• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84342
+
-

۴۵۴ شکارچی متخلف در خراسان رضوی دستگیر شدند

خبر
۴۵۴ شکارچی متخلف در خراسان رضوی دستگیر شدند

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از دستگیری ۴۵۴ متخلف شکار و صید استان و کشف ۶۳ قبضه اسلحه در نیمه نخست امسال خبر داد. به گزارش ایرنا، مدیر اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط ‌زیست استان طی گشت‌های مستمر در مناطق و زیستگاه‌های خراسان رضوی این شکارچیان غیر مجاز را دستگیر و در قالب ۳۶۴ پرونده به مقامات قضایی سپردند. «تورج همتی» افزود: 2۵۰۰ عدد انواع فشنگ نیز از این متهمان طی بازه زمانی یاد شده کشف و ضبط شده است.

این صیادان و شکارچیان غیر مجاز ۶۴ رأس پستاندار وحشی از قبیل قوچ و میش، آهو، کل، بز وحشی و گراز، ۱۲۷ قطعه ماهی و ۱۳۷ قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، باقرقره، قرقاول، چکاوک، کبوتر و مرغابی را از چرخه طبیعت خراسان رضوی حذف کرده‌اند. مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی گفت: پایش مستمر پرنده‌فروشی‌ها، جمعه‌بازارها و دیگر مراکز عرضه و فروش پرندگان نیز در این بازه زمانی منجر به کشف حدود 1۳۰۰ رأس انواع جانوران و پرندگان وحشی شده است. همتی به ۱۸ مورد پیشگیری از شکار و صید در این بازه زمانی اشاره کرد و افزود: متخلفان به جرم شروع به شکار نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. 

وی اضافه کرد: 5 بهله بالابان، یک بهله شاهین و ۳۵ بهله دلیجه از جمله پرندگان شکاری ارزشمند مکشوفه در این مدت هستند که به همراه اقلام شکار و صید، توقیف و شکارچیان آنها روانه زندان شدند. در این رابطه ۶ ساختار کوخه‌نشینی (کوخت) که برای زنده‌گیری پرندگان وحشی تعبیه شده بود نیز تخریب شد. مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ممانعت از آلودگی‌های زیست‌محیطی هم گفت: در 6 ماه نخست امسال، از ۳۲۸ مورد آلودگی‌های زیست‌محیطی از قبیل هوا، خاک، آب و پسماند جلوگیری به عمل آمده و به بیش از ۲۵٠ واحد صنعتی برای رفع آلودگی اخطاریه‌های زیست‌محیطی داده شده است. 

همتی افزود: یگان حفاظت محیط ‌زیست استان طی 6 ماهه گذشته موفق به خارج کردن بیش از ۱٠ هزار رأس دام سبک شد که به صورت غیر مجاز در مناطق چهارگانه محیط ‌زیست در حال چرا بودند. برای مالکان متخلف دام‌ها تشکیل پرونده داده شد و در ۲۵ مورد نیز از تخریب اراضی ملی، بوته‌کنی، قطع درختان و تصرفات غیر قانونی جلوگیری به عمل آمد. وی ضرر و زیان وارده به محیط ‌زیست بابت شکار و صید جانوران وحشی در این مدت را بیش از 3 میلیارد و ۹٠٠میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: محیط‌بانان با کمک یگان منابع طبیعی و افراد محلی ۱۲ مورد آتش‌سوزی در مناطق را اطفا و حدود ۶٠٠ هکتار از مراتع را که در این مدت دچار حریق شده بودند از وراد آمدن خسارت‌های بیشتر نجات دادند. ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی تحت پوشش حفاظت محیط ‌زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان 2 میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید