• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8328
+
-

تخت گاز خودروهای خارجی در ایران

خودرو
تخت گاز خودروهای خارجی در ایران

10میلیارد دلار ارز در نتیجه واردات خودروهای خارجی از سال 1390تا پایان آذرماه امسال از ایران خارج شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با تحلیل علت سونامی قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر، اعلام کرد: میانگین قیمت خودروهای وارداتی از 23هزار دلار در سال 93به 26هزار دلار در سال 95افزایش پیدا کرده و روند افزایش قیمت خودروهای سواری خارجی در سال 96هم ادامه یافته است.

به گزارش همشهری، این نهاد تحقیقاتی گزارش داده در فضای پسابرجام و در سال 94سهم خودروهای چینی از بازار ایران به‌شدت کم شده و جایگاه دوم خود را به‌خودروهای کره‌جنوبی در سال 94داده و در سال 95به‌تدریج بازار خودروهای وارداتی به نفع خودروهای اروپایی و ژاپنی رقم خورد به‌گونه‌ای که آلمان در سال 95در جایگاه سوم قرار گرفت اما در 9‌ماه امسال این خودروسازان فرانسوی بودند که در جایگاه سوم قرار گرفتند.

رتبه نخست واردات که به‌صورت صادرات مجدد صورت می‌گیرد، همچنان به‌خودروهایی اختصاص دارد که از امارات وارد کشور می‌شوند. مرکز پژوهش‌های مجلس نتیجه گرفته درصورت وجود رقبای جدی برای واردات خودرو از برندهای معتبر دنیا، واردات از چین چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و در حقیقت تقاضا برای واردات خودرو از چین در بازار ایران نسبت به قیمت و کیفیت، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و به راحتی توسط خودروهای رقیب خارجی قابل جایگزینی است. 

خودروهای توسان IX35، هیوندایی سانتافه، کیا اسپورتیج، کیا اپتیما، تویوتا لکسوس، سراتو، النترا، انواع محصولات رنو، انواع محصولات میتسوبیشی و بی‌ام دبلیو از بیشترین سهم در واردات طی سال‌های اخیر برخوردار بوده‌ا‌ند. بررسی آمار واردات 10خودروی برتر از لحاظ تعداد براساس کشورهای سازنده نشان می‌دهد تمایل مصرف‌کننده در شرایط رقابتی فعلی به سمت خودروهای اروپایی و ژاپنی بیشتر شده است به گونه‌ای که در 9ماه سال 1396خودروهای فرانسوی و ژاپنی با پیشی گرفتن از بعضی خودروهای کره‌ای در 10اولویت برتر انتخاب از میان خودروهای وارداتی بوده‌اند. از طرفی خودروهای ساخت آلمان در 3سال اخیر در جمع 10اولویت انتخاب مصرف‌کننده داخلی قرار گرفته‌‌اند.

اگرچه می‌توان گفت خودروهای فرانسوی به خصوص رنو در دامنه قیمتی حدود 100 و زیر 100میلیون تومان توانسته به خوبی در بازار ایران جا باز کند. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: از 15دی‌ماه سال گذشته تمامی دسترسی‌های ثبت سفارش واردکنندگان غیرنمایندگی در سایت ثبت سفارش غیرفعال شد و تنها نمایندگان رسمی برندها امکان ثبت سفارش داشتند. براساس اطلاعات واردات خودروها در 9ماه سال 1395، سهم واردکنندگان غیرنماینده 51درصد و سهم نمایندگان رسمی 49درصد از کل واردات بوده و این اقدام باعث شد 51درصد از منابع تأمین خودرو از بازار خودرو یکباره حذف و شوک قیمتی در بازار خودروهای وارداتی ایجاد شود. 

ایجاد بحران عرضه خودرو در ماه‌های پایانی سال به واسطه شوک روانی ناشی از حذف واردکننده فاقد نمایندگی، نبود وجود رقابت‌پذیری در قیمت‌گذاری خودروها، افزایش زمان تحویل خودرو و در پی آن نارضایتی مشتریان، کاهش تنوع خودروهای وارداتی و آپشن‌های آنها و توقف ثبت سفارش خودرو در اوایل تیرماه سال 1396و شرط بازگشایی آن تا زمان تصویب دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و همچنین نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی ازجمله دلایل نابسامان شدن قیمتی خودروهای خارجی اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید