• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82231
+
-

در سفر وزیر کشور به عراق تشریح شد‌

3خواسته ایران از ستاد اربعین عراق

3خواسته ایران از ستاد اربعین عراق

نشست مشترک اربعین روز دوشنبه در شهر کربلا با حضور مسئولان مربوط 2کشور و ریاست وزیران کشور ایران و عراق برگزار شد و در این نشست عبدالرضا رحمانی‌فضلی لغو کامل روادید میان 2کشور را پیشنهاد کرد. در این نشست که مسئولان بخش‌های مختلف مربوط به زیرساخت‌ها و خدمات مرتبط با برگزاری مراسم میلیونی اربعین از 2کشور ازجمله یاسین الیاسری وزیر کشور، عثمان الغانمی رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، نصیف الخطابی استاندار کربلا و نیز معاونان وزارت کشور، ستاد‌کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نیز حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین و ایرج مسجدی سفیر ایران و رئیس ستاد اربعین ایران در عراق حضور داشتند، گزارش‌هایی از آخرین آمادگی‌ها و اقدامات انجام‌شده در این خصوص تشریح شد. همچنین آخرین هماهنگی‌ها جهت تسهیل تردد، اقامت و خدمات‌رسانی به زائران ازجمله زائران ایرانی میان  دوطرف انجام شد.

توافقنامه ابلاغ شود
وزیر کشور در این نشست با قدردانی از مسئولان عراقی به‌ویژه همتای عراقی خود یاسین الیاسری، از همکاری‌ها و کمک‌های آنان برای برگزاری هر‌چه بهتر مراسم اربعین قدردانی کرد. وی همچنین مراتب قدردانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص به مسئولان عراقی به‌ویژه عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد. رحمانی‌فضلی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع موکب‌داران و خادمان اربعینی امام حسین(ع) از کشور عراق، بر ضرورت توجه به ابعاد کاملا مردمی این مراسم بزرگ تأکید کرد. او افزود: ساماندهی و مدیریت بیش از 20میلیون زائری که در ایامی محدود به زیارت امام حسین(ع) نائل می‌شوند، کار و مدیریتی بسیار بزرگ است و باید از همه دست‌اندرکاران اربعین در کشور دوست و برادر، عراق قدردانی کنم. وزیر کشور توافقنامه امضا‌شده میان 2کشور درخصوص اربعین را بسیار کارآمد و کارساز در تسهیل امور مربوط به استقبال و خدمات‌رسانی به زائران اربعین دانست و خواستار ابلاغ و اجرای آن در بخش‌ها و سطوح مختلف اجرایی در عراق شد. او تأکید کرد: این اقدامات را در ایران انجام داده‌ایم و انتظار داریم که در طرف عراقی نیز هر چه زودتر این ابلاغ انجام شود تا امور اربعین با کمترین مشکل و یا چندگانگی انجام شود.

گذرگاه چنگوله گشایش یابد
به گزارش ایـسـنا رحمانی‌فضلی با اشاره به کثرت تردد در گذرگاه مهران ازجمله موضوع صادرات کالا، پیشنهاد کرد برای اینکه صادرکنندگان با مشکلات مواجه نشوند و به‌دلیل ترافیک تردد دچار توقف در صادرات کالا نشود، گذرگاه چنگوله برای تردد کامیون و خودروهای سنگین باری گشایش یابد. وی خطاب به همتای عراقی خود همچنین آمادگی ایران را برای بازگشایی مرز چیوات اعلام کرد و گفت: حال که مسئولان عراقی کمال همکاری را انجام داده‌اند و به‌ویژه با همت جناب‌عالی مرز خسروی به روی زائران گشوده شده و نیز لغو ویزا در ماه‌های محرم و صفر صورت گرفته، این گذرگاه نیز با همت شما گشایش یابد. وزیر کشور‌ یکی از نگرانی‌ها و حساسیت‌های طرف ایرانی در مراسم اربعین امسال را ضعف زیرساخت‌ها در مرز خسروی و همچنین موضوع امنیت آن ذکر کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده، خواستار افزایش گیت‌های گذرگاه و اقدامات مربوط جهت تسهیل در این امر شد.

درخواست افزایش کیفیت جاده‌ها
رحمانی‌فضلی، لغو روادید در ماه‌های محرم و صفر را موجب افزایش صددرصدی تعداد زائران ایرانی به عراق دانست و گفت که هم‌اکنون درخواست صدور گذرنامه در ایران 3برابر شده و خوب است با توجه به تجربه موفق لغو ویزا در این مدت، نسبت به لغو روادید در همه ایام سال اقدام کنیم. وی همچنین خواستار تقویت زیرساخت‌ها به‌ویژه ظرفیت، کیفیت جاده‌ها و تعداد کم خودروها شد تا خدمات بهتری برای زائران اربعین فراهم شود. وزیر کشور همچنین پیشنهاد کرد که یک کمیته مشترک از مسئولان 2کشور برای دعوت و به‌کارگیری بخش خصوصی دو طرف جهت ترمیم و بازسازی جاده مهران تا کوت تشکیل شود که مورد موافقت طرف عراقی قرار گرفت.

حضور 3میلیون نفری
قبل از نشست مشترک با مسئولان عراقی، دومین نشست هماهنگی ستاد اربعین در عراق نیز پیش از ظهر دیروز با حضور وزیر کشور در محل کنسولگری ایران در کربلا‌ برگزار شد. معاونان وزیر خارجه، ناجا و وزارت کشور، مسئولان مختلف ستادهای فرعی و قرارگاه‌های اربعینی در داخل عراق و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در این نشست حضور داشتند. وزیر کشور در این جلسه گفت: دولت عراق همه تلاش خود را به‌عنوان میزبان انجام می‌دهد و ما نیز توان و امکان خود را برای کمک به این امر بزرگ به‌کار گرفته‌ایم اما نباید فراموش کرد که این حرکت عظیم مردمی است و جنبه‌های مردمی آن باید حفظ شود و گسترش یابد. او با بیان اینکه حرکت عظیم اربعین در سال گذشته شاهد حضور 2.5میلیون نفر زائر ایرانی بود، افزود: امسال پیش‌بینی ما حضور دست‌کم 3میلیون نفر است.

مرزها در حال آماده‌سازی است

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق و رئیس ستاد ایرانی اربعین در این کشور گفت: اقدامات و هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی در محورهای بصره، سامرا، کاظمین، مهران، خسروی، کربلا و نجف در سطوح مختلف انجام شده و مرزها در حال آماده‌سازی‌ است و مشکل خاص و جدی نداریم. مسجدی گفت: با جلسات و توافق‌هایی که با طرف عراقی انجام شده است، هر سال نسبت به سال‌های قبل وضعیت برنامه‌ریزی، هماهنگی و اجرائیات بهتر و مطلوب‌تر شده ‌و هرکدام از دو طرف ایرانی و عراقی می‌دانند چه کارهایی را باید انجام دهند. وی افزود: در دولت و ملت عراق همکاری بسیار‌ خوبی در این خصوص از بالاترین سطح یعنی نخست‌وزیر تا بقیه بخش‌های دولت، نیروهای نظامی و انتظامی و ‌حشد‌الشعبی، استانداران و مرزبانی‌ها وجود دارد و جا دارد از همه مسئولان عراقی برای خدمات‌رسانی صادقانه و خالصانه به زائران ازجمله زائران ایرانی قدردانی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید