• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82417
+
-

آرد نانوایان آزادپز قیمت‌گذاری شد

آرد نانوایان آزادپز قیمت‌گذاری شد

نرخ جدید انواع نان یارانه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای(آزادپز سابق) و سفارشی مراحل پایانی ابلاغ به نانوایان را سپری می‌کند، تا‌کنون نرخ آرد نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای آزاد بوده است. با بیژن نوروز‌مقدم- رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

نرخ جدید نان در تهران از چه زمانی فراگیر می‌شود؟
براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، توزیع نرخ‌نامه‌های جدید انواع نان سنتی از ابتدای مهرماه امسال بین واحدهای صنفی نانوایی آغاز شده اما هنوز این نرخ‌ها به‌طور کامل به‌دست همه اعضای صنف نرسیده و تلاش می‌کنیم حداکثر تا پایان هفته جاری (12مهرماه) نرخ‌های جدید انواع نان یارانه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای(آزادپز قبلی) و سفارشی در اختیار همه نانوایی‌ها قرار گیرد. تا هم نانوایان رعایت وزن و نرخ نان را کرده و هم تکلیف بازرسان برای برخورد با تخلفات مشخص باشد.
تغییر نرخ نان آزادپز قبلی چگونه بوده است؟
 نرخ نان یارانه‌ای تعیین و ابلاغ شده است اما نرخ نان نانوایی‌هایی که تا هفته گذشته آزادپز تلقی می‌شده و تولید و عرضه نان در این نانوایی‌ها مشمول قیمت‌گذاری نبود بلکه در مناطق مختلف جغرافیایی شهر تهران براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شد، اکنون با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گندم برای دولت به1800تومان و تامین گندم این نانوایان به نرخ 900تومان، این نانوایی‌ها نیز آزادپز محسوب نشده و این نانوایی‌ها، نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای لقب گرفته‌اند. اکنون برای نان آزادپز قبلی و نیمه‌یارانه‌ای کنونی نرخ تعیین شده است و نرخ نان سنگک که قبلا از 2هزار تومان به بالا بود به 1800تومان، بربری 2هزار تومانی به 1500رسیده و نرخ نان تافتون که قبلا از 800تا 1200تومان(بسته به منطقه عرضه یا استفاده از شیر و برخی افزودنی‌های دیگر) در نوسان بود به 850تومان و نرخ نان لواش که قبلا بین 300تا 400تومان بود اکنون 450تومان تعیین شده و در واقع نرخ نان در نانوایی‌های آزاد‌پز سابق نظام‌مند، متعادل و قابل خرید برای مردم شده است.
آیا نرخ آرد کارخانه‌ها نیز تثبیت می‌شود؟
این موضوع در کارگروه استانی مطرح و اعلام شد که برای تثبیت نرخ انواع نان باید نرخ آرد نیز مشخص شود. با این روند کارگروه مذکور روز یکشنبه هفته جاری قیمت انواع آرد را تعیین و به کارخانه‌ها اعلام کرده اما هنوز اجرایی نشده است. بر مبنای گندم 900تومانی، هر کیلوگرم آرد نیمه‌یارانه‌ای نان بربری هزار و 230تومان، آرد تافتون و لواش  1200تومان و آرد سنگک هزار و 170تومان تعیین شده است. با این روند و تثبیت نرخ آرد نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای، احتمال نوسان قیمت و عرضه چند نرخی انواع نان سنتی در این صنف نیز از بین خواهد رفت.
آیا  نرخ‌ جدید نان قادر به مقابله با تخلفات است؟ 
 با توجه به تثبیت قیمت نان از سال 93 ، نرخ 37درصدی تورم در سال گذشته و ‌رعایت نشدن نرخ‌های نان در نانوایی‌ها، درخواست نانوایان افزایش 100درصدی قیمت نان بود اما به‌خاطر شرایط اقتصادی با اصلاح و افزایش حداقلی نرخ نان موافقت شد با این حال از مسئولان هم می‌خواهیم تا همانند گذشته بازار نان را رها نکنند و هر سال مطابق با میزان تورم، نرخ نان بازنگری شود که مشکلات قبلی در تولید و عرضه نان را شاهد نباشیم و بازار نان نیز با همکاری نانوایان و نظارت بیشتر ساماندهی خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید