• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84360
+
-

استقبال مردم استان از مشاغل خانگی

بازگشت سریع سرمایه در مشاغل خانگی به‌ویژه صنایع‌دستی، قالی‌بافی، خیاطی و دام‌پروری موجب افزایش تقاضا در این زمینه شده است

مشاغل خانگی به سبب زودبازده بودن و نیاز نداشتن به سرمایه کلان بسیار مورد توجه است و یک میان‌بر برای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی به شمار می‌آید. به گزارش تسنیم، نبود شغل متناسب با نیاز افراد در جامعه ممکن است یکی از معضلات اصلی باشد ولی این نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از ایجاد کسب ‌و کارهای جدید باشد چراکه گذران زندگی افراد به این بحث بستگی دارد و دست و پا کردن یک شغل جدید و حتی کوچک نیز می‌تواند دستاویزی برای گذر از معضل بیکاری به شمار آید. 

در چند سال اخیر افراد برای این‌که معیشت زندگی خود را تأمین کنند و از حداقل درآمدها نیز برخوردار شوند و نیز سرمایه زیادی هم در راه کسب‌وکار هزینه نکرده باشند، به مشاغل خانگی روی آورده‌اند. البته شرایط و محدودیت‌هایی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزندان و مهم‌تر از همه تمایل به فعالیت در منزل و کسب درآمد بدون محدودیت‌هایی که در بازار وجود دارد در کنار نبود شغل مناسب سبب پیدایش مشاغل خانگی شده است. باید گفت برخی مشاغل خانگی که در منزل انجام می‌شود تفاوت آنچنانی‌ای با شغل‌هایی که در خارج از خانه انجام می‌شوند، ندارد. 


مشاغل خانگی؛ زمینه افزایش اشتغال

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان این‌که ظرفیت مشاغل خانگی زمینه عالی و بی‌بدیلی در اشتغال کشور است، می‌گوید: جهاد دانشگاهی استان در تلاش است با شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های مختلف استان بستر فعالیت و رونق مشاغل خانگی متناسب با آن منطقه را با برگزاری کارگاه‌های عملی و مشاوره فراهم کند.  به گفته «امین رستم‌زاده» جهاد دانشگاهی برای انجام رسالت خود به دنبال کارهای زیرساختی با هدف ارائه نمونه عینی از یک مدل کسب‌وکار مبتنی بر مدیریت عملیاتی است. 


289 میلیارد ریال اعتبار برای مشاغل خانگی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم با بیان این‌که آذربایجان غربی در سال گذشته 289 میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی کردن طرح مشاغل خانگی اختصاص‌یافته بود، می‌گوید: از این میزان مبلغ 147 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی جذب‌ شده است.  «رضا نقی‌زاده» با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی می‌افزاید: با توجه به بازگشت سریع سرمایه در مشاغل خانگی به‌ویژه در صنایع دستی، قالی‌بافی، خیاطی و دام‌پروری این طرح در آذربایجان غربی متقاضیان فراوانی دارد. 

وی با بیان این‌که ایران در حوزه بنگاه‌های اقتصادی با دیگر کشورها فاصله دارد، تاکید می‌کند: باید با حمایت از مشاغل خانگی و ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم، زمینه اشتغال جوانان در این رشته‌ها فراهم شود. برند‌سازی محصولات موجب شناخته شدن آنها و در نتیجه جلب مشتری می‌شود و اجرای طرح نوین مشاغل خانگی برای حل مشکلاتی مانند اتصال به بازار مؤثر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید