• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83988
+
-

رشد 134 درصدی جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد انزلی

اخبار گیلان
رشد 134 درصدی جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد انزلی

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی منطقه آزاد انزلی گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی موفق به جذب و تحقق 8059 میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری شده که در مقایسه با 3447 میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری در مدت مشابه سال گذشته، 134 درصد رشد را نشان می‌دهد. جذب سرمایه‌گذار یکی از شاخص‌های مهم تحقق دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد است.

به گزارش ایسنا «مهدی کاظمیان» اظهار کرد: طی این مدت برای 44 طرح سرمایه‌گذاری ارائه شده از سوی سرمایه‌گذاران، پس از بررسی و پایش، مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد که در مقابل 39 مجوز صادره در 6 ماه نخست سال قبل، نشان دهنده رشد 13 درصدی تعداد طرح های سرمایه‌گذاری جذب شده طی این مدت است. میزان سرمایه اظهار شده از سوی 44 طرح سرمایه‌گذاری تصویب شده 18 هزار و 82 میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: نکته قابل توجه در جذب و تحقق طرح های سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی، دستیابی به رقم 36.4 میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری خارجی است که از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه سال  جاری در این منطقه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی تحقق یافت. این رقم در برابر 6.8 میلیون دلاری که طی 6 ماه ابتدایی سال گذشته محقق شده بود، نشان دهنده افزایش 435 درصدی در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی در این منطقه است.

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: حوزه ‌های فعالیت 44 طرح سرمایه‌گذاری صادر شده از سوی این سازمان در 6 ماه اول سال جاری زمینه هایی همچون ساخت واحدهای تولیدی، خدماتی، صنایع صادراتی، اقامتی، احداث هتل و مجتمع های مسکونی، صنایع‌های تک، نوآور، فناور و دانش‌بنیان و همچنین ایجاد مجموعه های تفریحی و گردشگری بود.

کاظمیان تصریح کرد: در راستای اجرای کامل دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و صادر‌کننده ایرانی از اصلی ترین راهبردهای اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی بود. این اصل مهم به واسطه ثبات مدیریتی و اعمال تمام مزایا و معافیت های قانونی و اجرای طرح های متنوع حمایتی، تشویقی و مشاوره ای در منطقه فراهم شد و زمینه رونق فضای کسب و کار و دستیابی به مسیر رشد مداوم در شاخص های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را هموار کرد.

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد انزلی طی 5 سال اخیر با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بخش خصوصی چندین تفاهمنامه همکاری با مناطق آزاد کشورهای حوزه دریای خزر و نهادهای ملی و استانی منعقد کرد. در بحث بازاریابی محصولات تولیدی امکان حضور شرکت های منطقه در نمایشگاه های داخلی و خارجی توسط این مجموعه فراهم شد و با ایجاد مرکز شکوفایی شرکت های نوآور و دانش‌بنیان از این شرکت های پیشرو حمایت کرد. 

بر این اساس منطقه به یکی از قطب های حمایت از شرکت های دانش‌بنیان تبدیل شده است. همچنین در سال رونق تولید، کارگروه «رونق تولید و توسعه صادرات» با حضور مدیران سازمان و استان در این مجموعه تشکیل شد.مدیر روابط عمومی و امور بین المللی منطقه آزاد انزلی افزود: به موارد فوق باید تکمیل زیرساخت های مهمی همچون مجتمع بندری کاسپین، مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی منطقه و فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب و ایجاد کریدور چین، قزاقستان، ایران به عنوان مسیر فرعی «یک کمربند، یک جاده» را افزود. در کنار فعالیت بورس کالا، بانک، صرافی و بیمه در منطقه، تمامی پیش‌نیازهای هرگونه فعالیت اقتصادی در این منطقه از سوی سازمان آزاد انزلی برطرف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید