• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83735
+
-

احیای 105 واحد تولیدی در 2 سال

خبر
احیای 105 واحد تولیدی در 2 سال

در دهه‌های گذشته بخشی از صنایع استان بنا به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات، مواد اولیه، تحریم و نوسانات قیمت ارز، دچار تعطیلی و رکود شد که با رکود این صنایع علاوه بر بیکاری کارگران، بخشی از تولید استان دچار وقفه شد.
به گزارش ایرنا، توقف فعالیت این صنایع  اجتماعی و با پیامدهای اقتصادی همراه بوده، ضمن آن‌که رکود این ظرفیت و قابلیت‌ها در ابعاد مختلف خسارات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد استان و کلان کشور وارد کرده است.
بنا به گفته مسئولان استانی، حدود ۱۵۴ واحد صنعتی در البرز راکد و نیمه‌فعال هستند که عزم جدی مسئولان به‌خصوص طی ۲ سال گذشته، توجه ویژه به بازچرخانی این واحدها بوده است.
احیای واحدهای صنعتی و نوسازی آنها یکی از اولویت‌های استاندار البرز و مسئولان بخش این صنعت است، بهطوری که عزم جدی مسئولان موجب شده تا طی ۲ سال گذشته ۱۰۵ واحد غیرفعال در استان بار دیگر فعالیت خود را آغاز کنند.


پیشرو در تجلی رونق تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان البرز با تاکید بر این‌که انتظار داریم استان‌های دارای توانمندی از تجربیات خود استفاده کنند، گفت: البرز با شرایطی که در زمان حاضر پیش می‌رود، به‌یقین از استان‌های پیشرو در تجلی رونق تولید خواهد شد.
«رضا رحمانی» با اشاره به اهمیت تولید در کشور اظهار کرد: در جلسه اقتصادی سران 3 قوه کشور مصوب شد که تمام دستگاه‌ها موظف هستند بر اساس اعلام ستاد تسهیل، مهلت لازم به واحدها برای پرداخت بدهی آنها را داده و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به هر عنوان یک واحد تولیدی را تعطیل و یا متوقف کند.
وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی در تسویه پرداخت‌ها ازسوی دارندگان واحدهای تولیدی و صنعتی باید به صورت تفاهمی با آنها عمل کنند، چراکه معتقدیم تولید نباید تعطیل شود.


رونق تولید در البرز

استاندار البرز نیز که رونق تولید را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده، از احیای ۱۹ واحد تولیدی و صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد و گفت: با فعالیت‌های صورت‌گرفته و هم‌افزایی مجموعه دستگاه‌های ذیربط و بانک‌ها موفق شدیم ۱۹ واحد تولیدی تعطیل را به مدار تولید بازگردانیم.
«عزیزالله شهبازی» عنوان کرد: طبق آمارها حدود ۱۵۴ واحد صنعتی راکد و نیمه‌راکد در استان وجود دارد که بخشی از آنها احیا و با بازچرخانی تمامی این واحدها، بیش از ۹ هزار فرصت شغلی در البرز ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: بر این اساس در استان صنعتی البرز با توجه به شرایط کنونی، شاهد هیچ‌گونه تنش جدی کارفرمایی و کارگری نبودیم.
شهبازی اعلام کرد: موانع تولید صنایع استان یکی پس از دیگر در حال برطرف شدن هستند.
استاندار البرز گفت: یکی از افتخارات استان حضور پرتلاش کارگران و کارفرمایان در سنگر تولید بوده که در یک سال اخیر کمترین کوتاهی در امر تولید صورت نگرفته است.
شهبازی افزود: وجود 3500 واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ در این استان ظرفیتی قابل توجه در حوزه تولید به شمار می‌رود و در یک سال گذشته فضای کار به گونه‌ای پیش رفته که حتی یک مورد اعتراض کارگری نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: اکنون امنیت در البرز به گونه‌ای برقرار است که بستر حضور سرمایه‌گذاران را تقویت کرده و مردم آگاه و بافرهنگ البرز نیز برای تداوم آن با مسئولان اجرایی و انتظامی استان همراه هستند.


احیای واحد‌های تولیدی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اعلام کرد: طی ۲ سال گذشته، ۱۰۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان احیا شده و بار دیگر به چرخه تولید بازگشته‌اند که زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.
به گفته «محمدامین فرشی»، با هدف توسعه تولید در استان حدود ۱۴ هکتار از اراضی راکد آزاد‌سازی و به متقاضیان جدید واگذار شده‌اند.
وی با بیان این‌که نرم‌افزاری برای بهره‌برداری از واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها تهیه شده است، گفت: تمام مشخصات واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها در این سامانه ثبت شده که در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
سرمایه‌گذارانی که تمایل به تملک واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها را دارند، می‌توانند در این زمینه وارد شوند که با دستور استاندار البرز، سرمایه‌گذاران در این حوزه به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید