• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81837
+
-

مسجد جامع شهرکرد در محاصره ترافیک

سنگینی ترافیک و پارک خودروها در پیاده‌راه جوار مسجد باعث ایجاد ترک و نشست در دیوارهای این بنای تاریخی شده است

میراث
مسجد جامع شهرکرد در محاصره ترافیک

   رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرکرد گفت: سنگینی بار ترافیک شهری باعث تهدید بنای این مسجد تاریخی در مرکز چهارمحال و بختیاری شده است.
به گزارش ایرنا، «مرتضی سجادی» در یکصد و نود و ششمین نشست علنی شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ترافیک سنگین محدوده اطراف و همچنین پارک بسیاری از خودروها در پیاده‌راه جوار مسجد جامع شهرکرد باعث ایجاد ترک خوردگی و نشست در دیوارهای این بنای تاریخی شده است.

وی افزود: اولویت دادن به عقب‌نشینی ساختمان‌های مسکونی اطراف مسجد جامع شهرکرد می‌تواند در کاهش ترافیک و رونق گردشگری این بخش از شهر نقش‌آفرینی کند. سجادی تصریح کرد: اجرای سنگفرش اطراف مسجد جامع شهرکرد باید از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای بازسازی حمام قدیمی مسجد جامع شهرکرد معروف به حمام خان تاکنون ۷میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرکرد اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بخشی از خانه تاریخی مرتضوی‌ها در جوار مسجد جامع را بازسازی و سپس رها کرده که هم‌اینک در حال تخریب است.
وی گفت: تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از خانه تاریخی مرتضوی‌های شهرکرد در ساماندهی محوطه اطراف مسجد جامع نقش اساسی دارد.
سجادی تاکید کرد: تسریع در عقب‌نشینی ساختمان‌های اطراف، کنترل ترافیک، تکمیل سریع‌تر بناهای اطراف، اجرای سنگفرش و بهره‌برداری از خانه تاریخی مرتضوی‌ها باعث رونق گردشگری و تقویت اقتصاد شهری در این محله قدیمی مرکز چهارمحال و بختیاری خواهد شد.


ایجاد یک گذر فرهنگی

عضو شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: بخشی از بودجه ستاد بازآفرینی شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری باید به ساماندهی و سنگفرش اطراف مسجد جامع به عنوان یک گذر فرهنگی تعلق گیرد. «فرهاد رئیسی دهکردی» تصریح کرد: سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شهرکرد باید به این موضوع ورود کند.
وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای کنترل ترافیک و ساماندهی مسیر ترافیکی اطراف مسجد جامع شهرکرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.


پیشنهادی برای تامین اعتبار

معاون شهرسازی و معماری شهردار شهرکرد نیز گفت: شهرداری پیشنهاد تامین اعتبار برای اجرای سنگفرش در حاشیه مسجد جامع را به ستاد بازآفرینی شهری ارائه کرده است.
«اکبر شاهوردی» تاکید کرد: شهرداری شهرکرد امسال پیشنهاد یک‌هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای طرح‌های مرتبط به بازآفرینی شهری را ارائه کرد در حالی که از این مبلغ پیشنهادی تنها ۱۹۲ میلیارد ریال تصویب شد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: بازسازی حمام تاریخی مسجد جامع معروف به حمام خان بسیار اصولی و زیبا صورت گرفته است.
«حیدر علیپور دهکردی» تصریح کرد: شورای اسلامی و شهرداری شهرکرد برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از حمام تاریخی خان کمک خواهند کرد. وی افزود: مدیریت شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری ساماندهی وضعیت ترافیک در اطراف مسجد جامع شهرکرد و کمک به حفظ این بنای تاریخی را با جدیت دنبال می‌کند.

علیپور دهکردی تاکید کرد: ارتقای کمی و کیفی وضعیت گردشگری اقتصادی در شهرکرد از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نیاز در مرکز چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: برای تحقق این امر مجموعه مدیریت شهری در شهرکرد برنامه‌های مشترکی را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیش‌بینی و اجرا خواهد کرد.

   تنها مسجد چهار ایوانی استان

مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان در بافت قدیمی شهرکرد، تقریبا در مرکز شهر و در خیابان ملت ، کوچه‌ مشرف واقع شده است. مسجد توسط یکی از خوانین چالشتر به نام «حاج محمدرضاخان ستوده» که از جمله خوانین خاندان ریاحی بوده است، ساخته شد و قدمتی بیش از یکصد و شصت سال دارد. مسجد جامع شهرکرد از لحاظ معماری و وسعت کامل‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد تاریخی استان محسوب می‌شود. این مسجد تنها مسجد چهار ایوانی در این استان است.
مسجد جامع شهرکرد در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به سبک معماری مسجد چهار ایوانی با ۲ شبستان زمستانه و بهاره احداث شده است. سبک معماری مسجد شباهت بسیاری به مسجد حکیم اصفهان دارد. این مسجد مساحتی در حدود 2هزار و 500 متر را در بر می‌گیرد. کاشی‌کاری هفت‌رنگ، طاق‌نماها، حوض، طاق‌نماهای جناقی، آجرکاری، درهای چوبی، گره چینی و منبر منبت‌کاری شده و... ویژگی‌های معماری و هنری مسجد جامع را تشکیل می‌دهند. این مسجد سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید