• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84076
+
-

آغاز اجرای ۱۰ پروژه آب‌رسانی ثابت به‌ عشایر کرمانشاه

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: همزمان با روز روستا و عشایر در کشور ۱۰ پروژه آب‌رسانی ثابت به عشایر استان با ۶ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته که ظرف یک سال باید به بهره‌برداری برسد. «بهزاد محمدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با اجرای این ۱۰ پروژه آب‌رسانی ۸۰۰ خانواده عشایر استان کرمانشاه از آن بهره‌‌مند خواهند شد.

وی با بیان این‌که اولویت اول استان کرمانشاه ایجاد اشتغال است، گفت: کل تعهدات این اداره در سند اشتغال استان در سال جاری ۱۴۰ شغل بود که در نیمه نخست امسال همه این تعهدات و بیشتر از آن اجرا شده است. این مسئول در ادامه تعهد اشتغال امور عشایری استان در 3 سال آینده را هزار و ۶۵ شغل اعلام کرد و افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع اشتغال فراگیر روستایی و عشایری برای این امر در نظر گرفته شده که با تامین این تسهیلات این تعهدات اجرایی خواهد شد. 

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه کوچ ییلاق به قشلاق عشایر اشاره کرد و گفت: امروزه اکثر کوچ‌ها به وسیله خودرو انجام می‌شود و عشایر یک‌روزه به مقصد می‌رسند و این‌که تا زمان رسمی کوچ صبر کنند برای آنان از نظر تحمل سرما و تامین علوفه سخت است. 

محمدی توضیح داد: در سال‌های دور عشایر برای رسیدن به مقصد نزدیک یک ماه در حال کوچ پیاده و منزل به منزل بودند و این موضوع باعث می‌شد هم به علوفه‌های میان مسیر دسترسی داشته باشند و هم زمان رسیدن علوفه‌های قشلاق به مقصد برسند و از طرفی شرایط آب و هوایی را کم‌کم پشت سر بگذارنند، ولی الان مجبور هستند تا زمان کوچ در ییلاق بمانند و این برای آنها به خاطر اتمام علوفه هزینه‌بر و سردی هوا نیز ممکن است به دام آنها آسیب بزند.  هزار و ۱۰۹ خانوار عشایری با جمعیت ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند و ۳۰ درصد فراورده‌های دامی مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید