• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83616
+
-

مرگ تلخ وحوش در جاده‌های ایلام

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش حفاظت محیط زیست ایلام: در ۱۵ ماه گذشته ۱۶۹ مورد تلفات جاده‌ای حیات‌وحش در استان ثبت شده است

خبر
مرگ تلخ وحوش در جاده‌های ایلام

رئیس اداره نظارت بر حیات ‌وحش حفاظت محیط‌ زیست ایلام گفت: ۱۶۹ مورد تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات وحش طی ۱۵ ماه گذشته در این استان گزارش و ثبت شده است. «اکبر محمدزاده» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۴۳ مورد و در 3 ماه نخست امسال ۲۶ مورد از گونه‌های مختلف حیات وحش بر اثر تصادف جاده‌ای تلف شدند.

وی افزود: بیشترین میزان تلفات سال گذشته در شهرستان بدره با ۴۱ مورد و 7 مورد نیز بهار امسال در محورهای مواصلاتی این شهرستان بود که عمده این وحوش شغال و روباه بالغ دارای توان جفت‌گیری و زادآوری بودند. محمدزاده گفت: در کارگروه و کمیسیون راه‌های ایلام به کرات از مسئولان راه و شهرسازی استان خواسته شده است در جاده‌های بین شهری هر ۲۰۰ متر یک معبر و گذرگاه برای عبور وحوش در نظر گرفته و از مسدود کردن کل جاده با نیوجرسی یا جداکننده‌های بتنی خودداری شود.

وی ادامه داد: همچنین، ایجاد زیرگذر یا روگذر برای عبور وحوش در راه‌های مواصلاتی از دیگر طرح‌های ارائه شده به مسئولان راه و شهرسازی و لحاظ پیوست‌های زیست‌محیطی و رعایت حقوق حیوانات از ضرورت‌های ابلاغ شده به دستگاه‌های زیرساخت‌ساز از جمله راه و شهرسازی است.

این مسئول تاکید کرد: از دلایل اصلی تلفات جاده‌ای وحوش، سهل‌انگاری یا فقر فرهنگ زیست‌محیطی رانندگان است. بی‌مبالاتی رانندگان موجب مرگ یا وارد آمدن آسیب جدی به وحوش بر اثر تصادف با خودرو می‌شود. وی گفت: وحوش هنگام عبور از عرض جاده و بیشتر شب‌هنگام با خودروهای عبوری برخورد مرگبار دارند و متاسفانه گاه برخی رانندگان در حرکتی ناپسند به عمد و برای تفنن و اسباب خنده نور چراغ خودرو را مستقیم به چشمان حیوان در حال حرکت از عرض جاده می‌تابانند.

محمدزاده افزود: در این‌گونه مواقع حیوان به علت تابش مستقیم نور چراغ خودرو به چشمانش دچار استرس و وحشت می‌شود و قدرت حرکت را از دست می‌دهد و با خودرو برخورد می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد. رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط ‌زیست ایلام تاکید کرد: با مرگ هر گونه وحوش یا تخریب زیستگاه‌ها در هر نقطه‌ای خسارتی جبران‌ناپذیر به حیات وحش وارد می‌شود و در چرخه زاد و ولد، شکار و زنجیره حیات جانوری خلل ایجاد می‌شود و محیط‌ زیست یک گام به زوال نزدیک‌تر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید