• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84022
+
-

بیشترین فرونشست زمین در مهیار و دامنه


مدیرکل بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که تخلیه آب‌های زیرزمینی عامل مهمی در فرونشست زمین است، گفت: مهیار شهرضا و شهر دامنه داران بیشترین فرونشست زمین را در استان اصفهان داشته‌اند.
«منصور شیشه‌فروش» در گفت‌وگو با مهر با اشاره به پدیده فراگیر فرونشست در اثر بهره‌برداری بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در کشور اظهار کرد: بیش از دو دهه خشکسالی، تخلیه آب سفره‌های زیرزمینی را باعث شده که از آن به پدیده فرونشست زمین یاد می‌شود و در دشت‌های استان اصفهان مشهود بوده است.
وی با بیان این‌که دشت‌های مهیار شهرضا و دامنه داران بیشترین فرونشست را در استان اصفهان داشته‌اند، افزود: به طور کلی پدیده فرونشست زمین در دشتهای مهیار، دامنه، برخوار، کاشان، آران و بیدگل، گلپایگان، داران و اصفهان چشمگیر بوده است.
 مدیرکل بحران استانداری اصفهان با اشاره به ترک‌خوردگی ساختمان‌ها و معابر شهری در اثر پدیده فرونشست زمین ابراز کرد: ترک‌خوردگی منازل در شهرستان دامنه با تامین اعتبار از مدیریت بحران کشور و تسهیلات بلاعوض از بنیاد مسکن توسط شهرداری اصفهان تعمیر و بازسازی شد.
وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان اقدام‌هایی در راستای بررسی میزان فرونشست زمین و تخلیه آب از سفره‌های زیرزمینی انجام داده است.
شیشه‌فروش اظهار کرد: در جلسه پیشگیری از پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان که باحضور استادان دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بررسی‌های میدانی به عمل آمده دستورالعمل‌هایی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
وی با بیان این‌که «طرح تعادل‌بخشی» شرکت آب منطقه‌ای به عنوان موثرترین شیوه در کنترل پدیده فرونشست زمین در حال انجام است، تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان دشت‌هایی که بیشترین فرونشست را دارند به عنوان «دشت ممنوعه» معرفی کرد تا برداشت آب‌های زیرزمینی از این مناطق کنترل شود. مدیرکل بحران استانداری اصفهان افزود:طرح تعادل‌بخشی با نصب کنتورهای هوشمند و تعدیل صدور پروانه بهره‌برداری از چاه‌ها و پرکردن چاه‌های غیرمجاز اجرا می‌شود.
وی با اشاره به بازنگری صاحبان مجاز در بهره‌برداری چاه‌ها اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای با مسدود کردن ۵ هزار حلقه چاه و توقیف ۶۰۰ ادوات حفاری چاه‌های غیرمجاز و به‌کارگیری ۷۰ تیم گشت و نظارت در مناطق مختلف میزان برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی را کنترل کرده است.
وی بیان کرد: اجرای طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان به همراه مطالعه دشت‌ها و نرخ فرونشست توسط سازمان زمین‌شناسی موجب تهیه و گردآوری دو اطلس فرونشست برای دشت‌های مهیار و برخوار شده است.
مدیرکل بحران استانداری استان اصفهان با تاکید بر نقش اداره کل جهاد کشاورزی بر اجرایی کردن «طرح الگوی کشت» ادامه داد: مصرف بهینه آب، اجرای روش‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های کم‌مصرف در دشت‌های استان توسط اداره کل جهاد کشاورزی اقدامی موثر در کاهش پدیده فرونشست زمین است.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و شهرداری با ارائه نقشه راه و یکپارچه‌سازی فونداسیون، الزامات پایدارسازی ساختمان‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید