• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83223
+
-

درگوشی‌های ترامپ با رهبران جهان

رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس‌های تلفنی با رهبران جهان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند و وعده‌های نشدنی به آنها می‌دهد

گزارش2
درگوشی‌های ترامپ با رهبران جهان


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این روزها به‌خاطر صحبت‌های جنجالی‌اش در یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، ‌با خطر استیضاح مواجه است، اما صحبت‌های عجیب او با رهبران جهان، مدت‌هاست که باعث دردسر دستیارانش بوده است.
او در یک تماس، از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه معذرت‌خواهی کرده که زودتر با او تماس نگرفته، ‌در یک تماس دیگر با وعده ارسال شبانه یک هواپیمای نظامی به پرو وزارت دفاع را به هم ریخته و در تماس‌های جداگانه با رهبران چین و ژاپن، درباره شانس خودش برای بردن جایزه صلح نوبل و کیک شکلاتی محبوبش صحبت کرده است.
این جزئیات تازه، در گفت‌وگوهای جداگانه واشنگتن‌پست با 12مقام سابق و فعلی کاخ سفید مطرح شده‌اند. براساس این گزارش، صحبت‌های غیرمنتظره و خارج از عرف ترامپ در تماس‌های تلفنی با رهبران جهان، گاهی باعث وحشت و دلهره مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا شده است. برخی منتقدان ترامپ معتقدند که این رفتارهای بی‌ملاحظه او در صحبت‌های تلفنی، برخی متحدان آمریکا را رنجانده و پیام‌های اشتباهی به دیگر کشورها فرستاده است.
نشانه‌های صحبت‌های خارج از عرف ترامپ، در همان تماس‌های اولیه بروز پیدا کرد. او 2 هفته بعد از ورود به کاخ سفید، در تماس رسمی با پوتین برای پاسخ به تبریک او، یکباره صحبت را به موضوعات مختلف کشانده و درحالی‌که پوتین تلاش می‌کرده همچنان روی موضوع رسمی تماس متمرکز باشد، از هر دری سخن می‌گفته است. او حتی به پوتین گفته بود: «خدای من، به من نگفته بودند که می‌خواهی با من صحبت کنی.»
در آوریل2017، ترامپ در صحبت با رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین که به‌خاطر کشتار قاچاقچیان مواد‌مخدر در کشورش با فشار بین‌المللی مواجه بود، عملکرد او را ستوده و گفته بود که دوترته «کار بی‌نظیری در مبارزه با مواد‌مخدر» انجام داده است.
این تماس‌ها با رهبران جهان، محلی برای مطرح کردن خواسته‌ها و آرزوهای خود ترامپ هم بوده است؛ ترامپ در یک تماس تلفنی، از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن درخواست کرده بود تا او را برای دریافت جایزه صلح نوبل به اعضای این کمیته توصیه کند.
ترامپ، به‌گفته یکی از دستیاران امنیتی سابق در کاخ سفید، الگوی خاصی در مواجهه با رهبران دنیا داشته است؛ به این ترتیب که با رهبران کشورهایی که می‌توانستند کاری برای او انجام دهند مهربان و خوب بوده است و با رهبران کشورهایی که تراز تجاری مناسبی با آمریکا داشته‌اند، زنان قدرتمند و رهبران کشورهای عضو ناتو چندان میانه خوبی نداشته است.
برای نمونه او در یک تماس تلفنی با ترزا می، ‌نخست‌وزیر وقت انگلیس در تابستان سال2018 از کمک‌های بریتانیا به ناتو انتقاد کرده و برخلاف نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا‌، به می‌ گفته بود که روس‌ها نقشی در مسموم کردن یک جاسوس روس در بریتانیا ندارند.
او در برخی تماس‌ها، بدون هماهنگی وعده‌هایی به رهبران خارجی می ‌داده که در مغایرت کامل با سیاست‌های کشورش بوده‌اند؛ برای نمونه، او به ولیعهد عربستان سعودی گفته بود که تلاش می‌کند تا عربستان عضو گروه7 شود.
به‌گفته یک مقام سابق، ترامپ هرگز به پروتکل‌ها و آماده‌سازی‌های قبل از تماس‌ها اهمیتی نمی‌داده و از این تماس‌ها به چشم فرصتی برای برقراری دوستی با کسی که آن طرف خط است، استفاده می‌کرده است.
او با وجود اصرار مشاورانش، تماس‌ها را به بحث‌های خاصی منحرف می‌کرده و در یک مورد بارها در گفت‌وگو با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین گفته بود که چه نوع کیک شکلاتی‌ای دوست دارد.
ترامپ به‌شدت از جلسات توجیهی و آماده‌سازی پیش از تماس‌های تلفنی فراری بوده و در آنها شرکت نمی‌کرده است. در این شرایط، برخی مشاوران ارشد ترامپ ازجمله هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی پیشین دولت او، در تلاش برای سامان بخشیدن به این تماس‌ها، برخی سرفصل‌های مهم هر تماس را برای ترامپ روی برگه‌های کوچکی می‌نوشتند تا او در صحبت‌هایش آن را درنظر داشته باشد؛ اما ترامپ، تنها 2 یا 3دقیقه می‌توانست به این سرفصل‌ها و محور رسمی مکالمات پایبند بماند و بعد از آن، دوباره راه خود را می‌رفته است.
حتی مدل تلفن کردن‌های ترامپ هم به‌صورت کلی متفاوت بوده است. سنت مرسوم این است که تماس‌های تلفنی با رهبران جهان از قبل هماهنگ شود، اما ترامپ، بارها بدون آنکه از قبل هماهنگی‌ای انجام شود، با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفته بود.
برخی از افرادی که با واشنگتن‌پست صحبت کرده‌اند می‌گویند بعد از مدتی به این رفتارهای ترامپ عادت کرده بودند اما صحبت‌های غیرمتعارف او در این تماس‌ها، همچنان آنها را در وضعیت‌های عجیبی قرار می‌داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید