• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8397
+
-

آسمانخراش‌های چوبی

توکیو _ شهر بلندمرتبه‌های ژاپن _ این بار آسمانخراشی چوبی به کلکسیون خود اضافه کرد

برج ها
آسمانخراش‌های چوبی

احسان والیان :

غول چوبی ژاپنی که در قلب پایتخت این کشور جا خوش کرده‌است به‌زودی به‌عنوان بلندترین برج چوبی جهان معرفی می‌شود. شرکت ژاپنی سومیتومو Sumitomo Forestry که سال‌هاست در بازار جهانی، محصولات چوبی عرضه می‌کند، قصد دارد با ساختن این آسمانخراش چوبی 70طبقه‌ای، سیصد‌و‌پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را در سال2040 جشن بگیرد.

 

سال‌هاست که دولت‌های مختلف ژاپن از ساخت ساختمان‌های چوبی، حمایت و مزایای ساخت چنین بناهایی را تبلیغ می‌کنند. دولت‌های پیاپی ژاپن با وجود عوض‌شدن کابینه، همچنان به تبلیغات درباره ساختمان چوبی ادامه دادند تا اینکه در سال2010 لایحه‌ای به قانون این کشور، اضافه شد.

در این لایحه ژاپنی‌ها ملزم شدند که حداقل 3طبقه از طرح‌های ساختمانی خود را با چوب بسازند. رؤسای شرکت سومیتومو دیدگاه جالبی درباره این طرح دارند. آنها طرح  W350  را حاصل ایده توسعه شهری برای انسان می‌دانند و معتقدند که در بقیه طرح‌ها، انسان، عنصری کم‌ارزش به‌حساب می‌آید. ساخت برج‌های چوبی با پوششی سبز، می‌تواند شهر را به جنگلی سبز و شاداب تبدیل کند. برج چوبی توکیو به طور کلی از چوب ساخته شده و تنها 10درصد فلز در آن به ‌کار رفته‌است. نیکن سِکی ـ طراح این آسمانخراش‌ـ می‌گوید: «فقط قسمت‌هایی را فلزی ساختیم که به استحکام ساختمان در درازمدت مربوط می‌شد؛ مانند تیرچه‌های حامل و ستون‌های اصلی». ساختار داخلی این بلندمرتبه چوبی که مساحت آن 445هزار مترمربع است به‌ طور کلی از چوب‌های ژاپنی ساخته شده‌ است؛ فضایی که تمام دفاتر کاری و مغازه‌های برج را در بر می‌گیرد.

استفاده از چوب این اجازه را به طراح این ساختمان داده که بتواند تمام نمای بیرونی ساختمان را ـ از سقف تا پایین‌ترین طبقه ـ با گل‌ها و گیاهان طبیعی تزیین کند و نمای همیشه‌سبزی به پیکره این غول چوبی 70طبقه‌ای بدهد. با اینکه هزینه طرح W350 تا کامل‌شدن آن نزدیک به 13 میلیون دلار برآورد شده ‌است اما طراحان و مدیران شهری توکیو خاطرنشان کرده‌اند که این آسمانخراش چوبی تا سال2041 پیشرفته‌ترین سازه ـ چه از لحاظ فناوری و چه معماری ـ به ‌شمار می‌آید.

آسمانخراش چوبی توکیو در آسیا و جهان، منحصربه‌فرد است. همنوعان این برج چوبی در مسافتی بسیار دور در منطقه رویور بیچ( River Beech) کنار رود شیکاگو خودنمایی می‌کنند. ارتفاع برج‌های چوبی شیکاگو به 244متر می‌رسد و 80طبقه مسکونی و تجاری را در خود جای داده‌اند. باز کمی دورتر در ونکوور، سال پیش آسمانخراش چوبی دیگری با ارتفاع 53متر برای اقامت دانشجویان ساخته شد که ظاهرا به بلندترین برج چوبی جهان معروف شده بود اما با اجرای طرح W350 توکیو، طولی نکشید که نشان «بلندمرتبه‌ترین»، از این سازه گرفته شد.

شاید صدای اعتراض بسیاری از منتقدان شهری درخصوص ساخت ساختمان‌های چوبی بلند باشد و این طرح‌ها را مخالف منافع زیست‌محیطی بدانند اما باید این نکته را یادآور شد که ساخت چنین سازه‌هایی آن هم در شهر‌هایی که همیشه از آلودگی هوا رنج می‌برند، ایده‌ای هوشمندانه و در راستای سالم‌سازی‌ هواست. بدنه این برج‌ها تا حد قابل توجهی از آلودگی شهر می‌کاهد و با مقدار کمی بارندگی، بوی چوب و برگ‌های تازه این غول‌های سخاوتمند، هوای مطبوعی را به جای بوی گزنده و کسالت‌آور آلاینده‌ها و ریزگرد‌ها به شهر هدیه می‌کند. 

منابع: خبرگزاری گاردین / خبر گزاری یواس‌ای تودی/ سایت توسعه شهری ونکوور/ سایت توسعه شهری ژاپن / سایت خبر شهری

 

استفاده از چوب این اجازه را به طراح W350  داده که بتواند تمام نمای بیرونی ساختمان را ـ از سقف تا پایین‌ترین طبقه ـ با گل‌ها و گیاهان طبیعی تزیین کند و نمای همیشه‌سبزی به پیکره این غول چوبی 70طبقه‌ای بدهد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید