ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی از نخستین وعدههای وزیر جوان ارتباطات در دولت دوازدهم بود. ابتدا سامانهای برای اعلام شمارههای پیامکهای تبلیغاتی از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد تا شکایتها از سوی مشترکان اعلام شود. در اقدامی تازه اما ارسال پیامک تبلیغاتی بدون اجازه مشترک ممنوع شده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی تصویب کرد که بر مبنای این مصوبه، ارسال پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک توسط اپراتورها ممنوع شد. در این مصوبه، انواع خدمات پیامکی انبوه شامل پیامکهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی و اضطراری میشود. انواع خدمات پیامکی ارزش افزوده شامل پیامکهای تراکنشی، استعلامی و پیامکی سایر (محتواهایی نظیر خبر، فرهنگی و هنری، مذهبی، علمی و آموزشی، بهداشت و سلامت، مسابقات، بازی و سرگرمی) خواهد بود که مشترک بنا به درخواست خود، آن را دریافت کرده و اپراتور مجاز به دریافت هزینه آن است. برمبنای مقررات جدیدی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده است، ارسال هرگونه خدمات پیامکی انبوه اطلاعرسانی و تبلیغاتی و ارزش افزوده، بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک ممنوع است. براین اساس اپراتور تلفن همراه موظف است برای اخذ اجازه از مشترک، نسبت به ایجاد و ارائه سامانهای با قالب واحد برابر ضوابط اعلامی رگولاتوری اقدام کند. درهمین حال اپراتورها نیز موظفند حداکثر یکماه پس از ابلاغ ضوابط سامانه توسط رگولاتوری، نسبت به پیادهسازی و راهاندازی سامانه مذکور اقدام کنند. این سامانه باید قابل دسترس و استفاده برای همه مشترکان باشد. پس از راهاندازی و فراگیری سامانه اشاره شده، بنابر تشخیص و ابلاغ رگولاتوری، این سامانه میتواند جایگزین سایر سامانههای قبلی نظیر سامانه ۸۰۰ شود. از سوی دیگر اپراتورها موظفند ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، سامانه تشخیص ارسال پیامک انبوه از طریق شمارههای شخصی را که عموما از طریق SIMBox ارسال میشوند برابر ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی کرده و ارسال اینگونه پیامکها را در شبکه خود متوقف کنند. روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی در نشست خبری با اشاره به دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در موضوع کنترل پیامکهای تبلیغاتی مزاحم، بیان کرد: یک زمانبندی حداکثر دو ماهه برای اجرای این دستورالعمل تعیین شده، با این حال هماکنون کنترلها نسبت به حذف شمارههای مزاحم تبلیغاتی بیشتر شده است اما برخی از این مزاحمتها از طریق خطوط تلفن همراه شخصی است که حجم زیادی دارند و البته کنترل همه آنها نیاز به زمان دارد. وی با ابراز امیدواری از پیادهسازی سامانههای اپراتورها برای کنترل تبلیغات پیامکی بر ضرورت حفظ حریم شخصی و شهروندی شهروندان تأکید کرد.
ارسال پیامکتبلیغاتی بدون اجازه مشترک ممنوع شد
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها را موظف به کنترل پیامک های تبلیغاتی کرد
در همینه زمینه :