• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82861
+
-

جدال بر سر ماسک صورت در هنگ‌کنگ

جهان‌نما
جدال بر سر ماسک صورت در هنگ‌کنگ


توسل فرماندار هنگ‌کنگ به یک قانون دوران استعمار بریتانیا برای منع استفاده از ماسک، با خشم عمومی مواجه شده و معترضان وعده دادند علیه این قانون اعتراض کنند.
به گزارش رویترز، کری لام دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که استفاده از ماسک، با استناد به قانون شرایط اضطراری منع می‌شود. براساس این قانون، حکومت محلی در هنگ‌کنگ می‌تواند قوانین موجود را برای تامین منافع عمومی تغییر دهد. براساس این قانون، حاکمیت در هنگ‌کنگ می‌تواند حکومت نظامی اعلام کند، رسانه‌ها را سانسور کند و کنترل بنادر و حمل‌ونقل را به‌دست بگیرد. لام در صحبت‌هایش اشاره نکرده است که فراتر از منع استفاده از ماسک، ‌تصمیمی برای اعلام شرایط ویژه دیگر دارد یا نه. این قانون، در  سال 1922در دورانی که هنگ‌کنگ مستعمره بریتانیا بوده تصویب شده است و تقریبا از آخرین باری که مورد استفاده قرار گرفته، 50سال می‌گذرد.
اعلام وضع این قانون که قرار است از امروز اجرایی شود، با موج شدیدی از اعتراض‌ها همراه شده است و دیروز مردم در گروه‌های متفاوت در مناطق مختلف هنگ‌کنگ راهپیمایی‌های اعتراضی به راه انداختند. بسیاری از معترضان هنگ‌کنگی، در راهپیمایی اعتراضی هفتگی خود ماسک به‌صورت می‌زنند. ماسک، نه‌تنها به ابزاری برای مقابله با گاز اشک‌آور و پنهان کردن هویت معترضان تبدیل شده، که نمادی از معترضان هنگ‌کنگی به شمار می‌رود. معترضان دیروز از مردم عادی درخواست کردند تا در راهپیمایی‌های این هفته، مشخصا از ماسک استفاده کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از کارشناسان معتقدند، ممنوعیت استفاده از ماسک چندان کارآمد نخواهد بود اما نشانه‌ای از تصمیم‌های رعب‌انگیز بعدی در هنگ‌کنگ است. کلودیو مو یکی از نمایندگان طرفدار دمکراسی در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «من نگرانم که وضع این قانون تازه، شروع کار باشد و ممنوعیت‌های سخت‌گیرانه‌تری در راه باشد.»
گروه‌های حامی حکومت مرکزی در پکن از مدت‌ها پیش خواستار منع استفاده از ماسک بودند. هنگ‌کنگ 7.4میلیون نفر جمعیت دارد و بسیاری از مردم بعد از شیوع ویروس سارس در این منطقه در سال 2003، ‌به‌صورت مداوم از ماسک صورت استفاده می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید