت، ترانزیت، حمل‌و‌نقل و کارگاه‌های تبدیلی در منطقه باعث می‌شود در آینده نزدیک شاهد فضایی گسترده در عرصه تولید، مصرف و اشتغال‌زایی در استان باشیم. 

این مسئول با اشاره به احداث کارخانه تولید شمش طلا در خوی بیان می‌کند: این کارخانه ظرفیت تولید ۳۰۰ کیلوگرم طلا و ۳۰۰ کیلوگرم نقره در سال را دارد که با افتتاح رسمی آن، صنعت پایین‌دستی طلا و نقره در شمال استان پررونق و تقویت می‌شود. 

 وی با اشاره به این‌که یک شرکت ایرانی با مشارکت سرمایه‌گذار چینی به ایجاد این واحد فرآوری طلا و نقره در شهرستان اقدام کرده است، می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این واحد تولید طلا ۳ میلیون دلار است. همه مراحل ساخت خط تولید کارخانه استحصال شمش طلا در ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی انجام شده است که در آینده نزدیک با حضور مقامات کشوری و وزارتی به بهره‌برداری می‌رسد. 

رئیس سازمان استان بیان می‌کند: این کارخانه تولید شمش طلا برای ۷۸ نفر شغل ایجاد می‌کند که از این تعداد ۶۰ نفر نیروی انسانی ایرانی و ۱۸ نفر نیروی انسانی خارجی هستند. وی با اشاره به منبع تامین مواد این واحد می‌گوید: خاک طلای مصرفی از معادن ورزقان و کک مورد نیاز از شهر طبس تامین می‌شود. 
 

زرشوران؛ بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

 واحد معدنی طلای زرشوران تکاب، به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای خاورمیانه، با ظرفیت تولید ۶ تن طلا در سال و طلای آق‌دره این شهرستان فرصتی را ایجاد کرده است تا حلقه‌های اول تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد که می‌تواند جهشی عظیم در حوزه طلای آذربایجان غربی باشد. 

 فرماندار تکاب می‌گوید: کارخانه استحصال طلای زره‌شوران در حال فعالیت است و فاز توسعه آن نیز که در آینده راه‌اندازی می‌شود، علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه زمینه اشتغال برای ۹۶۳ نفر را در بخش تولید و استحصال فراهم می‌کند. 

«محمود زمانی» با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری در کارخانه زره‌شوران می‌افزاید: بیش از 5/17 میلیون یورو، معادل ۹۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای راه‌‌اندازی کارخانه زره‌شوران هزینه شده است. در این کارخانه در فاز نخست، سالانه ۲ تن طلا از معدن طلای زره‌شوران استحصال و تولید می‌شود که اگر فاز توسعه آن راه‌اندازی شود این میزان به ۳ تن در سال افزایش خواهد یافت. 


رقابتی کردن بازار عرضه طلای استان 

با بهره‌برداری از معادن طلا و نقره، آذربایجان غربی به قطب تولید و فرآوری صنایع جنبی این رشته از قبیل ساخت طلای تجارتی پلی‌متال تبدیل می‌شود. کارشناسان اقتصادی هم معتقدند به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی و دستگاه‌های تبدیلی در معادن استان آذربایجان غربی، بازدهی در معادن استان پایین است و این امر باید با حضور و ورود دانشگاهیان مراکز فنی و افزایش دانش فنی تولید و تجهیز کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی و فرآوری به دستگاه‌های پیشرفته بهبود یابد.

«سجاد حقیرچهره‌قانی»، استاد دانشگاه در ارومیه، می‌گوید: رقابتی کردن بازار در عرصه صنعت و معدن و به‌ویژه در بخش طلا در استان نیاز اصلی برای زمینه‌سازی صادرات و تجارت با کشور‌های همسایه است. نگاه نو در عرصه بین‌المللی به سمت استفاده از مواد اولیه در پهنه‌ای جدید و کالای صنعتی است و امید می‌رود با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله جاده و راه، ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم و کارگاه‌های مجتمع فنی و تخصصی در استان این نیاز به حد بهینه ارتقا یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید