• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82452
+
-

حرکت گرمای زمین به ماقبل تاریخ

روند کنونی گرم‌شدن زمین ما را به 50میلیون سال قبل و دوره‌ای خواهد برد که گرما بیداد می‌کرد

حرکت گرمای زمین به ماقبل تاریخ

 کره‌زمین درحال حرکت به سمت افزایش درجه حرارتی است که می‌شود آن را با حدود 50میلیون سال قبل و وقوع یک دوره فوق‌العاده گرم از امواج داغ تابستانی قیاس کرد. محققان در این خصوص می‌گویند که در آن دوره، متوسط دمای هوا، 14درجه بیشتر از وضعیت فعلی بوده است و امکان تکرار آن دوره تاریخی در عصر حاضر و با شرایطی که وجود دارد، امری کاملا محتمل به‌نظر می‌رسد. روزنامه دیلی‌میل اقدام به انتشار گزارشی درخصوص پدیده گرم‌شدن زمین کرده است.

هر چه هست به‌خاطر دی‌اکسید کربن است
به گزارش دیلی میل، تولید گازهای گلخانه‌ای مصیبتی است که روزگار بشر را سیاه کرده است. تغییرات جوی و تابستان بسیار داغی که زمین گذراند، می‌تواند بدتر از این هم بشود. محققان هشدار می‌دهند که ایجاد دی‌اکسید‌کربن در جو به‌طور مصنوعی، دقیقا همان چیزی است که به‌طور طبیعی در طول دوره «ائوسن»(Eocene) اتفاق افتاده و تکرار آن می‌تواند تا سال2100میلادی باشد.  این رویداد قادر خواهد بود اختلاف دما بین خط استوا و قطب‌ها را نیز از بین ببرد.



نتایج ترسناک یک تحقیق
محققان دانشگاه‌های میشیگان و آریزونا با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌ها، موفق به شبیه‌سازی دوره ائوسن شدند. این دوره به‌دلیل انتشار گاز دی‌اکسیدکربن، می‌تواند شباهت تقریبا متناسبی با آب و هوای آینده زمین داشته باشد. نتایج این تحقیق که در نشریه Science Advances منتشر شده است، نشان می‌دهد که با افزایش سطح دی‌اکسید‌کربن، میزان گرم‌شدن زمین به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است. محققان، این گرم‌شدن را به افزایش حساسیت کره‌زمین با گازهای گلخانه‌ای مرتبط می‌دانند. جیانگ ژو- محقق‌ارشد دانشگاه میشیگان- در این‌باره می‌گوید: «ما وقتی دیدیم که حساسیت آب‌وهوا با افزایش سطح دی‌اکسید‌کربن، بالاتر می‌رود، واقعا شگفت‌زده شدیم. این یک یافته فوق‌العاده ترسناک است چون نشان می‌دهد که پاسخ دما به افزایش دی‌اکسید‌کربن در آینده ممکن است از پاسخ به همان افزایش دی‌اکسید‌کربنی که هم‌اکنون وجود دارد، بزرگ‌تر باشد. به‌طور حتم باید گفت که این خبر خوبی برای ما نیست».

حرکت به‌سوی گرم‌شدن
دانشمندان بر این باورند که تشکیل ابری از دی‌اکسید‌کربن در جو، دلیل اصلی پدیده افزایش دماست. مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای پیچیده نشان می‌دهد که در اوایل دوره ائوسن و البته به‌احتمال زیاد در آینده نزدیک، کاهش در پوشش و تیره‌بودن ابرها وجود دارد که گرمایش ناشی از دی‌اکسید‌کربن را بیشتر می‌کند. دوره ائوسن اولیه که تقریباً 48 تا 56میلیون سال پیش بوده است، گرم‌ترین دوره 66میلیون سال گذشته از زمان انقراض گسترده دایناسورها به‌حساب می‌آید. شواهد زمین‌شناسی نشان می‌دهد که در آن دوران، سطح دی‌اکسید‌کربن جوی به هزار قطعه در میلیون رسیده بوده ؛ چیزی بیش از2برابر سطح فعلی آن که 412قطعه در میلیون است. دانشمندان پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف نشود، این میزان از گاز دی‌اکسید‌کربن بار دیگر می‌تواند به یک واقعیت تبدیل شود.

مبارزه با تخریب زمین
گزارش دیلی‌میل را بهتر است با یک نتیجه‌گیری ساده به‌پایان برسانیم. آلودگی هوا یک تهدید جهانی است و نمی‌شود گفت که موضوع تولید گازهای گلخانه‌ای ارتباطی با کشورهای پیشرفته‌ای که میزان تولید آلودگی‌ها را کاهش داده‌اند، ندارد. همه در این کره خاکی مسئول هستند تا از شدت تولید دی اکسید‌کربن بکاهند. کارخانه‌ها، خودروها و... که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، عامل ایجاد دی‌اکسید‌کربن و در نهایت پدیده گرمایش زمین هستند. حرکت به سمت استفاده از سوخت پاک، ایجاد فضای سبز بیشتر، مقابله با جنگل‌زدایی و همچنین بهینه‌سازی مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند گام‌های مؤثری در جهت عکس رفتن به سمت دوره ائوسن باشد. اروپا در تابستان2019، گرمایی ترسناک را تجربه کرد و این موضوع می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک معضل بزرگ جهانی تبدیل شود. فراموش نکنید که گرم‌شدن زمین، یک تهدید بزرگ برای تمامی ساکنان است و تک‌تک انسان‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه‌ای مسئولیت دارند.

دوره گرمای زمین
دوره ائوسن اولیه که تقریبا 48 تا 56 میلیون سال پیش بوده است، گرم‌ترین دوره 66میلیون سال گذشته از زمان انقراض گسترده دایناسورها به‌حساب می‌آید

این خبر را به اشتراک بگذارید