• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8414
+
-

تنهایی کشتی در بیشکک

گزارش اختصاصی خبرنگار همشهری ورزشی از حضور تیم ملی کشتی آزاد در مسابقه‌های قهرمانی آسیا بدون رسول خادم

تنهایی کشتی در بیشکک

محسن محمودصفری- قرقیزستان   اتفاقات روزهای اخیر در فدراسیون کشتی سبب شد تا مسابقات کشتی قهرمانی آسیا که در حال برگزاری است در حاشیه قرار بگیرد. آزادکاران روز گذشته پس از یک سفر طولانی به بیشکک محل برگزاری مسابقات رسیدند ولی بدون حضور رسول خادم که از چند روز پیش از سمتش استعفا کرد و حاضر به همراهی تیم‌ملی نشده است.   

  خادم چه می‌خواهد؟ رسول خادم همیشه به این متهم بوده است که آن‌قدر کشتی را دوست دارد اکثر پست‌های مهم کشتی را در اختیار می‌گیرد. ریاست فدراسیون، سرمربی تیم‌ملی، مربی بدنساز، مشاور ملی‌پوشان و... حالا اما او ترجیح داده که همه آنها را به زمین بگذارد و گوشه‌نشینی اختیار کند. این را می‌توان البته ناشی از فشارهای زیاد خارجی به او و فدراسیونش دانست. به‌نظر می‌رسد که رسول خادم با یک فشار همه جانبه بیرونی از سوی نهادهای بین‌المللی در ماجرای علی‌رضا کریمی مواجه شده و در داخل برخلاف تصورش نه تنها به او کمکی نشده که با یک بی‌تفاوتی روبه‌رو شده است. خادم فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی و در شورای شهر دوم و سوم تهران حضور داشته است و بی‌شک به مناسبات سیاسی و کریدورهای قدرت آشنایی کامل دارد. پرسش مهم اینجاست که در مذاکرات او با مقامات اتحادیه جهانی کشتی چه گذشته که او با آن نامه را نه خطاب به رئیس مجمع یعنی وزیر ورزش بلکه بدون مخاطب ،استعفانامه‌اش را نوشته است.    

سونامی استعفا در کشتی سریال استعفا در فدراسیون کشتی سبب شد تا حمید بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی از نیمه مسابقات قهرمانی آسیا بیشکک به تهران بازگردد تا در نبود خادم اوضاع را سروسامان دهد. رضا لایق دبیر فدراسیون از کادر مدیریتی فدراسیون کشتی به جمع اعضا تیم‌ملی در قرقیزستان اضافه شد تا خلا مدیران کشتی احساس نشود. رضا لایق به خبرنگار همشهری‌ورزشی درباره اتفاقات پیش آمده و استعفا رسول خادم گفت: «یک‌نفر باید این صحبت‌ها را می‌کرد مگر کسی هست که نداند صهیونیست‌ها جنایتکار هستند؟ آنها برای اینکه خودشان را در ورزش مطرح کنند شروع به جذب ورزشکاران از سایر کشورها کرده‌اند و برای آنها پاسپورت ورزشی می‌گیرند و در مسابقات حاضر می‌شوند.» از سوی دیگر اما پس از استعفاهای زنجیره‌ای از روسا هیات‌ها تا برخی از اعضا فدراسیون، کمیسیون ورزشکاران نیز به‌میدان حمایت از رسول خادم آمده‌اند و از مقامات سیاسی و ورزشی بدون اسم بردن از ماجرای رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی خواستار حل مشکلات موجود و عدم قبول استعفای خادم شده‌اند. آزادکاران در بیشکک هستند و باید از امروز به روی تشک بروند وقتی با آنها حرف میزنیم اکثرا از رفتن خادم ناراحت هستند و نمی‌دانند تکلیف کشتی چه خواهد شد. تیم کشتی‌فرنگی با کسب عنوان پنجمی ناکامی بزرگی را رقم زد ولی این امیدواری وجود دارد که آزادکاران مثل همیشه بر روی قله آسیا بایستند و بزرگی کنند تا شاید خانواده کشتی اندکی روزهای تلخ گذشته را فراموش کند.   

  داورزنی: مجمع فوق‌العاده برای چه‌؟ در این میان اما واکنش وزارت ورزش به استعفا رسول خادم همان بود که پیش‌بینی می‌شد. محمد رضا داورزنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره استعفا روسای استانی و در خواست آنها مبنی بر برگزاری مجمع فوق‌العاده گفته است ما با استعفا خادم مخالف هستیم، مجمع برای چه برگزار شود؟ اگر می‌خواهند مجمع برگزار کنند می‌توانند. همواره هیات‌ها می‌توانند هر زمان که می‌خواهند مجمع را برگزار کنند. به هر ترتیب مجمع را می‌توانند برگزار کنند. مجمع فوق‌العاده کارکردی دارد و باید دید درخواست برگزاری مجمع به چه منظوری است. معاون ورزش قهرمانی از برگزاری جلسه تا هفته آینده با خادم خبر داد و گفت: «خبر استعفا را تنها از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شنیده‌ایم و تا این لحظه استعفای کتبی به وزارت ورزش اعلام نشده است. مخالف استعفای خادم هستیم و سعی می‌کنیم تا هفته آینده تعاملی داشته باشیم و صحبت کنیم. ان‌شاءالله خادم تجدید نظر می‌کند تا فضا برای کشتی کشور یک مقدار به آرامش برسد.» حسین مرعشیان،  رئیس هیات کشتی خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا از خادم نقل کرده که با حفظ انسجام و همدلی هیات‌های استانی به فعالیت خود با قدرت ادامه دهند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید