• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82867
+
-

خبرهای کوتاه

  جایگاه دوم ایران در ماراتن جذب گردشگران جهان
سازمان جهانی گردشگری در گزارشی اعلام کرد: ایران با ۴۹درصد رشد پس از اکوادور در رتبه دوم سریع‌ترین کشورها از حیث رشد جذب گردشگر خارجی قرار گرفت. به‌گزارش ایسنا، گردشگری ایران که در سال۲۰۱۷ میلادی در مجموع از ۴.۸۶۷میلیون توریست خارجی میزبانی کرده بود در سال۲۰۱۸ توانست با ۴۹.۹درصد رشد، این رقم را به ۷.۲۹۵میلیون گردشگر ورودی برساند تا پس از اکوادور با رشد ۵۱درصد، سریع‌ترین رشد را در جهان در جذب گردشگر به نام خود ثبت کند. سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرد: رشد ۴۹.۹درصدی جذب گردشگر بین‌المللی در ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱7-۲۰۱8 در حالی به ثبت رسیده است که پیش از آن و در فاصله زمانی ۲۰۱6-۲۰۱7 رشد گردشگری ایران منفی ۱.۵درصد گزارش شد. سازمان جهانی گردشگری از میزان درآمدهای گردشگری ایران در سال۲۰۱۸ اطلاعاتی نداده است، اما برای سال۲۰۱۷ رقم ۴.۴۰۲میلیارد دلار را به‌عنوان درآمد حاصل از گردشگری اعلام کرده‌است.

  همکاری گردشگری ایران و تاجیکستان افزایش می‌یابد
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به‌منظور شرکت در سومین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو به تاجیکستان سفر کرده است، در دیدار با وزیر خارجه تاجیکستان از آمادگی ایران برای همکاری با تاجیکستان در 3 حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد. به‌گزارش وزارت میراث ‌فرهنگی، سراج‌الدین مهر‌الدین، وزیر خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار خواستار افزایش تبادل گردشگر میان 2کشور شد. او گفت: از تجربیات ایران در برگزاری نمایشگاه گردشگری، آموزش متخصصان و تشکیل همایش‌ها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استفاده خواهیم کرد. سومین نشست وزرای گردشگری اکو از صبح دیروز در شهر خجند در شمال تاجیکستان در حال برگزاری است. 

  8هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شده است
استاندار گلستان گفت: استمرار حیات این استان منوط به نجات خلیج گرگان و تزریق آب به این پهنه پس از انجام مطالعات کارشناسی است. به گزارش ایرنا، هادی حق‌شناس در نشست تخصصی خلیج گرگان گفت: کاهش آب ورودی به این خلیج و پسروی ناشی از آن سبب شد از مجموع مساحت ۴۰هزار هکتاری خلیج گرگان تاکنون 8هزار هکتار خشک شود که ادامه این روند همه بخش‌های استان گلستان را تهدید می‌کند. وی افزود: این خلیج نیازمند آب است و باید تمام دستگاه‌های متولی به‌دنبال یافتن چاره‌ای برای رساندن آب به این پهنه باشند.

  افزایش ۱۰۲سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
تراز دریاچه ارومیه با رسیدن به ۱۲۷۱.۳۰سانتی‌متر، ۱۰۲سانتی‌متر نسبت به هم‌سنجی سال گذشته افزایش یافت، اما این تراز نسبت به متوسط درازمدت، هنوز ۳۴۸سانتی‌متر کاهش دارد. عقیل اقدسی، مدیر مطالعات پایه منابع آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: وسعت دریاچه ارومیه در تراز کنونی ۲۸۲۱.۵۱کیلومترمربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹۸.۶کیلومترمربع افزایش و نسبت به مشابه درازمدت ۱۷۳۷.۳کیلومترمربع کاهش داشت. اقدسی ادامه داد: حجم دریاچه در بالاترین تراز امسال در پنجم خردادماه ۵.۳۸میلیارد مترمکعب بود که در مهرماه این تراز حدود ۱.۹۷میلیارد مترمکعب کاهش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید