• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83300
+
-

کودک‌همسرانی که ازدواجشان ثبت نمی‌شود

مدیرکل بانوان استانداری:  سیستان و بلوچستان رتبه چهارم کودک‌همسری را در کشور دارد

جامعه
کودک‌همسرانی که ازدواجشان ثبت نمی‌شود

زنان سیستان و بلوچستانی به‌ویژه در نقاط دورافتاده با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها و همچنین ازدواج زودهنگام دختران برخی از این مشکلات است که علاوه بر این‌که زنان از حقوق قانونی خود محروم می‌شوند، فرزندانشان هم از داشتن شناسنامه و سایر خدمات محروم می‌مانند. از سوی دیگر ازدواج با اتباع بیگانه و نداشتن امکانات بهداشتی در مناطق کم‌برخوردار هم بر مشکلات آنان افزوده است. 

به گزارش عصر هامون، در برخی نقاط استان دختران بی‌رحمانه به دلیل فقر و مشکلات فرهنگی مجبور به ازدواج می‌شوند. آن‌ها قبل از این‌که حس زیبای دخترانه را تجربه کنند مسئولیت اداره خانه به دوششان می‌افتد و قبل از آن‌که از عروسک‌های خود سیر شوند مجبورند کودکشان را در آغوش بگیرند. 

قربانیان بسیاری از ازدواج‌های زودهنگام، مادرانی با سن پایین و کودکان در آغوششان هستند؛ این زنان هیچ تکیه‌گاه و پشتیبانی برای ادامه زندگی ندارند و مجبورند عمری را دل‌شکسته تن به زندگی دهند. 


نقش زنان در حفظ و بقای کانون خانواده 

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با بیان این‌که بی‌شک نقش زنان در حفظ و بقای کانون خانواده اهمیت بسیاری دارد، گفت: بر این اساس مسائل و معضلاتی که این قشر آسیب‌پذیر با آن مواجه هستند سبب می‌شود از نقش اصلی خود به عنوان همسر و مادر دور نگه داشته شوند. 

«فریبا برنایی‌بجد» به مشکلات زنان در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: بی‌سوادی، فقر، نبود شناسنامه، ازدواج‌های اجباری و کاملاً سنتی با اختلاف سنی نامعقول از دغدغه‌های بانوان استان است که بی‌سوادی و ناآگاهی از مسائل حقوقی و قانونی باعث شده آنان حتی به حقوق اولیه خود آگاه نباشند و به همین دلیل بسیاری از حقوقشان تضییع می‌شود. 

برنایی‌بجد مهم‌ترین چالش پیش روی زنان در سیستان و بلوچستان را شمار بالای زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: میزان این دسته از افراد ۸۹ هزار نفر در استان است که بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار را در کشور به خود اختصاص داده است. 

وی گفت: از این تعداد، فقط ۵۸ هزار نفر شناسایی شده‌اند و از حمایت‌های ویژه بهره‌‌مند هستند. 

وی با بیان این‌که چتر حمایت از زنان سرپرست خانواده در استان ضعیف است، ادامه داد: این افراد به شدت با مشکلات فرهنگی و اقتصادی مواجه هستند که بخشی از آن دربرگیرنده دختران بازمانده از تحصیل، پایین بودن سهم زنان در بخش صنعت و ازدواج‌های فامیلی و مشکلات ژنتیکی است. 


کودک‌همسری 

این مسئول در ادامه عدم ثبت ازدواج‌ها در استان را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی زنان عنوان کرد و افزود: در سال ۸۵ آمار این ازدواج‌های ثبت نشده به ۵۰ درصد رسیده بود که با انجام اقدامات جدی به 30 درصد کاهش یافته است؛ همچنین کودک‌همسری در استان یکی دیگر از معضلات مهم است که در این زمینه چهارمین رتبه کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. 

وی در ادامه سخنان خود به میزان رضایت افراد از زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: عرف سنتی و جایگاه ارزشمند خانواده در میان مردم استان موجب شده بسیاری از مشکلات جوامع کلان در حوزه اجتماعی در این خطه وجود نداشته باشد. میزان رضایت خانواده در عین مشکلات فراوان اقتصادی نسبت به دیگراستان‌ها بیشتر است؛ هرچند شاخص‌های توسعه وضعیت زنان استان شرایط مطلوبی ندارد. 

به گفته برنایی‌بجد شاخص‌های استان بر اساس عدالت جنسیتی و محورهای ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه کشور مناسب نیست و در بیشتر شاخص‌ها رتبه پایین کشور را داریم. در تلاش هستیم با کمک سمن‌ها و دیگرنهاد‌ها به متوسط کشوری نزدیک شویم. 

این مسئول در ادامه به بخشی از اقدامات اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری در حوزه تحکیم خانواده پرداخت و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در حوزه توانمندسازی زنان، برگزاری و تشکیل سمینار و همایش در حوزه حقوق کودک، حمایت از بانوان سرپرست خانوار با اعطای تسهیلات در راستای راه‌اندازی مشاغل خانگی، ایجاد صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری، انعقاد تفاهم‌نامه با شورای مبارزه با مواد مخدر استان و اداره کل بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از مراکز مشاوره ویژه زوجین جوان از اقدامات انجام‌شده در این حوزه است. 


کنترل آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان در تکمیل مطلب فوق گفت: تدوین و اجرای طرح‌هایی در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی مانند اجرای طرح توانمند‌سازی بانوان در سکونتگاه‌های غیررسمی و برگزاری تاب‌آوری اجتماعی در حاشیه شهرهای استان از دیگر اقدامات انجام شده است. 

به گفته برنایی‌بجد بعد مسافت و نامناسب بودن راه‌های ارتباطی برای افراد حاشیه‌نشین هم سبب شده زنان کمتر بتوانند به مراکز درمانی دسترسی داشته باشند و به همین دلیل با توجه به کمبود امکانات شاهد مرگ زنان باردار هستیم. 

وی مشکل دیگر استان را وجود زنان فاقد مدارک هویتی دانست و ادامه داد: این افراد نیز با معضلات بسیاری روبه‌رو هستند. عدم دریافت خدمات بیمه‌ای و درمانی، عدم دریافت یارانه، تحت پوشش قرار نگرفتن توسط سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امام خمینی(ره)، عدم جذب توسط نهادهای حمایتی و خیریه‌ها برخی از مشکلات این زنان است.

ازدواج با اتباع بیگانه 

سرپرست کانون زنان و کودکان دادگستری با بیان این‌که نقش زنان در حفظ و بقای کانون خانواده اهمیت بالایی دارد، گفت: مسائل و معضلاتی که این قشر آسیب‌پذیر با آن مواجه هستند آن‌ها را از نقش اصلی خود به عنوان همسر و مادر دور نگه داشته است. 

«مریم ستوده» ادامه داد: از مشکلاتی که زنان این استان با آن درگیر هستند می‌توان به فقر، بی‌سوادی، فقدان شناسنامه و ازدواج‌های اجباری با اختلاف سنی نامعقول اشاره کرد. 

وی با اشاره به حضور جمع کثیری از اتباع بیگانه در استان و ازدواج آن‌ها با زنان منطقه برای حفظ حضور در کشور و بهره‌مندی از مزایای ازدواج با زنان ایرانی گفت: این ازدواج‌ها مشکلات فراوانی برای زنان و فرزندان وابسته به این ازدواج‌ها به وجود آورده است. 

ستوده در پایان با اشاره به ازدواج دختران این منطقه در سنین پایین گفت: ازدواج در سنین پایین نه‌تنها از نظر جسمی برای دختران بسیار آسیب‌زاست، که از لحاظ روحی و روانی نیز آن‌ها را با چالش مواجه می‌سازد. پیامد این ازدواج‌ها بچه‌هایی مریض یا فرزندانی با مشکلات ژنتیکی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید