آمادهشدن کتاب درسی به زبان اشاره به صورت نرمافزاری
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اقدامات این سازمان برای ارائه خدمات به کودکان ناشنوا را تشریح کرد. محسن غفوریان، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همزمان با روز جهانی ناشنوایان در گفتوگو با مهر، درباره تعداد دانشآموزان ناشنوا و خدماتی که به این دانشآموزان در سطح کشور ارائه میشود، گفت: در سازمان آموزش استثنایی، ۱۵هزار دانشآموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش داریم که شامل طیفی از ناشنوایی تا کم شنوایی و سخت شنوایی و نیمه شنوایی را شامل میشود.
از این تعداد حدود ۱۰هزار دانشآموز در مدارس عادی و در کنار سایر دانشآموزان عادی تحصیل میکنند و از خدمات پشتیبانی این سازمان استفاده میکنند. وی ادامه داد: ۵هزار دانشآموز طیف ناشنوا نیز در بیش از ۱۵۰۰کلاس درس تحصیل میکنند و در این میان ۱۰۰مدرسه ویژه نیز در کشور داریم.
وی درباره این ۱۰۰مدرسه ویژه در کشور و پراکندگی آن بیان کرد: کار شناسایی دانشآموزان استثنایی در همه بخشها، از طریق سنجش سلامت جسمانی دانشآموزان که پیش از ورود به دبستان اجباری است صورت میگیرد و بنا بر ارزیابی اولیه آسیب شنوایی اعلام میشود و براساس میزان سطح گفتاری کودک تشخیص داده میشود که کودک به مدرسه عادی برود و یا مدرسه ویژه و در واقع کودک تعیین جایگاه مدرسه میشود. غفوریان ادامه داد: در هر شهری که تعداد دانشآموزان طیف ناشنوایی که اعلام میکنند باید به مدرسه ویژه بروند، اگر به حد نصاب برسد آنجا مدرسه تشکیل میشود. خوشبختانه با توجه به آموزش و پیشگیریهایی که در کشور درخصوص پیشگیری از معلولیتها رخ داده است، میزان رشد ناشنوایی نسبت به کم توانی ذهنی کاهش چشمگیری داشته است. در ارزیابی اولیه بعد از تولد شنوایی سنجیده میشود و ارائه خدمات مداخلهای از لحظه تولد توسط سازمان بهزیستی شروع میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که بودجهای برای کاشت حلزون در سال۹۸ منظور شده و این کار توسط این سازمان ادامه خواهد داشت؟ بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هزینهای که والدین برای کاشت حلزون باید بپردازند را پرداخت میکند تا از طریق بیمارستانهای مجری این کار را والدین پیگیری کنند. در سال۹۸ نیز بهمحض تخصیص بودجه این بخش ما این کار را ادامه خواهیم داد. معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای طرحهای ویژه برای کودکان ناشنوا در سال تحصیلی جدید خبر داد و در اینباره گفت: ما برای توسعه زبان اشاره که ابزار ارتباطی برای ناشنوایان است، برنامههای ویژهای در دستور کار داریم و رویکرد اصلی ما را شامل میشود. در سال۹۸ بالغ بر ۸۵هزار نفر معلمان مدارس ویژه و مدارس پذیرا در این خصوص آموزش دیدند و برای سال۹۸ نیز به تعدادی از معلمان مدارس ویژه و پذیرا و والدین و مسئولان در ادارات آموزش و پرورش این آموزش را خواهیم داد.
وی ادامه داد: امسال برای نخستینبار کتاب درسی پایه اول بهصورت نرمافزار به زبان اشاره آماده شد و توزیع آن آغاز شده است. تبدیل کتابهای فارسی به زبان اشاره در پایههای بالاتر نیز در دستور کار ماست. همچنین توسعه رشتههای مهارتی را در دستور کار داریم چرا که عموم دانشآموزان ناشنوا در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش ادامه تحصیل میدهند.