• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81864
+
-

بن‌بست

شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل، احتمال برگزاری سومین انتخابات را بالا برده است

رویداد
بن‌بست


مذاکرات بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل دولت وحدت ملی در رژیم صهیونیستی دیروز بی‌نتیجه ماند و دو طرف با اتهام‌زنی به یکدیگر برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات، گره تشکیل دولت در اسرائیل را سفت‌تر کردند.
به گزارش فرانس‌‌پرس، امیدواری‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی با شکست مذاکرات بین حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف آبی و سفید به رهبری گانتز دیروز صبح با شکست مذاکرات کمرنگ‌تر شد. دیروز حزب لیکود اعلام کرد که نتانیاهو، آخرین تلاش‌ها برای مذاکره را به‌کار خواهد بست و بعد از آن به رئوون ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد که تلاش‌هایش برای تشکیل دولت به بن‌بست رسیده است. به گزارش هاآرتص، احتمالا امروز و فردا، در تعطیلات عید «روش‌هاشانا»، ‌مذاکراتی در جریان نخواهد بود و تصمیم‌های جدی بعد از تعطیلات گرفته می‌شود. روزنامه هاآرتص هم دیروز تأیید کرد که نتانیاهو به‌احتمال بسیار زیاد، ناکامی‌اش برای تشکیل دولت را به ریولین اطلاع خواهد داد. در چنین شرایطی، ریولین یا از گانتز خواهد خواست تا دولت را تشکیل بدهد یا از پارلمان خواهد خواست تا روی یک نامزد به توافق برسد. سومین انتخابات در سال‌جاری، آخرین چاره برای خروج از بن‌بست فعلی است. با توجه به تجربه 2انتخابات اخیر و شکست مذاکرات، احتمال اعلام برگزاری سومین انتخابات، قطعی‌ترین گزینه به‌نظر می‌رسد.
به گزارش هاآرتص، دیروز نمایندگان دو طرف در کنست با هم دیدار کردند، اما مذاکرات آنها به بن‌بست رسید. بعد از فروپاشی مذاکرات، دو طرف یکدیگر را متهم کردند که رژیم صهیونیستی را به سمت سومین انتخابات هل می‌دهند. لیکود مذاکرات را «یک ناامیدی بزرگ» خواند و ائتلاف سفید و آبی هم نتانیاهو را متهم کرد که تمایل زیادی برای برگزاری سومین انتخابات دارد.
حزب لیکود، امیدوار بود مذاکرات را براساس راهنمایی ریولین پیش ببرد و با همکاری ائتلاف آبی و سفید دولت تشکیل دهد. در این سازوکار، موضوع احضار احتمالی نتانیاهو درنظر گرفته شده بود. نتانیاهو احتمالا در هفته‌های پیش رو به‌خاطر پرونده‌های فساد احضار خواهد شد. براساس طرح حزب لیکود، نتانیاهو درصورت احضار شدن، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و گانتز به جای او به‌عنوان نخست‌وزیر مشغول به‌کار می‌شود.
با این حال ائتلاف آبی و سفید اصرار دارد در هر سناریوی چرخشی‌ای، گانتز باید ابتدا به‌عنوان نخست‌وزیر شروع به‌کار کند چون در انتخابات 17سپتامبر، کرسی‌های بیشتر کسب کرد‌ه‌است. آبی و سفید در دومین انتخابات امسال 33کرسی کسب کرد و با یک کرسی بیشتر از لیکود، برنده انتخابات شد. با این حال هر حزبی برای تشکیل دولت، به 61رأی از 120رأی پارلمان نیاز دارد.
ریولین براساس توصیه‌نامه‌هایی که از نمایندگان دریافت کرده، نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کرد. او در پیشنهاد اولیه‌اش برای تشکیل دولت وحدت ملی موضوع نخست‌وزیری همزمان نتانیاهو و گانتز را مطرح کرده بود. مأموریت تشکیل دولت، چهارشنبه به نتانیاهو ابلاغ شد و او 28روز برای تشکیل کابینه وقت داشت؛ با این حال بن‌بست در مذاکرات، او را از این کار منصرف کرده است.
هیأت‌های مذاکره لیکود و ائتلاف آبی و سفید جمعه در جلسه‌ای چهارساعته با هم ملاقات کردند که آن جلسه هم همچون جلسه دیروز، هیچ نتیجه‌ای نداشت.
نتانیاهو، در انتخابات آوریل هم با وضعیت مشابهی مواجه شد و بعد از آنکه نتوانست دولت تشکیل دهد، انتخابات تکرار شد.
بن‌بست در تشکیل دولت وحدت ملی، نخست‌وزیری نتانیاهو را به‌شدت به خطر انداخته و بسیاری معتقدند حیات سیاسی او رو به پایان است.
 به گزارش جروزلم پست، حتی توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی هم نمی‌تواند از افول نتانیاهو جلوگیری کند چون قطعا قدرت او در چنین دولتی، به‌شدت افت خواهد کرد. پایان حضور نتانیاهو در دولت، البته شروع دورانی است که می‌تواند بدنامی تاریخی برای او رقم بخورد؛ او به‌شدت نگران پرونده‌های فساد خود است و این بیم را دارد که بعد از دور ماندن از قدرت، به همین خاطر محکوم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید