• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82075
+
-

برداشت 3800 تن گردو در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال 3800 تن گردو از 3073 هکتار باغ در این استان برداشت شد که نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته است. به گزارش ایرنا، «محمدعلی شریکیان» اظهار کرد: از مجموع باغ‌های گردوی استان 2۶۹۰ هکتار بارور و ۲۸۳ هکتار دیگر غیربارور است. وی تصریح کرد: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد است که سالانه به ترتیب ۸۵۱، ۵۴۹ و ۴۲۰ تن از این باغ‌ها محصول برداشت می‌شود. ارقام گردوی تولیدی استان محلی و ژنوتیپ برتر است و فقط ۳۰ هکتار از باغ‌های استان دارای ارقام پیوندی چندلر، فرانکت روند و فرانت است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی توضیح داد: سرمازدگی در بهار امسال ظرفیت تولید محصول گردو را در واحد سطح کاهش داد که این وضعیت در سال گذشته هم ایجاد شده بود. شریکیان افزود: ظرفیت تولید گردو در استان افزون بر 4 هزار تن است، اما سرمای دیررس باعث کاهش محصول از باغ‌های استان می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که ۳۰ هکتار از باغ‌های پیوندی در 4 سال گذشته در این استان ایجاد شده است، گفت: گردو‌های بومی استان دارای جثه‌ای بزرگ هستند، اما بعد از ۱۷ تا ۱۸ سال اقتصادی می‌شوند در حالی که گردو‌های پیوندی دارای جثه کوچک و زودبازده هستند. با وجود این گردو‌های بومی استان مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این‌که شرایط آب‌وهوایی امسال رطوبت بالایی را ایجاد کرد، ادامه داد: این وضعیت موجب افزایش بیماری‌ها در برخی باغ‌های گردو شد. شریکیان به باغداران توصیه کرد هر سال برای سم‌پاشی پیشگیرانه و تغذیه با انواع کودها و ریزمغذی‌ها اقدام کنند و یادآور شد: استفاده از کود‌های پتاسه مقاومت گیاه را در برابر سرما افزایش می‌دهد. همچنین سم‌پاشی زمستانه پوششی در سطح گیاه ایجاد می‌کند که مانع نفوذ عوامل بیماری‌زا و قارچ‌ها خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید