• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83411
+
-

ایجاد 19 هزار شغل در خراسان رضوی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری: 130 طرح سرمایه‌گذاری در 120 نقطه خراسان رضوی تا افق 1404 برنامه‌ریزی شده‌است

تیتر یک
ایجاد 19 هزار شغل در خراسان رضوی

مرجان فرهمند | خراسان رضوی - خبرنگار:


همزمان با هفته گردشگری بیش از ۷۰ نفر از مدیران واحدهای برتر گردشگری و فعالان برتر این حوزه در مجموعه گردشگری تخت جمشید تقدیر شدند. توسعه صنعت گردشگری، صلح جهانی و نزدیک شدن ملت‌ها به یکدیگر را رقم می‌زند. علاوه بر آن صنعت گردشگری و توسعه آن دستاوردهای مهمی از جمله عواید اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌ همراه دارد. همچنین در کنار گردشگری زیارت، به‌عنوان محور اصلی گردشگری در استان خراسان رضوی، باید در زمینه استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی برای جذب گردشگران برنامه‌ریزی شود.

از دیگر موارد مرتبط با جذب گردشگر حمایت از کالاهای ایرانی است و در این خصوص باید کیفیت کالاهای تولید داخلی افزایش یابد. مورد بعدی ارائه خدمات بهتر در حوزه گردشگری است تا برطرف‌کننده نیاز گردشگران باشد و مورد رضایت مسافران داخلی و خارجی قرار بگیرد. افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، توجه به نیازهای گردشگران و تلاش برای رفع آنها و جذب گردشگر جدید از مواردی است که در روند توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد. 


حمایت دستگاه‌های دولتی از گردشگری استان

«توسعه اشتغال روستایی با کمک صنایع دستی و گردشگری را هدف‌گذاری کرده‌ایم.» این بخشی از سخنان «محمدصادق براتی» معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی است که به طرح مثلث توسعه اقتصادی‌ فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: گردشگری خراسان رضوی فرایند مطلوبی را طی می‌کند که این امر به‌ دلیل ظرفیت خاص و ویژه مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی دنیاست. به گفته این مسئول، ۱۳۰ طرح سرمایه‌گذاری در ۱۲۰ نقطه خراسان رضوی برنامه‌ریزی شده است که از طریق اجرای آنها می‌توان ۱۹ هزار شغل تا افق ۱۴۰۴ ایجاد کرد . 

براتی با اشاره به ورود زائران و مسافران داخلی به استان خراسان رضوی اظهار می‌کند: اکنون سالانه نزدیک به 3 میلیون مسافر و زائر خارجی به مشهد می‌آیند و در افق 1404 ورود 4میلیون زائر و مسافر خارجی پیش‌بینی شده است. 

وی در خصوص نقش بخش خصوصی در فرایند توسعه استان به‌ویژه در حوزه خدمت به زائران و مسافران عنوان می‌کند: چشم‌انداز جذب زائر و گردشگر مسئولیت ما را در بخش دولتی و خصوصی دوچندان می‌کند و باید برای رشد و تعالی این استان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که طرح مثلث اقتصادی خراسان رضوی برای دیگر استان به الگو تبدیل شده است، می‌افزاید: در مدت 6 ماه تعداد 100 معین اقتصادی برای مناطق مختلف استان تعیین شده و حدود 92 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای اجرای این طرح‌ها بخش خصوصی 1600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند. 


تسهیلات اشتغال‌زایی برای مناطق روستایی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز بیان می‌کند: هدف از برگزاری این مراسم قدردانی از زحمات فعالان گردشگری است که برای میزبانی از زائران و مسافران سنگ تمام گذاشته‌اند. «ابوالفضل مکرمی‌فر» با اشاره به میزبانی شایسته تاسیسات گردشگری استان از زائران و گردشگران عنوان می‌کند: مسافران و زائران که در واحدهای اقامتی خراسان رضوی اسکان داشته‌اند با رضایت کامل این استان را ترک‌کرده‌اند و نسبت به تاسیسات گردشگری که در استان داریم، تخلفات این واحدها صفر است.

وی خاطرنشان می‌کند: با تلاش‌های انجام شده از سال گذشته تاکنون در حوزه صنایع دستی در مناطق روستایی به ‌طور مستقیم 900 اشتغال و به‌طور غیرمستقیم بیش از 3 هزار اشتغال ایجاد شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی می‌افزاید: برای ایجاد این تعداد اشتغال 17 میلیارد تومان تسهیلات مالی به متقاضیان پرداخت شده است. همچنین در حوزه تاسیسات گردشگری هم تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید ایجاد شود.مکرمی‌فر ضمن ابراز سپاسگزاری از واحدهای نمونه گردشگری استان اظهار می‌کند: تا آنجا که از توان ما برمی‌آید، پشتیبانی مادی و معنوی را دریغ نخواهیم کرد. ما سپاسگزار زحمات شما هستیم و مردم هم همیشه قدردان بوده و خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید