• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82706
+
-

معادن، گنج اشتغال‌زایی هرمزگان

با ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی زمینه اشتغال ۴۳۰ نفر و با بهره‌برداری از معدن سنگ آهن نیز زمینه اشتغال 39 نفر در هرمزگان فراهم شده است

معادن
معادن، گنج اشتغال‌زایی هرمزگان

هرمزگان از نظر زمین‌شناختی در حوزه برخورداری از معادن و کانی‌ها به طور طبیعی استانی پرظرفیت و مستعد به شمار می‌رود که تاکنون آن‌گونه که باید بخش‌های مربوطه نتوانسته‌اند برای شکوفایی و بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت، ثروت‌آفرینی کنند. 

به گزارش ایرنا، در ادبیات رایج روزانه نیز شاید بارها شنیده باشیم به عنوان نمونه هرمزگان استانی ثروتمند از نظر معادن یا برخوردار از منابع فسیلی به شمار می‌رود که تا حدودی نیز این گفته درست و بجاست. 

نباید منکر فعالیت‌ها و طرح‌های اجراشده معدنی در این استان شد؛ اما به اذعان بسیاری از کارشناسان رسمی و حتی دولتی این استان آن‌گونه که باید نتوانسته در مسیر توسعه بهینه و پایدار معادن و ثروت‌افزایی از این طریق قرار گیرد. 

این در حالی است که در گوشه و کنار همواره اخباری مبنی بر فعالیت‌های معدنی و استخراج‌ها به گوش می‌رسد؛ فعالیت‌هایی که اغلب ناپایدار و ناسازنده است و تبعاتی را در بعد زیست‌محیطی به دنبال می‌آورد. از طرفی به دلیل به صرفه نبودن، اغلب نیمه‌راه توسط سرمایه‌گذاران رها می‌شود. 


هرمزگان جزو مناطق شاخص معدنی در کشور

یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان وجود تنوع مواد معدنی، هرمزگان را جزو مناطق شاخص معدنی در کشور مطرح کرده است. 

بر اساس اطلاعات منتشره سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، تعداد ۱۱۲ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، ۲۵ معدن دارای گواهینامه کشف و ۲۲۶ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در این استان با مجموع ذخایر افزون بر 5/1 میلیارد تن وجود دارد و حدود ۳ هزار نفر به طور مستقیم در این معادن فعالیت می‌کنند. 

در هرمزگان می‌توان برای ۲۰ نوع ماده معدنی اکتشاف انجام داد و معادن پایه این استان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است. 

بر اساس آمارهای موجود همچنین بیش از یک‌صد معدن غیرفعال در هرمزگان شناسایی شده است. 

استان هرمزگان دارای معدن مس و متقاضی بهره‌برداری از آن نیز است ولی به اذعان مسئولان هنوز به کسی واگذار نشده است. 

در آخرین روزهای مردادماه امسال عملیات اجرایی بزرگ‌ترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی کشور با حضور سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، و استاندار هرمزگان در روستای رضوان بندرعباس آغاز شد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان درباره این طرح گفت: ۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و 1۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه ریالی برای احداث این کارخانه بزرگ اختصاص یافته است. 

«خلیل قاسمی» افزود: ظرفیت ورودی این کارخانه ۲ میلیون تن سنگ آهن خام و خروجی آن یک میلیون تن محصول با عیار آهن ۶۲ و ۶۵ درصد است. 

وی گفت: با بهره‌برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۴۳۰ نفر فراهم می‌شود. 


بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن 

بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان نیز در آخرین روزهای مردادماه امسال با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در شمال بندرعباس به بهره‌برداری رسید. 

میزان سرمایه‌گذاری هزینه‌شده در معدن سنگ آهن رضوان افزون بر ۸۱۰ میلیارد ریال است که برای ۳۹ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. 

بنا بر اظهار مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با عملیات پی‌جویی میزان ذخیره معدن سنگ آهن رضوان از 5/2میلیون تن به ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده و موجب شده بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن در استان هرمزگان شناخته شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این معدن گفت: با وجود تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشور، معدن سنگ آهن رضوان بندرعباس یکی از مهم‌ترین معادن تامین‌کننده سنگ آهن هرمزگان به شمار می‌رود. 

قاسمی افزود: انجام عملیات باطله‌برداری برای بازکردن معدن به میزان ۵ میلیون تن، احداث جاده اصلی دسترسی به معدن به طول ۸ کیلومتر و فرآوری آهن و جلوگیری از خام‌فروشی از اقدامات انجام‌شده شرکت پدیده کاوش ایرانیان در معدن رضوان است. 


ارزش افزوده معادن گچ در هرمزگان افزایش یابد

معاون طرح و برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت گفت: به هر میزان که بتوان از ظرفیت‌های معدنی موجود در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری پیش رفت، به همان میزان نیز زمینه رشد اقتصادی هرمزگان و در کنار آن کشور ایجاد خواهد شد. 

«سعید زرندی» افزود: باید ارزش افزوده معادن گچ در این استان بیشتر شود و برنامه‌‌ریزی برای تولید محصولات پایین‌دست معادن گچ در هرمزگان ضروری است. 

زرندی با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن گفت: برقراری توازن میان ظرفیت معدنی و طرح‌های تکمیلی در دستور کار است. 


سرمایه‌گذاری در بخش معدن 

بخش خصوصی در حوزه معادن هرمزگان در 5 ماهه اول امسال ۱۲۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه 7 فقره پروانه بهره‌برداری معادن در استان صادر شده است. 

«ابراهیم سعدینی» افزود: بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این معادن بیش از ۱۲۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده که با این میزان سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال بیش از ۱۱۰ نفر فراهم شده است. 

وی با اشاره به استقبال بخش خصوصی از حوزه معادن هرمزگان گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری جالب توجهی در حوزه معادن هرمزگان وجود دارد و همواره بستر جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.


ضرورت سرعت بخشیدن در صدور پروانه معادن 

مطالعه پهنه‌های معدنی روندی طولانی دارد که باید سرعت گیرد تا بتوان برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و واگذاری به سرمایه‌گذاران توانمند اقدام کرد. 

استاندار هرمزگان گفت: در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری و انجام سریع کارها، فرآیند صدور مجوز و تمدید پروانه معادن در استان انجام شود. 

«فریدون همتی» تاکید کرد: چرخه انجام کارهای اداری باید کوتاه شود، نباید اجازه داد وقت افراد در فرآیندهای طولانی هدر رود. 

وی ادامه داد: گاهی موضوعی از سوی بهره‌بردار معدن پیگیری نمی‌شود و دستگاه متولی نیز به دنبال آن نمی‌رود که این ضعف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید