• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83538
+
-

جای خالی تحقیق و پژوهش در تهران

نشست تخصصی تهران‌پژوهان در برج میلاد برگزار شد

جای خالی تحقیق و پژوهش در تهران

پریسا امیرقاسم خانی _ خبرنگار

به‌مناسبت هفته بزرگداشت تهران، نشست تخصصی تهران‌پژوهان با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر تهران، محمد رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری تهران، شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و تعدادی از مسئولان و تهران‌پژوهان در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این نشست محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: یکی از حسرت‌های ما در مدیریت کشور و تهران این است که ما تصمیم را قبل از پژوهش می‌گیریم ولی درست این است که باید پژوهش قبل از تصمیم‌گیری صورت پذیرد. او با بیان اینکه قدرتمند شدن نهاد پژوهش به‌خودمان بستگی دارد، بیان کرد: ما در شهرداری تهران، یک مرکز مطالعات داریم. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های تهران‌پژوهان به درستی استفاده کرد، گفت: این افراد باید پژوهش‌های واقعی را انجام بدهند؛ اگر اینطور می‌شد، ما شاید برج میلاد را نداشتیم. شاید به جای این برج مخابراتی، یک برج آپارتمانی 100طبقه ساخته می‌شد. هم‌اکنون برج میلاد بیشتر جنبه گردشگری و نمایشگاهی پیدا کرده است. هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش اضافه کرد: درصورتی که پژوهش‌ها به موقع و به درستی صورت می‌گرفت، شاید پل صدر هم ساخته نمی‌شد؛ یا تجمیع پسماند در کهریزک و آرادکوه اتفاق نمی‌افتاد و هر منطقه پسماند خود را در همان منطقه جمع می‌کرد و سپس تبدیل به انرژی می‌شد. یا هزینه در خودرومحوری به حمل‌ونقل عمومی می‌رسید.

ضرورت استمرار نشست‌های تهران‌پژوهان
در ادامه جلسه، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز ضمن قدردانی از برگزاری چنین جلساتی و لزوم ایجاد مکانی برای برگزاری جلسات تهران‌پژوهان گفت: موزه پنهان تهران بحثی است که کمتر به آن پرداخته شده است. او ادامه داد: به‌عنوان مثال درباره تکیه دولت کاوشی انجام شده و ابعاد مختلف آن را بررسی کردند و مشخص شد ظرفیت بازسازی در جای خود را دارد ولی گزارشی در این زمینه ارائه نشد. در حفاری‌های مسجدجامع تهران که به دوره صفویه می‌رسید، هیچ گزارشی وجود ندارد. نخستین تقاضای من این است برای اینکه تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه تهران وجود داشته باشد، برنامه 6ماهه‌ای تا پایان نوروز بگذاریم تا نشست‌های تهران‌پژوهان استمرار پیدا کند.

تهران قهرمان بسیاری از تاریخ هاست
محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری تهران هم در این نشست، ضمن تبریک سالروز رسمی شدن پایتختی تهران اظهار کرد: هفته بزرگداشت تهران فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه تهران از تاریخ مشروطه تا امروز است. تهران را می‌توان به شکل یک اسم درنظر گرفت که قهرمان بسیاری از تاریخ‌هاست. اگر قرار باشد هویت فرهنگی و اجتماعی این شهر را بازیابی کنیم، باید گذشته تهران را درنظر بگیریم. ما آنقدرگرفتار امروز هستیم که گذشته را فراموش کرده‌ایم. جوادی یگانه در ادامه گفت: کودکان ما شهر را رنگی می‌بینند؛ آنها شهر را کمتر با ساختمان و ماشین نگاه می‌کنند. کودکان، شهر را مملو ازآدم‌ها، گیاهان و حیوانات می‌بینند. اگر بنا باشد برای مردم تهران، تهران را دلپذیر و حس تعلق در آن ایجاد کنیم، نیاز داریم ابعاد مختلف تهران را بکاویم و تاریخ معاصر این شهر را بسط بدهیم. این بخش یکی از اهداف اصلی است که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند. معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران تلاش دارد به‌ویژه برای نوجوانان بخش‌های مختلف تهران را مورد پژوهش قرار دهد و تهران‌پژوهی یک اولویت اصلی برای شهرداری تهران است. این همایش با تقدیر و رونمایی از چند کتاب تهران‌پژوهی و نویسندگان این آثار به پایان رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید