• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82701
+
-

جاده ویسیان - معمولان در پیچ مناقصه

ساخت این جاده ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبارمی‌خواهد

راه سازی
جاده ویسیان - معمولان در پیچ مناقصه

وقوع سیل در لرستان شهرهای مختلف این استان را از خرم‌آباد تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و... درگیر کرد. به گزارش مهر، طبق آخرین آمار اعلام ‌شده از سوی متولیان امر، در جریان 2 سیل رخ‌داده طی فروردین‌ امسال ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیدند.

در این سیل 8 هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شد. همین میزان بالای خسارت، سیل لرستان را منحصر به ‌فرد کرد به ‌طوری ‌که در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ‌گونه زیرساختی در بخش‌های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و... وجود نداشت.

در سیل لرستان ۱۸ شهر و 1۲۰۰ روستا درگیر و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند. همچنین راه ۸۷۰ روستا، برق 1۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد. در این حادثه به ۳۰۰ قنات، ۲۶۰ حلقه چاه و 1800 کیلومتر جاده بین مزارع استان آسیب وارد شد.

همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به‌ طور کامل نابود و به مسیل رودخانه تبدیل شد، ۲۱ هزار متر مکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفت. در مجموع، سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ سال جاری بالغ‌بر 1۵۶۰ میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.


پروژه‌ای که باید تعیین تکلیف شود

فرماندار دوره ‌چگنی با اشاره به این‌که این شهرستان در جریان سیل امسال جدا آسیب دید، اظهار کرد: اقدامات لازم با ابلاغ اعتبارات ستاد بحران در شهرستان آغاز شده است. «قدرت‌الله ترابی‌نژاد» با اشاره به آغاز فعالیت‌ها در حوزه احداث و بازسازی راه‌های این شهرستان افزود: در زمینه بازسازی خانه‌های مردم نیز ستاد بازسازی استان مرکزی، به عنوان استان معین، فعالیت‌های خود را در شهرستان آغاز کرده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین موضوع در این شهرستان تغییر واریانت جاده ویسیان - معمولان است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اجرای این پروژه را تقبل کرده است. ترابی‌نژاد با تاکید بر این‌که کلنگ‌زنی این پروژه با حضور وزیر و استاندار لرستان انجام شده است، ادامه داد: نقشه‌های این پروژه هنوز تحویل داده نشده است.


نیاز به ۸۴۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه

مشاور پروژه راه‌سازی ویسیان - معمولان نیز گفت: نقشه‌های این جاده از منطقه تنگه‌تیر تا پلدختر تا حدودی آماده است. «کوروش جایروند» با بیان این‌که این پروژه را در قالب 4 قطعه در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: مناقصه قطعه اول این پروژه برگزار شده و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اجرای آن را تقبل کرده است.

وی اظهار کرد: نقشه 4 کیلومتر از قطعه اول این پروژه به قرارگاه خاتم ابلاغ شده است و طی روزهای آینده کارشناسان شرکت ساخت از پروژه بازدید خواهند داشت. جایروند با اشاره به این‌که به‌زودی ۱۳ کیلومتر از این پروژه به پیمانکار ابلاغ خواهد شد، افزود: ۱۷ کیلومتر از این پروژه در دستور کار قرار دارد و درمجموع ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای آن است. مشاور پروژه راه‌سازی ویسیان - معمولان با تاکید بر ضرورت تامین ماشین‌آلات لازم برای اجرایی شدن این پروژه گفت: تاکنون 3 میلیون متر مکعب خاکبرداری در این پروژه انجام شده است.


بلاتکلیفی مهم‌ترین مطالبه سیل‌زدگان

همچنین، استاندار لرستان در این رابطه با تاکید بر این‌که احداث این جاده برای ما خیلی مهم است، بیان کرد: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، عملیاتی شدن این جاده است. «موسی خادمی» با تاکید بر این‌که در سطح ملی نیز همه به دنبال عملیاتی شدن این پروژه هستند، افزود: وزیر راه و شهرسازی چند بار پیگیر این پروژه بوده و سازمان برنامه و بودجه کشور هم پیگیر آن بوده است.

وی گفت: توافق شده است که ۲۲۰ میلیارد تومان به صورت نقدی از طریق بانک سپه برای این پروژه اختصاص پیدا کند. خادمی با بیان این‌که این میزان اعتبار از محل ماده ۵۶ در نظر گرفته شده است، ادامه داد: یکی از خواسته‌های اصلی مردم عملیاتی شدن این پروژه است.


اقدامات باید جدی‌تر شود

این مقام مسئول با بیان این‌که با توجه به ابلاغ اعتبار و آغاز بخشی از پروژه از مشاور و پیمانکار آن درخواست داریم برای تکمیل آن جدی‌تر پای کار باشد، گفت: امیدواریم در بازدید هفته آینده حدقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی را در این پروژه ببینیم. وی با اشاره به این‌که باید در چندین نقطه کار را در این پروژه شروع کرد، ادامه داد: چیزی از فصل کاری باقی نمانده است و باید مردم باورشان شود ساخت این جاده درست و حسابی شروع می‌شود.

خادمی با تاکید بر این‌که گزارش روند کار این پروژه راه‌سازی به صورت هفتگی در اختیار استانداری قرار گیرد، گفت: وزیر راه این پروژه را کلنگ‌زنی و فرمانده سپاه نیز از آن بازدید و اعلام کرده است که قرارگاه پیمانکار وزارت راه برای عملیاتی شدن این پروژه خواهد بود. وی افزود: همه قول اجرایی شدن این پروژه را به مردم داده‌اند و امیدواریم که حرکت جدی در آن صورت بگیرد.


۶۷ نفر در سوانح رانندگی خوزستان جان باختند

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: شهریور امسال ۶۷ نفر در سوانح رانندگی جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند که رقم بسیار بالایی است. سرهنگ «رضا دولتشاهی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در نیمه اول امسال تعداد تلفات جاده‌ای کاهش یافت، اما باز هم از نظر عددی رقم بالایی بود.

وی افزود: در شهریور امسال حدود ۶۷ نفر در سوانح رانندگی جاده‌های خوزستان جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر، هر روز بیش از ۲ نفر در استان بر اثر سوانح جاده‌ای جان باختند که این آمار برای استان بسیار بالاست. سرهنگ دولتشاهی گفت: آمار تصادفات از نظر جرح و خسارت نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش را نشان می‌دهد، اما این تعداد کشته بر اثر حوادث رانندگی زیاد و به تامین امکانات برای بهبود این وضعیت نیاز است.

این مقام مسئول ادامه داد: بیشترین تلفات جاده‌ای استان در محور اهواز - اندیمشک رخ می‌دهد و محور اهواز - آبادان در رتبه بعدی قرار دارد. رئیس پلیس راه استان اظهار کرد: مهم‌ترین عواملی که باعث وقوع تصادفات جاده‌ای می‌شوند، خستگی و خواب آلودگی ناشی از استراحت نکردن، اجتناب از خواب کافی و همچنین سرعت غیرمجاز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید