• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83222
+
-

اردوگاه آشفته دمکرات‌ها

برنی سندرز دچار سکته قلبی شده، جوبایدن با اتهامات مالی پسرش روبه‌روست

آمریکا
اردوگاه آشفته دمکرات‌ها


حزب دمکرات آمریکا که تا چند‌ ماه دیگر باید در انتخابات ریاست‌جمهوری رو در روی دونالد ترامپ قرار گیرد، اکنون آشفته‌تر از هر زمان دیگری است و 2 چهره پیشتاز این حزب یعنی برنی سندرز و جو بایدن، درگیر مشکلات زندگی شخصی خود شده‌اند تا شانس‌شان برای شکست رقیب جمهوریخواه کم‌رنگ‌تر شود.
ستاد انتخاباتی برنی سندرز دیروز بالاخره پس از کش و قوس فراوان تأیید کرد که او به‌ خاطر سکته قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفته است. این سناتور آمریکایی روز سه‌شنبه در جریان یک تجمع انتخاباتی پس از احساس درد در ناحیه سینه به بیمارستان منتقل شد. ستاد انتخاباتی سندرز اعلام کرده که پزشکان 2 استنت در شریان‌های قلبی او کار گذاشته‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده که سندرز 78ساله بیمارستان را ترک کرده و اکنون در خانه مشغول استراحت است.
خبرهای تازه در مورد وضعیت جسمی برنی سندرز در حالی منتشر می‌شود که ستاد انتخاباتی او تا روز جمعه ماجرای سکته قلبی را به کلی تکذیب می‌کرد. سندرز مسن‌ترین چهره حاضر در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌هاست. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور در دوره باراک اوباما، که در نظرسنجی‌ها دوشادوش سندرز قرار دارد و در جاهایی حتی از او پیش افتاده هم وضعیت مشابهی دارد. او 76ساله است. بعد از این دو، سناتور الیزابت وارن قرار می‌گیرد که او نیز در دهه هفتم عمر خود به سر می‌برد. وارن 70ساله است.
رقیب دمکرات‌ها یعنی دونالد ترامپ هم چندان جوان نیست و 73سال سن دارد؛ اما در شرایطی که دمکرات‌ها طی هفته‌های اخیر تمام تمرکز خود را روی مسائل مربوط به بهداشت عمومی و بیمه سلامت قرار داده‌اند، اکنون ماجرای سکته قلبی سندرز و سن بالای او و دیگر چهره پیشرو در رقابت درون‌حزبی می‌تواند شرایط را برای آنها به کلی دگرگون کند. سندرز تا همین هفته گذشته تمام سؤال‌ها در مورد سلامتی‌اش را بی‌پاسخ می‌گذاشت و دائما تأکید می‌کرد که از وضعیت جسمی خوبی برخوردار است. سندرز اعلام کرده در مناظره بعدی تلویزیونی حزب دمکرات که 10روز دیگر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد اما به هر حال پیش‌بینی می‌شود، سکته قلبی او باعث کاهش محبوبیتش درنظرسنجی‌های این هفته حزب دمکرات‌ شود.

سندرز در میانه بحران
دمکرات‌ها از چند‌ماه قبل برای به‌دست آوردن عنوان نامزدی حزب در انتخاباتی که قرار است یک سال و یک ‌ماه دیگر برگزار شود به صف شده‌اند. 19نفر وارد رقابت‌های درون‌حزبی شده‌اند اما به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، از میان آنها برنی سندرز و جو بایدن تنها توانایی قد علم کردن در مقابل ترامپ را داشتند.
اگر سندرز به‌خاطر مشکلات جسمی‌اش از ادامه رقابت منصرف شود، بایدن را هم احتمالا پرونده فساد مالی فرزندش مجبور به خروج از رقابت‌ها می‌کند. بایدن از حدود 10روز قبل، ناخواسته وارد ماجرایی شده که روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.
شکایت یک مقام امنیتی ناشناس آمریکایی از دونالد ترامپ به افشای مکالمه رئیس‌جمهور آمریکا با همتای اوکراینی‌اش منجر شده است. ترامپ در این مکالمه از رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد که درباره فساد مالی پسر جو بایدن که در این کشور مشغول به‌کار است، تحقیق کند. ترامپ همزمان یک کمک نظامی آمریکا به اوکراین را متوقف کرده و تحویل آن را به انجام خواسته‌اش مشروط می‌کند. او مسائل مطرح شده را تکذیب می‌کند اما دمکرات‌های حاکم بر مجلس نمایندگان این اقدام او را سوءاستفاده از قدرت برای اثرگذاشتن بر انتخابات سال آینده می‌دانند و تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ را آغاز کرده‌اند.
اگرچه به‌نظر می‌رسد ماجرای استیضاح جدی باشد اما دونالد ترامپ از چند روز پیش سعی کرده بازی دمکرات‌ها را به هم بزند. او روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که نه‌تنها اوکراینی‌ها، بلکه چینی‌ها هم باید در مورد فساد مالی پسر بایدن تحقیق کنند. ترامپ گفت: «چیزی که در چین اتفاق افتاده تقریبا به همان بدی اوکراین است.»
مطرح شدن ماجرای فساد مالی خانواده بایدن، بحرانی بود که او و تیمش هرگز تصورش را هم نمی‌کردند. همین مسئله، موضوع سخنرانی‌ها و سؤالاتی که اکنون از او می‌شود را به کلی دگرگون کرده و فعلا همه‌‌چیز حول پرونده فساد مالی فرزندش متمرکز شده است. این پرونده پای خود بایدن را هم به میان کشیده است. بایدن اکنون متهم است که در دوره‌ای که معاون اوباما بوده، با اعمال نفوذ مانع انجام تحقیقات دادستانی اوکراین در روند تخلفات مالی فرزندش شده است.
درخواست برای تحقیق در مورد پرونده فساد مالی فرزند بایدن و سوءاستفاده خود او از قدرت، اکنون فراتر از درگیری‌های رایج دو حزب دمکرات و جمهوریخواه رفته و به رسانه‌ها هم کشیده شده است. روزنامه واشنگتن پست که جزو رسانه‌های مخالف ترامپ به شمار می‌رود، دیروز در یادداشتی خواستار انجام تحقیقات در مورد تخلفات احتمالی خانواده بایدن همزمان با انجام تحقیقات در مورد دونالد ترامپ شد. فرزند 49ساله بایدن که به نوشته مجله نیویورکر به الکل و مواد‌مخدر اعتیاد دارد، اکنون پدر را که سال‌ها در مناصب مختلف سیاسی آمریکا حضور داشته به بحرانی کشانده که خروج از آن تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
واشنگتن پست در مقاله‌ خود آورده که آمریکایی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند یا درآمدشان بسیار ناچیز است نمی‌توانند تصور کنند که فرزند فردی که قصد دارد رئیس‌جمهور شود، به‌خاطر نفوذ پدرش همه این‌ سال‌ها در کشورهای مختلف ازجمله اوکراین در عیاشی به سر می‌برده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید