• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82558
+
-

آغاز به‌کار بازار پسته

دیروز در نخستین ‌روز معاملات 3.8 تن پسته در بورس کالا دادوستد شد

بورس کالا
آغاز به‌کار بازار پسته

دیروز برای نخستین‌بار با آغاز معاملات گواهی سپرده3.8تن پسته در بورس کالا دادوستد شد.

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز فصل برداشت پسته، دیروز معاملات گواهی سپرده پسته هم در بورس کالا آغاز شد و براساس آن3.8تن پسته فندقی به قیمت هر‌ کیلو 91هزارو 950 تا 92هزارو 150تومان مورد مبادله قرار گرفت. آغاز معاملات پسته در بورس کالا به این دلیل اهمیت دارد که ایران در طول چند سال گذشته تحت‌تأثیر افزایش رقابت در بازار‌های جهانی و همینطور اعمال تحریم‌‌ها با کاهش صادرات پسته مواجه شده است. تاسیس این بازار می‌تواند توان صادراتی ایران را بار دیگر افزایش دهد.

ویژگی دیگر معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا کمک به شفاف‌سازی‌ قیمت و همینطور کمک به تامین مالی کشاورزان از طریق عرضه محصولاتشان در بورس کالا‌ست، زیرا از این پس کشاورزان می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی‌تری بفروشند و سریع‌تر به منابع حاصل از فروش محصولاتشان دست پیدا کنند.
با استفاده از معاملات گواهی سپرده کشاورزان می‌توانند محصولاتشان را به انبارهای مورد پذیرش بورس کالا تحویل دهند و در قبال آن گواهی سپرده دریافت کنند که به‌منزله سند یا گواهی محصول آنها‌ست و مالکیت آنها را بر محصولشان تأیید می‌کند. کشاورزان می‌توانند این گواهی‌های سپرده را که یک اوراق بهادار محسوب می‌شود، از طریق مکانیسم بورس کالا به قیمت رقابتی بفروشند درحالی‌که تاکنون کشاورزان عمدتا محصولاتشان را خارج از مکانیسم رقابتی و صرفا به واسطه‌هایی که سر زمین حاضر می‌شوند و با قیمت مقطوع می‌فروختند. از این پس کشاورزان قادرند محصولاتشان را با قیمت‌های بهتر و واقعی‌تری بفروشند.
کشاورزان همچنین از طریق مکانیسم گواهی سپرده بورس کالا می‌توانند‌ بدون وجود مشکلات مربوط به نقل و انتقال پسته و نگرانی برای دریافت پول ناشی از فروش آن پول محصولات خود را در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.
آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا در عین حال معاملات واسطه‌ها را هم تسهیل می‌کند، زیرا از این طریق واسطه‌ها می‌توانند محصول را بدون رویت و با تضمین کیفیت آن در قالب اوراق بهادار خریده و در زمان مناسب آن را بفروشند؛ در نتیجه کسب‌و‌کار آنها نیز آسان‌تر خواهد شد.

بازار پسته شفاف می‌شود
محمدرضا پور‌ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا، گفت: آغاز معاملات گواهی سپرده پسته، می‌تواند تحول خوبی را در بازار این محصول ایجاد کند؛ زیرا گام نخست صادرات هدفمند محصولات کشاورزی که می‌تواند سالانه میلیاردها دلار ارزآوری داشته باشد، عرضه انواع محصولات ازجمله پسته و زعفران در بورس کالا‌ست.
نماینده مردم کرمان در مجلس ‌‌به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت‌گذاری و شفافیت حل می‌کند؛ علاوه بر اینکه معاملات گواهی سپرده پسته در بورس صادرات را تسهیل کرده و تعهدات صادراتی را روان می‌کند. او با تأکید بر شفافیت قیمت محصولات در بورس کالا، ایجاد مکانیسم کشف قیمت و حمایت از قشر زحمتکش تولیدکننده را در رأس اهداف عرضه پسته در بورس کالا دانست و گفت: درحال حاضر ما بازار سنتی غیرشفافی داریم که با عرضه پسته در بورس کالا تبدیل به یک بازار رسمی شفاف می‌شود. به گفته او، منظور از قیمت شفاف این است که همه بدانند در لحظه، نوع مشخصی از پسته که صادر می‌شود، چه قیمتی دارد؛ در این صورت نه صادرکننده متضرر می‌شود و نه تولیدکننده.

تقویت برند پسته ایران 
احمد انارکی محمدی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این‌باره گفت: عرضه پسته در بورس کالا راهکاری جدید برای شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا و کشف بازارهای هدف جدید است که با توجه به مزایای این بورس به‌زودی شاهد حضور تجار عمده پسته در بازار سرمایه خواهیم بود.
او با بیان اینکه عرضه پسته در بورس فرصت مناسبی است تا نفوذ خود در بازارهای جهانی را بیش از گذشته افزایش دهیم، گفت: با ورود پسته در معاملات بورس کالا نه فقط به سمت قیمت‌گذاری و فروش شفاف این محصول حرکت خواهیم کرد، بلکه می‌توان در بازارهای جهانی به رقابت بیشتر با محصولات سایر کشورها ازجمله آمریکا پرداخت.
او ورود پسته به بورس کالا را گام نخست برای به‌دست‌آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و افزود: با توجه به اینکه سال‌های زیادی قیمت‌گذاری جهانی پسته را انجام می‌دادیم، با عرضه پسته در بورس می‌توان دوباره به این جایگاه برگشت. مهم‌تر اینکه عرضه این محصول در بورس کالا راهکاری برای ایجاد بازارهای بین‌المللی جدید و شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا‌ست.
او با تأکید بر اینکه باید ثمره کار کشاورزان به‌خودشان بازگردد که اگر غیر از این باشد به هدف خود نرسیده‌ایم، ادامه داد: بورس می‌تواند در شفاف‌سازی‌ قیمت‌ها کمک زیادی به باغداران و کشاورزان کند. اگر کشاورزان به بازار سرمایه اعتماد کنند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبانگیر آنها بوده که ازجمله آن می‌توان به حضور واسطه‌ها و دلالان اشاره کرد، برطرف می‌شود.

هر کیلوگرم پسته فندقی استاندارد‌شده، 91هزار و 950 تا 92هزارو 150تومان روی تابلوی بورس قیمت خورد

این خبر را به اشتراک بگذارید