فرشته بامری
زاهدان_خبرنگار
اهمیت حملونقل دریایی و کشتیرانی بر هیچکس پوشیده نیست. کشتیها امروزه بیشترین نقش را در اقتصاد بینالمللی و صادرات و واردات ایفا میکنند. هماکنون هزاران کشتی در آبهای بینالمللی تردد میکنند که برای ادامه فعالیت خود نیاز به سرویسدهی و تعمیرات به موقع و مناسب دارند. هر کشتی باید هر ۵ سال یک بار تعمیر شود، از طرفی تعمیرات یک کشتی باید در کوتاهترین مدت با کیفیت بالا و قیمت پایین انجام شود و در حین تعمیر از مسیر بازرگانی خود نیز خارج نشود. بسیاری از کشورها از طریق ایجاد کارخانههای تعمیر و تجهیز کشتی در محل عبور و مرور کشتیها در حال کسب درآمدهای کلان هستند، اما این مهم در چابهار جدی گرفته نشده است.
مدیرعامل یکی از شرکتهای فعال در زمینه موتور شناورهای دریایی و ناخدای کشتی، در گفتوگو با همشهری میگوید: کشتیها یا به صورت صیادی هستند یا تجاری که نوع تجاری آن ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن بار را جابهجا میکند. به عبارتی کالا از طریق آنها به کشورهای دبی، پاکستان، سومالی، و شهرهای بندرعباس و خرمشهر صادر میشود.
«خدابخش رسانی» میافزاید: در زمینه تعمیر شناورها همین بس که لنجها و کشتیهای بزرگ بلافاصله پس از پایان عملیات ساخت در معرض پوسیدگی قرار میگیرند. شاید در حقیقت این پوسیدگی و پروسه آسیب، قبل از تکمیل شناور هم شروع شده باشد. ناگفته نماند که وقتی لنج یا کشتی معیوب و از چرخه فعالیت خارج میشود، باید به استان یا کشور دیگری انتقال یابد تا تعمیر شود؛ زیرا کارگاه تعمیر کشتی در چابهار وجود
ندارد. وی میگوید: اگر موتور لنج یا کشتی سالم باشد که ناخدا شخصاً میتواند به انتقال وسیله اقدام کند، اما اگر معیوب باشد، توسط یدککش جابهجا میشود.
رسانی میافزاید: آنها بر اساس ظرفیت و تناژ به بندر لنگه، بندرعباس و دبی انتقال پیدا میکنند؛ گاهی لنج یا کشتی برای تعمیر به مدت 2 تا 3 روز در راه خواهد بود، علاوه بر این به مدت چند روز هم در مقصد میماند تا تعمیر شود. با این شرایط، وقتی یک کشتی معیوب میشود ناخدا چندین روز از برنامه کاری عقب میماند و متحمل ضرر میشود. وی با اشاره به اینکه هزینه تعمیر هر لنج ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان است و هزینه جابهجایی هم به علت نبود کارگاه تعمیر در خود منطقه هم بر هزینههای فوق میافزاید، میگوید: لازم است تعمیرات یک کشتی در کوتاهترین مدت و با کیفیت بالا و قیمت پایین انجام شود و از مسیر بازرگانی خود نیز خارج نشود.
مدیر آموزش و پرورش چابهار در گفتوگو با همشهری از ساخت هنرستان شبانهروزی در چابهار خبر میدهد و میگوید: این هنرستان که کلنگ آن بر زمین زده شده است به همت خیران مدرسهساز ساخته میشود.
همایون امیری با اشاره به اینکه برخی لنجداران کار تعمیر شناورهای دریایی خود را به تعمیرکاران پاکستانی میسپارند یا کشتی را به دبی یا بندرعباس انتقال میدهند، میافزاید: این هنرستان با توجه به نیازهای موجود چابهار در زمینه راهآهن، شیلات و صنایع دریایی شامل تعمیر شناورهای دریایی ایجاد میشود تا بتوانیم بخشی از مشکلاتی را که با آموزش نیروهای توانمند حل میشود، رفع کنیم. وی با بیان اینکه در این هنرستان رشتههایی مربوط به آبزیان، شیلات، صنعت کشتیسازی و تعمیر کشتی و صنایع وابسته به دانشآموزان آموزش داده میشود، میگوید: دانشآموزان با کسب مهارتهای لازم میتوانند به رفع نیازهای منطقه بپردازند و از آموزشهای نظری فاصله بگیرند.
هنرستان شبانهروزی کشتیرانی در چابهار
قرار است رشتههایی مربوط به صنعت کشتیسازی و تعمیر کشتی در این هنرستان شبانهروزی ارائه شود
در همینه زمینه :