• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84074
+
-

مریوان میزبان نخستین جشنواره منطقه‌ای عسل

شهرستان مریوان پس از برگزاری 3 دوره موفق جشنواره استانی عسل، آبان امسال برای اولین بار میزبان جشنواره منطقه‌ای غرب و شمال ‌غرب کشور است. مدیر جهاد کشاورزی مریوان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این جشنواره ۱۳ و ۱۴ آبان سال جاری در این شهرستان و در جوار دریاچه زریبار با حضور تولیدکنندگان برتر عسل 7 استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، همدان، کرمانشاه و ایلام برگزار می‌شود. «سید عزیز هاشمی» اضافه کرد: نفرات برتر این جشنواره در 3 رشته بهترین تولید‌کننده کمی و کیفی عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل انتخاب می‌شوند و در آخرین روز نمایشگاه از 3 نفر برتر هر بخش تجلیل می‌شود.

 وی با بیان این‌که نمایشگاه عرضه عسل و محصولات وابسته به این فراورده با حضور تولیدکنندگان 7 استان حاضر برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه عسل تولیدکنندگان شهرستان از ۲۰ تا ۳۱ شهریور در راستای این جشنواره برگزار و در آن تولیدات زنبورداران شهرستان مریوان در ۱۴ غرفه به صورت مستقیم عرضه شد.  هاشمی افزود: تولید سالانه حدود ۲۰۰ تن عسل طبیعی و سالم، فعالیت ۶۷۰ زنبوردار و برگزاری موفق 3 دوره جشنواره استانی از عمده دلایل برگزاری جشنواره منطقه‌ای در شهر مریوان است.در این شهرستان ۳۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که ۲۷ هزار مورد از آنها مدرن و 3 هزار مورد
کلنی بومی است.

عسل طبیعی کردستان در کشور به لحاظ کیفیت رتبه اول را دارد و توسعه این صنعت با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و نیروی انسانی جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان است. استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که در سال گذشته هزار و ۳۵۰ تن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد. پرورش زنبور عسل برای 5 هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید