• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83047
+
-

تیر سبک زندگی در قلب مردم زنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی: بیماری‌های قلبی و عروقی علت 8/42 درصد مرگ‌ها در استان است

سلامت
تیر سبک زندگی در قلب مردم زنجان

شیوه نامناسب زندگی کنونی و گسترش شهرنشینی به افزایش شمار مبتلایان نارسایی‌های قلبی و عروقی در کشور و استان زنجان منجر شده‌ است. 

به گزارش ایرنا به گفته متخصصان، بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیردار و از تهدیدهای اصلی برای سلامت در قرن حاضر به شمار می‌رود و هم‌اکنون نیز اولین عامل مرگ‌ومیر در جهان و همچنین در کشورمان محسوب می‌شود. 

مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای توسعه افته در سال‌های گذشته روند رو به کاهش داشته است در حالی که این موارد در کشورهای در حال توسعه همچنان سیر صعودی دارد. 

آمار‌ها نشان می‌دهد این بیماری‌ها در دنیا سبب مرگ 3/17 میلیون نفر در سال می‌شود و هر سال نیز در حال افزایش است. انتظار می‌رود با روند کنونی تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۳ میلیون نفر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی فوت کنند که این تعداد بیش از جمعیت قاره استرالیا خواهد بود. 

آمار دیگری حکایت از آن دارد که هر سال ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می‌دهد. سهم بیماری‌های قلبی و عروقی از این مقدار بیش از ۴۸ درصد است و موضوع مهم‌تر این‌که ۷۰ درصد مرگ‌های ناگهانی به دلیل سکته قلبی است. بنابر اعلام مسئولان بهداشت و درمان کشور، 3/47 درصد علل مرگ‌ومیرها در ایران ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. 


مردم زنجان و بیماری‌های قلبی

لیلا ۵۲ ساله که به تازگی بازنشسته شده در اتاق انتظار متخصص قلب و عروق نشسته است تا نوبتش شود. وی گفت: چند ماهی است به دلیل شدت تپش قلب به پزشکان مختلفی مراجعه کرده‌ام که چندان موثر نبوده است و به همین دلیل نزد پزشک متخصص آمده‌ام. 

این فرهنگی بازنشسته بیان کرد: همواره در زندگی‌ام استرس و اضطراب داشته‌ام و همین مساله سبب شده است به بیماری قلبی مبتلا شوم و اکنون برای پیشگیری از عواقب ناخوشایند آن تحت درمان‌ هستم. 

فاطمه دیگر بیمار قلبی مراجعه‌کننده به مطب پزشک بنا بر گفته خودش از ۳۲ سالگی و پس از زایمان چهارم، فشار خون بالایی دارد و باید دارو مصرف کند. 

وی در این باره توضیح داد: از آن زمان تاکنون که ۵۱ سال سن دارم به دلیل ابتلا به بیماری فشار خون دارو مصرف می‌کنم به طوری که وقفه‌ای کوتاه می‌تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد و علاوه بر آن نحوه تغذیه‌ام را نیز تغییر داده‌ام. 

حسن ۷۲ ساله نیز به گفته خودش استعمال سیگار و مصرف غذای پرچرب موجب شده است جزو مبتلایان به بیماری قلبی باشد که باید در زمان‌های مشخصی دارو مصرف کند تا بیماری وی کنترل شود. 


آمار بیماری‌های قلبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از عوامل مهم مرگ در دنیاست، گفت: این بیماری موجب مرگ 9/17 میلیون نفر در سال می‌شود. این تعداد یک‌سوم کل مرگ‌ها در دنیا و نصف کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار است. حدود ۸۵ درصد این مرگ‌ها به علت بیماری قلبی و سکته مغزی است. 

محمدرضا صائینی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سایر بیماری‌های غیرواگیردار به علت هزینه‌های بالا بار سنگینی را بر دوش اقتصاد جوامع با درآمد کم تا متوسط می‌گذارد. 

وی ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله‌های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی) هستند. از این میزان مرگ ۷/۴ میلیون نفر به دلیل بیماری کرونری قلب و ۶/۷ میلیون نفر بر اثر سکته مغزی است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان افزود: در کشور ما نیز بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۴ درصد مرگ‌ها (اولین علت مرگ‌ومیر) هستند. از این میزان 5/20 درصد مربوط به سکته قلبی، 1/10 درصد مربوط به سکته مغزی و بقیه مربوط به سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است. 

صائینی با بیان این‌که در استان زنجان نیز بیماری‌های قلبی و عروقی اولین علت مرگ‌ومیر اعلام شده است، گفت: براساس آخرین آمار در استان، بیماری‌های قلبی و عروقی علت 8/42 درصد مرگ‌هاست. 


فشار خون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به تاثیر فشار خون و نداشتن تحرک در ابتلا به بیماری‌های قلبی اظهار کرد: میزان شیوع فشار خون بالا در جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور ۲۷ درصد و در استان زنجان حدود ۲۲ درصد است.

 یکی از عوامل افزایش فشار خون مصرف بیش از حد نمک در مواد غذایی است. میزان مجاز مصرف نمک روزانه حدود 3 تا 5 گرم اعلام شده است. این میزان در کشور حدود ۹ گرم و در استان زنجان حدود ۱۰ گرم در روز گزارش شده است. 

صائینی با اشاره به درصد افراد دارای اضافه‌وزن و چاق در کشور و استان توضیح داد: براساس آخرین بررسی‌ها در سال ۹۵، ۶۰ درصد کشور و در استان حدود ۵۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال اضافه‌وزن دارند و چاق هستند. 

وی افزود: براساس همین مطالعه، کم‌تحرکی در کشور ۵۶ درصد بوده و در استان این میزان حدود ۴۲ درصد اعلام شده است. با توجه به همین آمار فقط ۹ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند که این آمار در استان فقط 5/4 درصد است. درصد استعمال دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال در کشور 5/21 و در استان 3/22 درصد است. 


برنامه خطرسنجی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اهم فعالیت‌های حوزه معاونت بهداشت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای ۱۰ سال آینده با انجام آزمایش رایگان قند خون و چربی خون در افراد بالای ۳۰ سال از سال ۱۳۹۵ از جمله این برنامه‌هاست که تاکنون ۴۹۹ هزار و ۵۹۱ نفر یعنی حدود ۸۸ درصد افراد بالای ۳۰ سال خطرسنجی شده‌اند. 

صائینی اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی عمومی، اجرای کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی برای پرسنل بهداشتی درمانی و اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح ادارات و سازمان‌ها را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد. 


آمار بالای دیابت و فشار خون

یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق مرکز آموزشی ـ درمانی، تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان گفت: متاسفانه آمار مصرف نمک در ایران ۲ تا 3 برابر سایر افراد کشورهای جهان است و این میزان در مردان بیشتر است. مصرف شکر نیز تا ۶ برابر مردم دنیا اعلام شده است. مصرف این ۲ ماده موجب شده است ۱۰ درصد مردم کشورمان به دیابت و ۲۰ درصد به فشار خون مبتلا باشند. 

آرمان بردبار بیان کرد: مصرف روغن نباتی و مصرف کمتر میوه، سبزی و لبنیات از علل شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی است. از سوی دیگر به دلیل ماشینی شدن زندگی امروزی و کاهش نیاز به فعالیت‌های سنگین روزمره، توصیه می‌شود هر فرد حداقل روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی شامل پیاده‌روی سریع، طناب زدن، دو‌چرخه‌سواری و حتی شنا داشته باشد. توصیه می‌شود افراد در طول روز از نشستن‌ به مدت طولانی اجتناب کنند، زیرا به قلب و مفاصل آسیب وارد می‌کند. 

وی ادامه داد: در کشورمان مصرف سیگار با توجه به مالیات و قیمت پایین، حجم بالای قاچاق و برخی مسائل فرهنگی و اجتماعی روند افزایشی دارد به طوری که از هر ۲ سیگاری یک نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد. استعمال سیگار بزرگ‌ترین عامل مرگ زودرس است که البته این مهم قابل پیشگیری است. کشورهای توسعه افته تا ۷۰ درصد مالیات بر سیگار وضع می‌کنند، اما این میزان در کشورمان در حد ۲۰ درصد اعلام شده است. 

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق افزود: علاوه بر استعمال سیگار، مشکل بزرگ دیگری که در جامعه ایران وجود دارد شیوع قلیان به دلیل قبح کمتر بین عموم است. هر نوبت مصرف قلیان برابر با مصرف ۷۵ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و استعمال آن مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید