• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83265
+
-

ورزشکاران؛ فعالان اجتماعی

ایراندوست مثل مورگان و مگان

ایراندوست مثل مورگان و مگان


در مقابل همه این اتفاقاتی که در فضای مجازی می‌افتد، ورزش زنان از این صفحات سود هم برده است. عکس‌ها و ویدئویی‌هایی که امکان انتشارشان در رسانه‌ها نبوده، در این فضاها بارها دیده شده‌اند. مسابقاتی را که تلویزیون باید پخش می‌کرده و نکرده، در تلگرام و اینستاگرام تماشا کرده‌ایم و... همین دلیلی شده تا خود ورزشکاران هم توجه ویژه‌ای به این فضا داشته باشند و مخاطب جذب کنند؛ به‌نظر می‌رسد آنها تا حدودی هم موفق بوده‌اند. بیشترین فالوور را در بین ورزشی‌ها صفحه کیمیا علیزاده دارد. او به واسطه اینکه نخستین مدال المپیک را برای زنان گرفته، 213هزار فالوور دارد. صفحه کیمیا کاملا شخصی است، از تمرینات و مسابقات خودش عکس می‌گذارد و بیشترین عکس‌ها هم از خودش و همسرش است. فالوور بقیه ورزشکاران کمتر است؛ برای نمونه فرنوش شیخی با اینکه همسر فوتبالیست دارد؛ -کاوه رضایی- و جزو نخستین لژیونرهای والیبال زنان ایران است اما حدود 155هزار فالوور دارد. گفته می‌شود تعداد فالوور این نفرات بستگی به فعالیت آنها دارد، اینکه چقدر در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و به مسائل روز جامعه توجه نشان می‌دهند. زهرا نعمتی معروف‌ترین چهره ورزش پارالمپیکی زنان است. در صفحه‌ او هم عکس‌های شخصی را می‌شود دید و هم پست‌هایی که درباره مسائل اجتماعی و به‌خصوص معضلات معلولان است اما او فقط 33 هزار فالوور دارد .
بررسی صفحات ورزشکاران نشان می‌دهد، تعداد مخاطبان آنها ارتباط مستقیمی با حضورشان در برنامه‌های تلویزیونی و البته برنامه 90دارد. نعمتی در برنامه خندوانه شرکت کرده بود، مسابقات علیزاده هم از تلویزیون پخش شده بود اما فقط فرشته کریمی و الهام فرهمند که در برنامه 90عادل فردوسی‌پور دیده شده بودند، فالوورهای زیادی دارند. کریمی از چهره‌های مطرح تیم ملی فوتسال است که صفحه‌اش در اینستاگرام 200هزار فالوور دارد. او فعالیت خاصی در صفحه‌اش نمی‌کند. اما درست از شبی که عادل او را به برنامه 90دعوت کرد، صفحه او خاص شد. فرشته گفت که طرفدار پرسپولیس است و جنجال به پا کرد و همه پرسپولیسی‌ها به صفحه او هجوم بردند. این اتفاق برای الهام فرهمند هم افتاد. کاپیتان سابق سپاهان هم وضعیتی مشابه فرشته کریمی دارد. او از وقتی در اینستاگرام شناخته شد که گلش در برنامه 90به‌عنوان یکی از بهترین‌ گل‌های فوتبال زنان نشان داده شد. هر چند فرهمندحدود 41هزار فالوور دارد.
شاید بعضی از زنان ورزشکار خیلی فالوور نداشته باشند اما تأثیرگذار هستند؛ نمونه‌اش مریم ایراندوست است. صفحه ایراندوست کمتر از 100هزار فالوور دارد، اما پست‌های او خیلی بیشتر از دیگر زنان ورزش ایران تأثیرگذار است. او با مطرح کردن مسائل اجتماعی مخاطب جذب می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد بیشتر از اینکه دنبال جذب مخاطب باشد، به‌دنبال اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی است. ایراندوست بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها و مسئله برابری جنسیتی را با پست‌های مختلف مطرح کرده است. او چهره اول فوتبال بندر انزلی است و با علاقه‌ای که زنان این خطه به فوتبال دارند، به‌شدت از مریم حمایت می‌کنند و پست‌هایی که ایراندوست می‌گذارد، سریع خبرساز می‌شود. خیلی وقت‌ها شده که با صحبت‌های ایراندوست توجه رسانه‌ها هم به فوتبال زنان جلب شده است. به‌نظر می‌رسد ایراندوست از فوتبالیست‌های آمریکایی الگوبرداری کرده است. آمریکایی‌ها در فوتبال زنان حرف اول جهان را می‌زنند و به‌خاطر همین ستاره‌هایشان شناخته شده‌تر هستند. زنان این تیم، پرقدرت و چشم‌نواز بازی می‌کنند و همین دلیلی شده که خیلی از چشم‌ها آنها را دنبال می‌کنند. به اندازه بازی‌، صفحات اینستاگرامی بازیکنان این تیم هم پرطرفدار است. بین بازیکنان آمریکایی صفحه الکس مورگان بیشترین فالوور را دارد، نزدیک به 10میلیون فالوور. یکی از دلایل اینکه صفحه او خیلی بازدید‌کننده دارد، به‌خاطر این است که مورگان در حرفه مدلینگ هم فعال است. به تازگی دیگر زنان فوتبالیست هم وارد این عرصه شده‌اند اما تا چند سال قبل او یکه‌تاز بود.
بعد از مورگان مارتا ویرا داسیلوای برزیلی است که مخاطبان زیادی دارد. او که 5‌بار توپ طلای جهان را به‌دست آورده و سال  8-2007 هم توپ طلا را برده، 2 میلیون و 200 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. مگان راپینوی آمریکایی هم بعد از جام جهانی 2019فرانسه خیلی طرفدار پیدا کرد. صفحه او یک میلیون و 100 هزار فالوور دارد.
دلیل طرفداری از این 3 زن فقط فوتبالیست بودن یا مدل بودن آنها نیست. آنها وجه اشتراکی دارند. این 3 زن فعال اجتماعی هم هستند. زنان فوتبالیست آمریکایی در همه این سال‌ها به‌دنبال برابری حقوق زنان و مردان بوده‌اند. آنها به‌طور جدی پیگیر این موضوع هستند و حتی موضوع را به دادگاه عالی آمریکا هم کشانده‌اند. مورگان از دغدغه‌هایش در این مورد در صفحه‌اش می‌نویسد، نتایج دادگاه را دنبال می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. مگان از جسورترین بازیکنان است. او به تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی و... بارها معترض شده است. جمله «به کاخ سفید لعنتی نمی‌روم» جمله مگان در اعتراض به سیاست‌های ترامپ است. ترامپ در جام‌جهانی 2019از مگان خواسته بود فقط بازی کند و مگان هم در تلافی و در جواب دعوت به کاخ سفید این جمله را به‌کار برد.
مارتا هم که به رونالدینیوی زنان معروف است، شخصیت قوی اجتماعی دارد. او در جام‌جهانی کفشی را پوشید که نماد برابری روی آن حک شده بود. مارتا از نایک پیشنهاد داشت اما سر مبلغ قرارداد به مشکل خوردند. او معترض بود که چرا نایک بابت تبلیغات، چندبرابر بیشتر از زنان به مردان پول می‌دهد. او در اعتراض به این موضوع کفشی پوشید که برند خاصی نبود و دو خط موازی به نشانه مساوات روی آن حک شده بود. او با هر گلی که در این جام زد، اشاره‌ای هم به کفشش داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :