• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82438
+
-

کومه‌نماها در کمین خوتکاهای پرسفید مهاجر تالش

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش گفت: با سازندگان و برپاکنندگان کومه‌نما در این شهرستان برخورد جدی می‌شود. به گزارش ایسنا «عارف شادکام» با بیان این‌که جمعیت خوتکاهای پرسفید مهاجر در تالش مطلوب است، گفت: ساخت کومه‌ها برای شکار پرندگان به ‌ویژه مرغابی‌های‌های مهاجر پس از برداشت برنج در شهرستان توسط برخی کشاورزان آغاز می‌شود که بی‌شک به صورت جدی جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که فرود جمعیت مرغابی‌های مهاجر به تالش به‌ ویژه تالاب جوکندان همواره از وضعیت مطلوبی برخوردار است، افزود: طبق توافقات بین‌المللی، حفاظت از پرندگان مهاجر از وظایف مهم ما تلقی می‌شود. به همین دلیل با همه کسانی که بدون پروانه شکار نسبت به شکار این پرندگان اقدام کنند، برخورد قانونی خواهد شد.شادکام ادامه داد: شکار بی‌رویه خوتکاهای پرسفید سرنوشت این پرندگان را به سرنوشت درناهای سیبری دچار خواهد کرد. 

بنابراین تمهیداتی اندیشیده شده و از هرگونه اقدام متخلفان به‌ویژه ساخت کومه‌نما برای شکار این پرندگان جلوگیری خواهد شد.وی تصریح کرد: اغلب کشاورزان برای امرار معاش یا مصرف خانوارشان خوتکاها را شکار می‌کنند که حتما از قبل باید برای اخذ مجوز اقدام کرده باشند. در غیر این صورت اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بدون اغماض با این افراد برخورد جدی خواهد کرد.رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تالش اظهار کرد: کومه‌نماهای غیر مجاز روستاهای بلوطه و سوراپشت تالش تخریب و یک قبضه اسلحه و 4 قطعه خوتکا از داخل این کومه‌نماها کشف و ضبط شد. 

این مسئول ادامه داد: با وجود تذکرات متعدد این اداره مبنی بر ممنوعیت ساختن کومه‌نما پیش از دریافت مجوز، تعدادی از اهالی روستاهای بلوطه و سوراپشت در زمین‌های کشاورزی این روستاها اقدام به ساخت کومه‌نما کرده بودند که توسط ماموران این اداره تخریب شد. در این خصوص یک نفر هم به مراجع قضایی معرفی شد.وی گفت: از آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های این شهرستان تاکنون ماموران اجرایی این اداره علاوه بر تخریب کومه‌نماهای غیر مجاز این روستاها، کومه‌های ساخته‌ شده در اراضی روستای قروق را نیز تخریب کرده بودند. از مردم و گردشگران تالش درخواست می‌شود، در صورت مشاهده هرگونه کومه‌نما در زمین‌های کشاورزی مراتب را به اداره حفاظت محیط‌زیست تالش اطلاع دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید