• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83730
+
-

قهرمان نوظهور کشتی البرز

افشین خوشبخت، کشتی‌گیر البرزی: براى آینده خود برنامه‌هاى بسیارى دارم و براى رسیدن به آنها دغدغه‌‌مند تلاش خواهم کرد

ورزش
قهرمان نوظهور کشتی البرز

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


کشتى، ورزشى پهلوانى با قدمتى طولانى در تاریخ ورزش ایران با افتخارآفرینى در جهان، توانسته توانایى ورزشکاران کشور را همچون سایر ورزش‌ها و در برخى موارد بیش از رشته‌هاى دیگر به نمایش بگذارد که در این میان ورزشکاران البرزى بسیارى در این رشته توانسته‌اند ظرفیت خود را با شرکت در مسابقات متعدد نشان داده و آینده این رشته را همچون اکنون درخشان تضمین کنند. 
«افشین خوشبخت» که با تماشاى تمرینات برادرش در این رشته به کشتى علاقه‌مند شده، برنامه‌هاى بسیارى براى آینده خود دارد که حمایت مسئولان را براى تضمین این آینده اساسى مى‌داند. گفت‌وگوى این ورزشکار را با روزنامه همشهرى مى‌خوانید.


از روند ورودتان به کشتى بگویید.

سال ٩٠ به همراه برادرم که در این رشته به صورت حرفه‌اى در کرج تمرین مى‌کرد، از کمالشهر به باشگاه مى‌رفتم و ساعت‌ها با علاقه به تماشاى کشتى مى‌نشستم تا این‌که از همان سال‌ها تصمیم گرفتم من هم در رشته کشتى به صورت حرفه‌اى فعالیت کنم.

تاکنون موفق به کسب چه عناوینى شده‌اید؟

مقام‌هاى بسیارى در ورزش کشتى در استان کسب کرده‌ام، اما با توجه به انگیزه‌اى که براى ادامه فعالیتم دارم، همواره سعى کرده‌ام که با شرکت در مسابقات کشوری هم بتوانم تجربه‌هاى بیشترى به دست آورم که خوشبختانه در هر یک از آنها هم مقام‌هایى کسب کردم که از جمله آنها مى‌توان به کسب مقام دوم تیم ملى رده سنى امیده‌ها، مقام دوم کشورى در رده سنى بزرگسالان و مقام سوم انتخابی تیم ملى بزرگسالان در سال گذشته اشاره کرد.

چه دغدغه‌هایى در ورزش کشتى مطرح مى‌شود؟

به نظر من، رسیدن به اهداف براى هر فردى به نوعى دغدغه محسوب مى‌شود و من نیز براى آینده خود برنامه‌هاى بسیارى دارم و براى رسیدن به آنها دغدغه‌‌مند تلاش خواهم کرد.

براى ورزشکارانى که به صورت حرفه‌اى فعالیت مى‌کنند، چه موانعى وجود دارد؟

دست کشیدن از تلاش مداوم تنها چیزى است که همیشه مانعى براى موفق شدن است که این موضوع نه‌تنها براى ورزشکاران، بلکه براى تمامى افراد جامعه مهم به شمار مى‌رود و تنها براى جامعه ورزشى بیشتر احساس مى‌شود، چراکه اگر ورزشکارى از ادامه فعالیت خود ناامید شود و یا انگیزه خود را براى تلاش از دست بدهد، درواقع مانع بزرگى براى خود ایجاد کرده است.

مسئولان فدراسیون درمقابل ورزشکاران پاسخگو هستند؟

مسئولان فدراسیون کشتى همواره درمقابل خواسته‌هاى ما پاسخگو بوده‌اند و هرموقع که مشکلى براى من پیش آمد، بدون هیچ مشکلى از سوى فدراسیون حل شد.

 چه مشکلاتى در عرصه کشتى استان وجود دارد؟

حمایت نکردن از کشتى‌گیرها از سوى اداره کل ورزش و جوانان و کمیته ملى المپیک کشور همواره از مشکلاتى است که به صورت جدى مطرح مى‌شود. همیشه برخى مسئولان پیش از مسابقات و یا در زمان کسب مقام قول‌هایى مى‌دهند که با اتمام مسابقات، هیچ‌یک از آنها محقق نمى‌شود. برای مثال پاداشى براى کشتى‌گیر درنظر مى‌گیرند که پس از مسابقات یا به وعده خود عمل نمى‌کنند و یا تعداد سکه‌اى را که تعیین کرده‌اند به ما نمى‌دهند و درعوض هزینه آن را به نرخ دولتى پرداخت مى‌کنند.

چه انتظارى از مسئولان دارید؟

کشتى به عقیده بسیارى، ورزش اول کشور ما محسوب مى‌شود، اما این در حالى است که از نظر حمایت با ورزش‌هایى همچون فوتبال و... قابل مقایسه نیست، اما با این حال امیدوارم که مسئولان به خود آمده و روزبه‌روز شاهد حمایت از کشتى‌گیرها باشیم تا هیچ‌یک از آنها دغدغه‌اى براى آینده و زندگى شخصى خود نداشته باشند.

با توجه به این‌که در کمالشهر زندگى مى‌کنید، آیا امکانات براى ورزشکاران و علاقه‌مندان این رشته متناسب با نیاز آنهاست؟

امکانات البرز نسبت به بسیارى از استان‌ها از وضعیت بهترى برخوردار است، اما درواقع بیشتر امکانات در مرکز استان متمرکز شده و انتظار مى‌رود که امکانات به صورت مساوى براى دیگر شهرستان‌هاى استان هم درنظر گرفته شود.


حمایت خانواده‌ها

افشین خوشبخت: حمایت خانواده‌ها بیش از هر موضوعى مى‌تواند آینده ورزشکار را رقم بزند که براى من هم بودن خانواده در کنارم یکى از مهم‌ترین عوامل محسوب مى‌شود. همچنین کمک‌هاى مداوم مربى ورزشى و اخلاق حرفه‌اى آنها در تمرینات مى‌تواند در ورزشکار براى پیشبرد تمرینات و رسیدن به هدف انگیزه ایجاد کند، اما دیگر عاملى که در پیشبرد امور ورزشکار مهم قلمداد مى‌شود پشتکار ورزشکار است تا با اراده و همتى قوى با سختکوشى تلاش کند و به نتیجه مطلوب خود برسد.


اولویت تقویت کشتی استان در  بخش پایه 

کشتى‌گیران البرزى همواره با عملکرد خود در مسابقات متعدد، نشان داده‌اند که استان ظرفیت بالایى در این رشته دارد.
به گزارش همشهری، رئیس هیات کشتی البرز با بیان این‌که حضور مستمر کشتی‌گیران و مربیان استان در اردوهای تیم ملی ضمن افتخارآفرینی برای استان، بر تجربیات این ورزشکاران افزوده و باعث تقویت هرچه بیشتر رده‌های پایه خواهد شد، گفت: پیشرفت و توسعه کشتی استان در گرو تقویت زیرساخت‌ها بوده و برای حفظ جایگاه خود باید بستری مناسب برای رشد ورزشکاران فراهم کنیم.
«حمید یاری» با بیان این که تقویت بخش پایه یکی از اولویت‌های ما در هیات استان به شمار می‌رود گفت: توجه نکردن به این بخش و سرمایه‌گذاری نکردن روی رده‌های تیمی استان، در درازمدت به بدنه کشتی آسیب می‌رساند. رشته کشتی دیگر مانند گذشته نیست، بلکه رشته‌هایی از قبیل کشتی سنتى، کشتى ساحلی، کشتى داپلین، کشتی با کمربند و کشتی کلاسیک به کشتى آزاد و فرنگى اضافه شده که این امر مسئولیت ما را در ادامه راه بیشتر مى‌کند.

وى همچنین ادامه داد: هیات کشتى البرز همواره علی‌رغم محدودیت‌هایى که در بحث تامین برخى منابع دارد اما در تلاش است تا با حمایت از ورزشکاران کمبود‌ها را رفع کند.
رئیس هیات کشتى استان همچنین افزود: البرز با داشتن کشتى‌گیران حرفه‌اى توانسته نام خوبى در کشور و حتى جهان از خود جاى بگذارد که ما نیز براى پیشرفت آنها از هیچ اقدامى دریغ نخواهیم کرد.
وى اضافه کرد: محمد دانیالی در وزن ۵۵ کیلوگرم و محمد مهرابی ۶۰ کیلوگرم و همچنین علیرضا صادقی در وزن ۸۶ کیلوگرم از استان البرز در اردوى تیم ملى کشتی آزاد و فرنگى در رقابت‌هاى جهانى حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید