• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83815
+
-

بازگشت نجفی به صحنه قتل استاد

تحقیقات در پرونده قتل میترا استاد با بازسازی دوباره صحنه جنایت از سر گرفته شد

داخلی
بازگشت نجفی به صحنه قتل استاد


رسیدگی قضایی به پرونده قتل میترا استاد همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اتفاق، روز گذشته محمدعلی نجفی بار دیگر به محل وقوع قتل منتقل شد تا این‌بار در مقابل 2تیم کارشناس اسلحه و پزشکی قانونی و قضات دادگاه کیفری آنچه را که اتفاق افتاده بازگو کند.
به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی، سیاستمدار کهنه‌کار که از خردادماه امسال به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد در بازداشت به سر می‌برد، با وجود محکوم‌شدن به قصاص از سوی دادگاه توسط اولیای دم بخشیده شد اما به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد. قضات عالی‌رتبه دیوان‌عالی کشور در بررسی پرونده نواقصی را متوجه رأی دادگاه دانستند و با نقض حکم دادگاه پرونده دوباره به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. براساس تکلیف دیوان، قضات دادگاه باید با برطرف‌کردن نواقص دوباره به پرونده رسیدگی کنند. در چنین شرایطی بود که صبح دیروز نجفی بار دیگر از زندان اوین به برج دوبرال منتقل شد تا بار دیگر صحنه قتل را بازسازی کند.
بر‌خلاف بازسازی نخست که در حضور بازپرس جنایی صورت گرفت، این‌بار قضات شعبه نهم دادگاه در محل حاضر شده بودند و علاوه بر آنها 2تیم کارشناسی مربوط به اسلحه و پزشکی قانونی نیز در محل حضور داشتند تا مو‌به‌مو گفته‌های نجفی را با محل حادثه تطبیق دهند و ابهامات پرونده را با نظرات کارشناسی‌شان برطرف کنند؛ ابهاماتی ازجمله تعداد گلوله‌های شلیک‌شده، نحوه شلیک و دفرمه‌شدن گلوله.
بازسازی صحنه قتل شامل پرسش‌های هیأت قضایی و تیم کارشناسی و پاسخ‌های نجفی بود که از ساعت 10:30صبح شروع شد و تا حدود 13:30ادامه داشت. در نهایت با پایان تحقیقات میدانی نجفی به زندان منتقل شد و قرار است تیم کارشناسی به‌زودی نظریه خود را اعلام کنند؛ نظریه‌ای که می‌تواند برای نجفی اعاده حیثیت و ثابت کند که قتلی که او مرتکب شده، عمد است یا شبه‌عمد.


جزئیات بازسازی صحنه قتل از زبان وکیل نجفی

حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی برخلاف نخستین مرتبه که موکلش صحنه قتل را بازسازی کرد، دیروز در محل حادثه حضور داشت. او در گفت‌وگو‌ با همشهری جزئیات بیشتری از بازسازی صحنه قتل توسط موکلش را شرح داد و از مراحل بعدی رسیدگی به این پرونده جنجالی گفت.



چطور شد که دادگاه تصمیم گرفت صحنه وقوع قتل دوباره بازسازی شود؟
براساس دادنامه دیوان‌عالی کشور که رأی دادگاه را نقض کرده، ابهاماتی درخصوص پرونده مطرح شده. اتفاقا همین ابهامات را ما هم در دفاعیات خودمان مطرح کرده بودیم که پرونده برای بررسی بیشتر باید به هیأت کارشناسی اسلحه و پزشکی قانونی ارجاع شود تا ابهامات موجود درباره نحوه وقوع حادثه برطرف شود. دیوان این ایرادات را وارد دانست و خطاب به دادگاه اعلام کرد که نواقص باید رفع شود و بعد رأی صادر شود. به همین دلیل قضات دادگاه 2 هیأت کارشناسی متشکل از 3کارشناس اسلحه و 3کارشناس پزشکی قانونی انتخاب کرد تا بار دیگر پرونده بررسی شود.
در جریان بازسازی صحنه قتل چه کسانی حضور داشتند و چه اتفاقی افتاد؟
امروز 2تیم کارشناسی و قضات دادگاه همراه با دکتر نجفی به محل وقوع حادثه رفتند و بار دیگر صحنه بازسازی شد و کارشناسان در بازدید از محل حادثه درباره وقوع حادثه تحقیق کردند و موکلم جزء به جزء حادثه را برایشان توضیح داد.
مهم‌ترین ابهاماتی که در بررسی مجدد صحنه قتل به آنها اشاره شد، چه مواردی بود؟
در پرونده ابهامات زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل‌ دفرمه‌شدن گلوله و فاصله شلیک‌ها‌ست. چنانچه در بررسی‌های اولیه اعلام شد، آزمون گاز باروت در دستان مقتول مثبت بود و این موضوع نشان می‌دهد که دست‌های مقتول به اسلحه چسبیده بوده و اگر این موضوع تأیید نهایی شود، راه برای اثبات غیرعمد‌بودن قتل باز می‌شود.
آیا آقای نجفی در بازسازی مجدد صحنه قتل به نکته تازه‌ای اشاره کردند که بتواند در پرونده راهگشا باشد؟
هیچ نکته تازه‌ای وجود ندارد. دکتر نجفی از روز اول تا امروز حتی واژه‌هایی که از آنها برای توصیف حادثه استفاده کرده را تغییر نداده است. او همه‌‌چیز را به وضوح از روز اول توضیح داده و در بررسی مجدد صحنه هم همان حرف‌های قبلی را تکرار کرد. حرف دکتر نجفی این است که می‌گوید حادثه پیش‌آمده حاصل شلیک غیرارادی بوده است. البته این نکته‌ای است که سرگرد عزتی، کارشناس اسلحه در جلسه محاکمه به آن اشاره کرد و گفت که شلیک‌ها هدفمند نبوده و شلیک‌شدن خودبه‌خودی به واقعیت نزدیک‌تر است.
مرحله بعدی در رسیدگی به این پرونده چه خواهد بود؟
چند روزی طول خواهد کشید تا تیم کارشناسی نظریه خود را اعلام کند. این نظریه طبق قانون به ما هم ابلاغ خواهد شد و اگر این نظریه باز ابهاماتی داشته باشد و با دفاعیات‌مان مطابق نباشد، ما می‌توانیم به آن اعتراض کنیم که در این صورت پرونده به تیم کارشناسی 5نفره ارجاع خواهد شد. اگر هم اعتراض نشود و دادگاه نظریه تیم کارشناسی را بپذیرد و نواقص اعلام‌شده از سوی دیوان‌عالی کشور رفع شود، برای رسیدگی و محاکمه مجدد تعیین وقت ‌خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید